فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

خرید ویلا ساحلی در نوشهر

ارزش ویلا ساحلی در کدام شهر شمالی کشور می‌تواند بیشتر باشد؟

مسلما مناطقی از شهرها و روستاهای شمالی کشور که دریا و جنگل به هم نزدیک‌تر بوده و دسترسی آسان به تهران و پایتخت را داشته، هتل‌ها و استراحتگاه‌ها و مراکز خرید بی‌شمار و در کنار هم را دارا باشد، می‌تواند بهترین انتخابی از خرید ویلا ساحلی برای فردی باشد که تمایل به داشتن یک ویلای زیبا در منطقه‌ای جذاب و توریستی دارد.

شهری که تمام خصوصیات یک منطقه عالی در شمال و موارد فوق را داراست نوشهر می‌باشد.

 

خرید انواع ویلاهای ساحلی در شمال

 
تاریخچه مناطق ساحلی:

در زمان قبل از انقلاب بیشتر زمین‌های ساحلی در شمال و در مسیر جاده ساحلی به چندین نفر از افراد خاص کشوری و لشگری وابسته و نزدیك به حکومت اهدا می‌شد و در بیشتر موارد و در مسیر نوار ساحلی فقط یک بنای مسکونی که آن هم در فاصله هر چند کیلومتر یک ویلای ساحلی قابل سکونت و شخصی مشاهده میشد و تمامی سواحل دریای مازندران تل از ماسه به صورت طبیعی مشاهده میشده و یا گروهی از صیادان را در حال صید در این مسیر مشاهده می‌كردید.
بعد از انقلاب اسلامی ایران و خصوصا از سال 75 به بعد سواحل مسیر تغییر و تحولاتی شگرفی به خود دیده است و ایجاد پروژه های ساختمانی دولتی در قالب مجتمع‌های آموزشی و رفاهی و پروژه‌های خصوصی و یا ایجاد هتل‌های چند ستاره با تغییر کاربری از مراجع ذیصلاح که تا به حال رشد چشم‌گیری در زمینه ساخت و ساز در ساحل و مسیر ساحلی در شمال ایجاد شده است، متاسفانه تا سال 82 به ساخت و ساز در حریم دریا و حتی به فنس و حصار کشی تا ساحل توسط اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شده بود که حتی خصوصا مردمان استان مازندران بویژه غرب این استان از محمودآباد تا متل قو و رامسر برای استراحت و تفریح به ساحل دچار مشکلاتی شده بودند یا باید چند کیلومتر از مسیر خود خارج می‌شدند تا از این نعمت الهی و همگانی استفاده کنند اما بعد از سال 82 دولت وقت به حریم سواحل تا مسافت 60 متر را از ساخت و ساز و هر گونه تغییر کاربری خارج نموده و در بعضی از مناطق بسیار موفق و موثر عمل نموده است ولی باز هم عدم توجه مسیولین ذی ربط دوباره شاهد از هم گسیختگی در اجرای این پروژه ملی حریم دریا و آزاد سازی سواحل شمال شده است.

با این تفاسیر مسیولین محترم باید به این سرمایه ملی توجه لازم را مبذول نمایند، ولی کماکان شاهد ساخت و سازهای بی رویه و بدون قید و شرط  در سواحل هستیم که امیدوارم با نگاه کارشناسانه به زیر ساخت در سواحل مازندران این مهم حاصل و در ورطه عمل و اقدام پیشرفت داشته باشند.
هوای مطبوع و بادهای معتدل و مرطوب و تفریحات دریایی و استفاده از انواع ماهیان دریایی و دیگر ویژگی‌های طبیعی و غروب ساحل و امواج دریا و درختان و جنگل نزدیک و متصل به دریا نظر هر بیننده و گردشگر را به خود در نوار ساحلی جلب می‌نماید، زیرا در کمترین جای از خاورمیانه که فاصله دریای مازندران با جنگل در بعضی نقاط به کمتر از 1 کیلومتر باشد و شاهد دو نوع آب و هوا در سواحل و جنگل كه کمتر از چندین دقیقه مسافت داشته را شاهد خواهیم بود، به هرحال سواحل مازندران از لحاظ اکوتوریسم و سایر منابع اقتصادی اهمیت سوق الجیشی و استراتژیکی برای دولت و مردم حاشیه نشین سواحل انسانی خواهد داشت.

تفاوت شمال و جنوب کشور با توجه به اشتراک دریا و ساحل

با کمی پرس و جو و کمی مقایسه می‌توان دریافت که شمال کشور نسبت به جنوب ساحلی بهتر و منطقه‌ای با صفا تر دارد، همین مساله با دلایل زیر باعث شده تا سیل جمعیت برای خرید ویلا ساحلی شمال را برگزینند.

