فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

نگاهی دقیق به وضعیت نورگیری انواع ویلای شمال

نگاهی دقیق به وضعیت نورگیری انواع ویلای شمال

کدام ویلای شمال برای خرید مناسب‌تر است؟ شمالی یا جنوبی؟ شرقی یا غربی؟

در هنگام خرید ویلا بارها متذکر شده‌اند ویلایی را برای خرید انتخاب نمایید که زاویه تابش آفتاب به آن ایده‌آل و مناسب است، ویلایی که به خوبی نور می‌گیرد و روشنایی مطلوبی دارد، تقریبا همه ما به این مسئله موقوف هستیم و اهمیتش را خوب می‌دانیم اما آیا با خود فکر کرده‌ایم کدام ویلا چنین مزیتی را داراست و نور آفتاب را به نحوی شایسته دریافت می‌کند؟
در این مقاله قصد داریم درباره شمالی یا جنوبی بودن ویلا، غربی یا شرقی بودن آن صحبت کنیم و به یک نتیجه کلی برسیم که کدام ویلا برای خرید ایده‌آل‌تر است؟ این مقاله را با بحث پیرامون ویلاهای واقع در دامنه کوه و مناطق هموار شمال به پایان خواهیم رساند. با بانیان مسکن همراه باشید.

 

خرید انواع ویلاهای ساحلی در شمال


نورگیری، مهم و حائز اهمیت در هنگام خرید ویلا

آشنایی با ویلای جنوبی، شمالی، شرقی و غربی

احتمالا شما هم بار‌ها شنیده‌اید که می‌گویند فلان ویلا شمالی است یا دیگری جنوبی، یک ویلا غربی است و آن یکی شرقی. اما چطور جهات یک ویلا را مشخص می‌کنند؟

ویلای شمال جنوبی


چطور در هنگام خرید ویلا جهات یک ویلا را مشخص می‌کنند؟

برای این که مسئله را واضح‌تر متوجه شوید برای لحظه‌ای فرض کنید در کوچه‌ای ایستاده‌اید و در دو طرفتان ویلا قرار گرفته است (مانند ویلاهای شهرکی)، اگر به سمت شمال جغرافیایی بایستید (می‌توانید توسط تلفن هوشمندتان هرجا هستید جهات جغرافیایی را تعیین کنید) آن‌گاه ویلاهایی که در روبروی شما واقع شده‌اند، ویلاهای شمالی و آن‌ها که در پشت سرتان هستند، نمونه‌های جنوبی خطاب می‌گردند.
روش ساده‌تری هم برای تعیین جهات جغرافیایی وجود دارد، خوب می‌دانیم خورشید از سمت شرق طلوع می‌کند، بنابراین صبح هنگام اگر دست راستتان را به سمت خورشید بگیرید آن‌گاه مقابلتان شمال، پشت سرتان جنوب، و دست چپتان به سمت مغرب خواهد بود، با این کار ساده‌تر خواهید توانست شمالی یا جنوبی بودن یک ویلا را تشخیص دهید.
اگر در کوچه‌ای ایستادید در حالی که شمال شما امتداد کوچه و پشت سرتان ادامه کوچه بود و در سمت راست و چپتان ویلا قرار داشت، باید بدانید چنین ویلاهایی را به حیث ساخت شرقی-غربی خطاب می‌کنند.
البته برخی ویلاها به صورت دونبشند به این معنا که از یک طرف شمالی-جنوبی و از سمت دیگر شرقی-غربی هستند. با مشاهده تصویر زیر ملموس متوجه خواهید شد.

