فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

آیا با وام اوراق مسکن می‌توان صاحب ویلا در شمال شد

این بار با وام اوراق مسکن صاحب ویلای شمال شوید

کمتر کسی است که با وام مسکن بیگانه باشد، این روزها وام مسکن همچون چتری نجات به کسانی که صاحب خانه شدن را آرزویی دور می‌پندارند، سقفی هدیه می‌دهد. منظورمان از سقف آخرین طبقه یک آپارتمان در تهران نیست، چنین سقفی می‌تواند ویلایی در بکرترین جای شمال باشد. مانند خرید ویلا در شمال
پیش‌تر اشاره کردیم وام مسکن دو نوع است و سعی کردیم نمونه اول که وام صندوق پس‌انداز مسکن خوانده می‌شود را مفصل شرح دهیم. در مقابل، وام اوراق قرار دارد، انتخابی شایسته برای افرادی که در گرفتن وام عجله دارند. با بانیان مسکن همراه باشید.

 

خرید انواع ویلاهای جنگلی در شمال

 

وام اوراق مسکن
 

وام اوراق مسکن، وامی بدون نوبت!

اگر خاطرتان باشد اذعان کردیم وام سپرده مسکن نیازمند یک سال سپرده‌گذاری در بانک مسکن است، سؤالی که پیش می‌آید این است "تکلیف ما که حسابی یک ساله در بانک نداریم و به شدت نیازمند وام، چیست؟"


آن‌ها که برای گرفتن وام مسکن عجله دارند بخوانند

در چنین شرایطی چاره خرید اوراق می‌باشد، با این کار بدون نوبت صاحب وام مسکن خواهید شد! این اوراق که معمولا با نام "تسه" شناخته می‌شوند را باید از صاحب سپرده در بانک مسکن خریداری نمود این کار به منزله خرید نوبت کسانی است که به روش اول (وام سپرده مسکن) در راستای تهیه وام اقدام نموده‌اند، با خرید چنین اوراقی شما امتیاز وام را از کسی که در بانک مسکن سرمایه‌گذاری یک ساله انجام داده و قادر به اخذ وام مسکن بوده است، تهیه نموده‌اید.
همین‌جا اضافه کنیم که تنها برای خرید ویلا یا یک ملک می‌توان از وام اوراق مسکن استفاده کرد بنابراین شما نمی‌توانید روی سند ویلا یا خانه‌تان وام اوراق مسکن بگیرید و در راستای اهداف دیگر از آن استفاده کنید.
هر برگ اوراق امکان گرفتن وامی 500 هزار تومانی را در اختیار شما قرار می‌دهد، با یک حساب سر‌انگشتی متوجه می‌شویم، برای گرفتن وام 60 میلیونی نیاز به 120 برگ اوراق مسکن می‌باشد. دقت داشته باشید که میزان عرضه و تقاضا بر قیمت خرید هر برگ اوراق مسکن اثرگذار است، با افزایش عرضه قیمت کاهش خواهد یافت و چنانچه تقاضا زیاد شود اوراق گران‌تر به فروش خواهند رسید، به همین دلیل دور از انتظار نیست هر روز و در تاریخ‌های مختلف شاهد نوسان قیمت اوراق باشیم.
چنین اوراقی تا دو سال قابل استفاده خواهند بود و چنانچه روی برگی از اوراق تا دو سال وامی گرفته نشود، بی‌اعتبار خواهد شد. یک ماه پس از پایان اعتبار، اوراق کاملا بی‌ارزش می‌شوند و منقضی می‌گردند. هرچه اعتبار اوراق بیشتر باشد گران‌تر فروخته می‌شود و شما با پرداخت هزینه بیشتری قادر به خرید آن خواهید بود.