به اطلاعات و نکاتی که شمال کشور را نسبت به جنوب کشور علی رغم وجود ساحل در هر دو منطقه مجزا می‌کند اشاره می‌کنیم:

1- مقایسه نقشه و جغرافیا:
شمال کشور و دریاچه خزر که بزرگترین دریاچه جهان است، نوع آب (لب شور) دارد، جنوب کشور و خلیج فارس آب (شور) دارد و به دریای آزاد متصل است، از نظر جغرافیایی چون قسمت جنوب کشور نزدیک به خط استوا است، دارای آب و هوای گرم و غیر قابل تحمل برای افراد و مسافران غیر بومی برای اقامت فصلی یا دایم می‌باشد.
در صورتی که شمال کشور با موقعیت جغرافیایی و دوری نسبت به جنوب کشور و گرما، 40 درصد از فضای سبز کل کشور را داراست، همین دلایل کافی است برای حضور و مسافرت های فراوان و خرید ویلا در این منطقه از کشور.

2- آب و هوا:
جنوب کشور با هوای گرم و شرجی در تمام فصول سال این منطقه را برای انتخاب و اقامت و سفر کم‌تر میکند، ولی در شمال کشور با وجود هوای سرد یا گرم در فصول مختلف سال، طبیعتی سبز و جنگلی قابل استفاده را داراست.

3- اوضاع زندگی و رفاهی:
در جنوب کشور با شرایط سختی پیش می‌رود، که شاید دلیل اصلی آن عدم وجود جنگل همانند شمال باشد، ولی در عوض وجود درختان نخل سبب شده تا کار کشاورزی و دام‌داری کمی افت کند، ملک و خانه‌های جنوب عموما کاهگلی و بافت قدیمی دارد و جای پیشرفت برای احداث و رونق ویلا ساحلی نزدیک به صفر است.
در شمال کشور با وجود آب و هوای خیلی بهتر نسبت به جنوب و حضور بیشتر مسافر و مهاجر باعث شده این منطقه پیشرفت زیادی داشته باشد، البته بیشتر بومیان منطقه به سمت ساخت و ساز ویلایی روی آورده، با این تفاسیر و حضور مردم توام با رونق کسب و کار زیاد و احداث ویلا در فضای رقابتی با کیفیت بالاتری است، که شاهد ویلاها و ملک‌هایی که با مصالح درجه یک جهانی و با کیفیت و لوکس ساخته می‌شود.

4-رفاه و مسافرت:
در جنوب کشور همانند شمال راه‌های دسترسی فراوانی وجود دارد ولی اماکن رفاهی اعم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مرکز فروش برخی برندهای جهانی، رستوران‌های لوکس و هتل‌های چند ستاره نیز کمتر یافت می‌شود.
شمال کشور مخصوصا استان مازندران از این مزیت برخوردار است و تمام این اماکن تفریحی گردشگری را دارا است، راه‌های ارتباطی با پایتخت و استان‌های هم جوار از طریق هوایی و زمینی وجود دارد.

5- موقعیت اجتماعی و سطح اجتماع:
در جنوب کشور بنا بر شرایطی که محیاست با وجود پالایشگاه‌های نفتی اوضاع اجتماع و قشر مردم کمی ضعیف است، در شمال کشور با حضور بیشتر مردم و خرید ویلا و سکونت و توجه بیشتر به این منطقه از کشور، سطح اجتماعی و رفاهی بالاتری دارد.
علی رغم اینکه مسافران و خریداران ویلا به سمت شمال و شهرها و روستاهای مختلف آن برای مسافرت و خرید ملک حضور می یابند و بیش ترین تجمع و اقامت خود را در نوشهر و شهرهای مجاور سپری می‌کنند، می‌توان فهمید که منطقه نوشهر بکرترین منطقه را در شمال کشور دارا است.


گزینه‌های مدنظر برای خرید ویلا ساحلی در نوشهر فراوان است که به چند موارد آن اشاره می‌کنیم:

شهرستان نوشهر به علت وجود بیشتر و آسان تر وسایل ارتباطی نظیر فرودگاه و بندر و حمل و نقل، منطقه‌ای انگشت نشان و در رفاه بیشتر نسبت به شهرهای مجاور است، بالطبع افرادی که در این شهر اقدام به خرید ویلا می‌کنند افرادی با کلاس و نکته سنج و منطقه شناس هستند، در صورتی که مناطق اطراف به علت نزدیک‌تر بودن به پایتخت اما در سطح پایین‌تر و درجه دو بودن از قیمت کمتری بهره مند بوده و پذیرای هر قشر مسافری هست که این دلیل با خود این نقص را هم به همراه دارد که هر نوع شخصیتی در آن مکان حضور یابد و این اختلاف فرهنگی اجتماعی بسیار تاثیر گذار در کلاس منطقه خواهد بود.
ویلاهای ساحلی منطقه نوشهر صرفا ساحلی نبوده، چرا که از دو طرف نمای دریا (لب ساحل ) و از طرف دیگر نمای جنگل را دارد و این از محاسن نوشهر با ویلاهای فروشی در آن می‌باشد. لازم به ذکر است که منطقه نوشهر تنها منطقه در ایران است که حد فاصل جنگل تا دریا به حداقل خود می‌رسد.