ویلای دونبش


ویژگی انواع ویلا برحسب نورگیری


کدام یک از انواع ویلا نورگیری بهتری دارد؟

در هنگام خرید ویلا باید به این نکته توجه کنید که معمولا ویلاهایی که به صورت جنوبی احداث شده‌اند از نظر نورگیری مشکلی ندارند و از هر دو سمت (هم شمال و هم جنوب) نور را به صورت مستقیم دریافت می‌کنند به همین خاطر نیازی به نور غیرمستقیم (منظور نوری که از طریق پاسیو و نورگیرها دریافت شود) ندارند، این در حالی است که نورگیری در ویلای شمالی آن چنان ایده‌آل نیست اما قابل قبول است.
یک ویلای شمالی از سمت جنوب نور مستقیم می‌گیرد و از سمت شمال نور غیرمستقیم، به همین خاطر است که در ساخت چنین ویلاهایی از پاسیو و موارد این چنینی هم استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که نور تابیده شده به ویلای شمالی انرژی گرمایی متعادل و روشنایی متوسطی دارد و ویلای جنوبی به دلیل شریط بهتر نورگیری با قیمت گران‌تری به فروش می‌رسد.
اما به سراغ ویلای شرقی غربی برویم، شرایط نورگیری ویلاهای شرقی و غربی اصلا مناسب نیست به این خاطر که در فصول مختلف نور را با روشنایی متوسط و شدت آزار دهنده‌ای تنها از یک سمت دریافت می‌کنند. بنابراین بهتر است ویلایی را انتخاب نمایید که جهت ساختش یا جنوبی است و یا شمالی.

البته برخی بر این باورند که هر قسمت از ویلا بهتر است نور متفاوتی را دریافت کند، به عنوان مثال معتقدند آشپزخانه بایستی نور شمال را دریافت نماید که متعادل و نرمال است و عقیده دارند ویلاهایی که آشپزخانه آن‌ها به سمت شمال است برای خرید ارجح‌ترند هرچند یک قاعده کلی نیست و ممکن است ویلا به گونه‌ای طراحی شده باشد که آشپزخانه نور غرب را به شکلی مناسب دریافت نماید.
در ویلای شمالی آن کس که درون ویلا قرار دارد کاملا به حیاط و ورودی مشرف است، از این رو امن‌تر خوانده می‌شود و بیشتر مورد اقبال و توجه آن‌ها که به امنیت ویلا حساسند قرار می‌گیرد.

نورگیری ویلا در شمال

چرا خرید ویلای جنوبی به عنوان بهترین شناخته می‌شود؟

نوری که از سمت جنوب می‌تابد بهترین است، انرژی گرمایی مناسبی دارد و روشنایی آن نیز بسیار ایده‌آل است، به همین خاطر ویلاهای جنوبی را مناسب‌ترین نوع ویلا خطاب می‌کنند. نور شرق اما همان نوری است که به هنگام صبح می‌تابد، روشنایی متوسطی دارد و انرژی گرمایی کم. نور غرب را به عنوان یک نور اذیت کننده و آزاردهنده می‌شناسند، از طرفی نور شرق و غرب خورشید در تمام ساعات روز حس نمی‌شوند بلکه تنها در ساعاتی مشخص قابل درکند و یک ویلای شرقی غربی آن‌طور که باید نورگیری درخوری ندارد.
بهتر است یک نکته را اضافه کنیم که تراکم ساخت ویلا در یک منطقه، نورگیری هر ویلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در مناطق پر‌تراکم و مکان‌هایی با ویلاهای چند طبقه احتمال این‌که نورگیری ویلا کاهش یابد وجود دارد.


خرید ویلا واقع در مناطق مرتفع یا کم ارتفاع؟

مهم‌ترین مشخصات ویلای واقع در دامنه کوه و نقاط هموار

بیشتر افراد ویلا را برای گذراندن تابستان و روزهای گرم در شمال بر می‌گزینند حال آن‌که می‌دانیم برخی از نقاط شمال در تابستان شرجی هستند و بسیار گرم، این عامل سبب شده برخی بر سر خرید ویلای شمال مردد باشند. باید بگوییم ویلای ساحلی (آن‌ها که در جوار دریا احداث شده‌اند) در تابستان گرمند و از هوای شرجی بهره‌مند، اما ویلاهای جنگلی، آن‌ها که در دامنه کوه احداث شده‌اند و به اصطلاح در ارتفاع هستند بهترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان به شمار می‌آیند که هم منظره زیبای جنگل را به شما هدیه می‌دهند و هم هوای عالی در تابستان. خوب می‌دانیم زمانی که ویلا در ارتفاع احداث می‌شود مشاهده مناظر توأم با لذت بیشتری خواهد بود.
نحوه ساخت انواع ویلا در شمال متفاوت است و این عامل سبب شده قیمت نهایی ویلا متفاوت رقم بخورد.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.