 

وام سپرده مسکن


با تسهیلات اوراق مسکن چقدر می‌توان وام گرفت؟

تسهیلات وام اوراق مسکن بر حسب موقعیت جفرافیایی متفاوت می‌باشد، در تهران وام اوراق مسکن 60 میلیون تومان است، این در حالی است که مبلغ این نوع وام مسکن در مناطق شهری با جمعیتی بالای 200 هزار نفر به 50 میلیون می‌رسد و در دیگر شهرها 40 میلیون تومان است. می‌توانید علاوه بر مبالغ قید شده 10 میلیون وام جعاله نیز برای تعمیرات مسکن اخذ نمایید.
نرخ بازپرداخت وام اوراق مسکن 17.5 درصد است و 12 ساله می‌بایست به روش پلکانی (دوره‌ای، سالانه) و یا ساده پرداخت گردد، از تفاوت این دو روش همین‌قدر بگوییم که در بازپرداخت به شیوه ساده شما هر ماه مقدار ثابتی را به بانک پرداخت می‌کنید این در حالی است که در روش پلکانی میزان بازپرداخت به مرور افزایش می‌یابد.
بنابراین افرادی که در تهران وام اوراق مسکن می‌گیرند باید 999 هزار تومان اقساط پرداخت کنند بدیهی است بعد از 12 سال، وام گیرنده به ازای دریافت 60 میلیون تومان وام اوراق مسکن، می‌بایست 143 میلیون تومان به بانک باز گرداند. میزان اقساط برای وام گیرندگان در شهر‌های بزرگ 832 هزار تومان است چنین افرادی پس از 12 سال در قبال دریافت 50 میلیون تومان وام اوراق مسکن، 119 میلیون به بانک بر می‌گردانند.
در بقیه مناطق شهری، اقساط ماهانه 666 هزار تومان می‌باشد و آنچه بعد از 12 سال به بانک برگردانده می‌شود مبلغ 95 میلیون است. اضافه کنیم که برای احداث ویلا شما می‌توانید دو وام اوراق مسکن بگیرید.
به عنوان مثال زن و شوهر، مادر و فرزند و یا فرزند و پدر می‌توانند جداگانه برای احداث ملک و یا ویلایی مشترک وام اوراق مسکن بگیرند. لازم به ذکر است که در این حالت اگر در تهران برای اخذ وام اوراق مسکن اقدام کنید به هر فرد 40 میلیون وام داده می‌شود (در مجموع 80 میلیون)، در شهرهای بزرگ به هر نفر 35 میلیون تومان وام اوراق مسکن داده می‌شود که در مجموع 70 میلیون خواهد شد و در دیگر مناطق شهری هر فرد قادر به دریافت 30 میلیون وام اوراق مسکن است.

متأهل‌ها می‌توانند تا سقف 100 میلیون وام اوراق مسکن بگیرند، چنانچه مجرد باشید سقف وام اوراق مسکن برای شما 60 میلیون خواهد بود (اگر ساکن تهران باشید)، اما به متأهل‌هایی که ساکن تهران هستند تا 100 میلیون هم وام اوراق مسکن می‌دهند (سهم هر فرد 50 میلیون تومان است)، زوجینی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند قادر به اخذ وام اوراق مسکن 80 میلیون تومانی هستند و در دیگر شهرها می‌توانند 60 میلیون وام اوراق مسکن دریافت کنند.

 

تسلیهات اوراق مسکن

آیا شرایط اخذ وام اوراق مسکن را دارید؟

مهم‌ترین شرایط اخذ وام اوراق مسکن به شرح زیر است:
از جواز ساخت ویلا یا ملک شما نباید بیش از 20 سال گذشته باشد، اگر بیش‌تر از 20 سال و نهایتا 25 سال گذشته است سقف وام اوراق مسکنی که در اختیار شما قرار می‌گیرد در هر جای ایران 35 میلیون تومان خواهد بود.
مبلغ وام اوراق مسکن در نهایت 80 درصد قیمتی است که توسط ارزیاب بانک به ملک و یا ویلا نسبت داده شده است. بنابراین با وام اوراق مسکن 70 میلیونی نمی‌توان خانه 80 میلیون تومانی خرید.
به خاطر داشته باشید که هر نوع بدهی سر رسیده را می‌بایست تسویه کرده و به مواردی از قبیل چک برگشتی قبل از اقدام برای تهیه وام اوراق مسکن رسیدگی شده باشد.