 

توضیحی در مورد ویلاهای ساحلی با ساحل اختصاصی:

 

این که ساحل اختصاصی برای ویلا وجود داشته باشد مزیتی است که هر موقع بخواهید می‌توانید به دریا نزدیک‌ترین فاصله را داشته و آن را حس کنید و این حسن بزرگی برای ویلا با ساحل اختصاصی که عموما ویلاهای ساحلی قواره اول آب را شامل می‌شود است، یک قایق یا جت اسکی اختصاصی که در ویلا داشته باشید می‌توانید در کم‌ترین زمان آن را به دریا انداخته و تفریح کنید.

در این میان سوالاتی مطرح می‌شود که لازم به ذکر است به آن‌ها اشاره کنیم.

آیا ویلاهای ساحلی فروشی در شمال بخاطر وجود شن‌های ساحلی کیفیت لازم در ساخت ویلا در معقوله کیفیت خاک مثل ویلای جنگلی را دارد یا خیر؟

سوال خوبی پرسیده شد، در جواب باید گفت با زیر ساخت های اساسی و استفاده از مصالح درجه یک، اصلا نگران نشت کردن ویلا و یا آسیب احتمالی نباشید در طی دراز مدت بنا و اسکلت ویلا حفظ می شود، ولی این نکته را هم باید اشاره کرد که هر ویلایی عمر خود را دارد و بالاخره در تاریخی مشخص فرسوده می گردد و نیاز به بازسازی خواهد داشت.

 

آن‌چه که خریداران و افرادی که به دنبال خرید ویلا در شمال از زمین ساحلی، ویلا ساحلی شناخت دارند، به مکانی که از جاده آسفالته به سمت شمال جغرافیایی و تا کنار ساحل به زمین‌های ماسه‌ای و غیر قابل کشت و لم یزرع و جز درختان محدود از نوع توسکا و انار وحشی با درختان کاج و چند نمونه گل‌ها و درختچه‌های کاشته شده بیشتر نمی‌تواند باشد و این مساله به دلیل شور بودن خاک ساحلی و کیفیت پایین این مناطق ساحلی از شمال که بیشتر در مسیر ساحل و کنار دریا در حاشیه نوار ساحلی در شهرهای ساحلی شمال مشاهده می‌گردد، .نکته مهم این که ملک‌های ساحلی فاقد آب‌های شیرین می‌باشد و بیشتر از نوع آب‌های نیمه شور و در اصطلاح لب شور می‌باشد

آیا ساحل به صورت اختصاصی در اختیار مالکین ویلا ساحلی است و یا امکان تردد افراد مختلف در آن وجود دارد یا خیر؟

در جواب به این سوال باید گفت که، ساحل و دریا متعلق به تمام مردم است و کسی اجازه سد کردن مسیر تردد ساحلی را به بهانه اختصاصی کردن ندارد، منظور از اختصاصی یعنی شما یک حریم مشخص برای استفاده هر موقع از ساحل را دارید، اما نمی‌توانید به حریم مشخص شده ساحل که در حدود 60 متر است تجاوز کنید، چون ساحل اختصاصی اسم مشخصی دارد پس بنا کردن مغازه و فروشگاه در حریم خصوصی صاحب ویلا و سد کردن مسیر عموم مجاز نمی‌باشد.

ویلاهای ساحلی چند طبقه هستند، آیا امکان احداث آپارتمان ساحلی هم وجود دارد یا خیر؟

در این جا لازم است از ویلا ساحلی شهرکی نیز سخن گفت: ویلاهای ساحلی شهرکی قوانین و ضوابط خاص خود را دارد پس باید مطابق با قوانین شهرک پیش رفت، پس حریم خصوصی برای ساحل ندارد ولی تمایز این ویلاها نسبت به ویلاهای ساحلی اختصاصی این است که شهرک امنیت و نگهبان دارد، اما ایرادی هم که از ویلاهای ساحلی شهرکی می‌توان نسبت به ویلا ساحلی اختصاصی گرفت این است که، آن توقع مسیر باز و آزاد ساحل و داشتن محدوده خیلی بکر شخصی را نمی‌توان داشت.
بله با توجه به حفظ حریم 60 متر از لب دریا می‌توان ویلایی ساحلی داشت و با توجه به جواز آن را به صورت آپارتمان یا چند طبقه بنا کرد.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.