مراحل اخذ وام اوراق مسکن

تا به این‌جا ضوابط و شرایط اخذ وام اوراق مسکن را با هم مرور کردیم، چنانچه عزمتان برای تهیه این نوع وام جزم شده، برای دریافت وام اوراق مسکن کافی است مراحل زیر را دنبال نمایید:
هنگامی که نیت می‌کنید وام اوراق مسکن تهیه نمایید باید بدانید سر و کارتان با بانک مسکن، کارگزاری‌های بورس و فرا بورس است.
1- مدارک لازم: به عنوان اولین گام، مدارکتان را بردارید، منظور از مدارک، اصل کارت ملی و شناسنامه و یک شماره حساب بانکی (به جز بانک مسکن) است.
2- دریافت کد معاملاتی: برای دریافت اوراق به چنین کدی نیازی دارید، این کد را می‌بایست از یک کارگزار بورس دریافت نمایید. برای دریافت این کد دو شیوه وجود دارد: یا به بانک مسکن مراجعه کنید، پروسه‌ای طولانی و خسته کننده، چرا که بانک مسکن نیز برای دریافت این کد می‌بایست با کارگزار بورس ارتباط بگیرد. روش دوم مراجعه مستقیم به یکی از کارگزاری‌های بانک مسکن است.
کارگزاری‌های خود بانک مسکن تعدادشان اندک است و پیدا کردنشان سخت، بهترین کار این است که به کارگزاری‌هایی مراجعه کنید که با در اختیار داشتن مجوز در فرابورس مشغول به فعالیتند. دریافت چنین کد معاملاتی حداقل 48 ساعت و حداکثر 72 ساعت زمان نیاز دارد.
3- مراجعه به وبسایت فرا بورس: به این آدرس www.ifb.ir مراجعه کنید، از منوی سمت راست دیده‌بان بازار را انتخاب نمایید، در بالای صفحه عناوینی چون بازار اول، بازار دوم و ... را به همراه چک باکس به چشم می‌خورند، در این قسمت تنها و تنها تسهیلات مسکن می‌بایست دارای تیک باشد، بنابراین تیک هر گزینه دیگر را بردارید. تسه‌های (اوراق) انتشاری توسط بانک مسکن از این قسمت قابل مشاهده می‌باشند.
4- سفارش خرید اوراق به کارگزاری: بعد از این که تسه‌ها و قیمت‌ها را بررسی کردید تصمیم بگیرید کدام را انتخاب کنید، اگر خاطرتان باشد گفتیم هر چه به انقضای اوراق مدت بیشتری مانده باشد آن اوراق گران‌تر فروخته می‌شود، مثلا تسه آبان 96 گران‌تر از تسه آبان 95 است اما اگر برای خرید یک ملک یا ویلا تمام مراحل را رفته‌اید و تنها دریافت نهایی وام مانده است بهتر است هزینه اضافی برای خود نتراشید، با خرید تسه 95 هم کارتان راه می‌افتد. اطلاعات تسه انتخابی و تعداد مورد نظر را در اختیار کارگزاری قرار دهید. معمولا بین ثبت سفارش تا دریافت نهایی اوراق یه وقفه 72 ساعتی می‌افتد.
5- مراجعه به بانک مسکن: کافی است برگه دریافتی از کارگزاری در مرحله قبل را به بانک داده و سپس تمام کار‌ها را به بانک مسکن بسپارید.
6- مراجعه به دفترخانه: روزی که قرار است قرارداد نهایی امضا شود، علاوه بر فروشنده، خریدار و دفتردار، نماینده‌ای از سمت بانک نیز باید حضور داشته باشد و مبلغ وام اوراق مسکن را در اختیار مالک قرار دهد.


مروری کوتاه بر وام جعاله مسکن

نام جعاله را پیش‌تر ذکر کردیم، به عنوان توضیحات تکمیلی اضافه کنیم که چنین وامی به دو نوع جعاله تکمیل و یا جعاله تعمیر تقسیم می‌شود، در جعاله تکمیل، وام برای انجام امور تکمیلی و ساخت دیگر قسمت‌های خانه در اختیار مالک قرار می‌گیرد اما در جعاله تعمیر این وام به تعمیر کردن بخش‌های معیوب ساختمان اختصاص داده می‌شود. وام جعاله مسکن با سود 17.5 درصدی در اختیار شما قرار می‌گیرد، مدت زمان بازپرداخت این وام 5 سال است.
وام اوراق مسکن راهی برای صاحب ویلا شدن است، شما هم می‌توانید مالک ملکی در شمال باشید و سایه امن سقفی را به سادگی احساس کنید.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.