فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

آشنایی با سبک رومی ویلا در شمال

ویلا با نمای رومی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

آشنایی با سبک رومی در ویلای شمال، مروری بر تاریخچه و مزایای این سبک که ممکن است در خرید ویلا در شمال تاثیرگذار باشد

فرط خستگی و دل‌زدگی از شلوغی‌های شهر، راهی جز پناه بردن به سایه امن طبیعت باقی نگذاشته، دروغ نیست اگر بگوییم هر جا سخن از طبیعت می‌شود نگاه‌مان معطوف به شمال می‌گردد. افزایش خرید ویلا و فروش ویلا در شمال خود مؤید همین امر است و گواهی بر محبوبیت این دیار در میان عاشقان طبیعت.
همه ما دوست داریم به دل جاده بزنیم، از چالوس بگذریم و غرق در زیبایی نوشهر شویم، متل‌قو را برانداز کنیم و ساعت‌ها در رامسر، در زیر درختان پرتقال و بوته‌های سبز استراحت کنیم. چه صفایی دارد ایستادن بر فراز تپه‌های شمال و چه حس فراموش شده‌ای است زل زدن به آسمان صاف؛ چه لذت وصف ناپذیری است گوش دادن به امواج دریا، دل سپردن به نغمه طبیعت و ساری شدن در بطن زیبایی‌های ممتد شمال.

 

خرید انواع ویلاهای جنگلی در شمال


با خود قرار می‌گذاریم ویلایی در شمال خریداری کنیم و بخشی از طبیعتش را به نام خود بزنیم. به سراغ یک مشاور املاک حاذق می‌رویم تا انوع ویلای شمال را برایمان تشریح کند و چم و خم خرید ویلا را در اختیارمان قرار دهد، دیری نمی‌پاید که از سبک ویلا صحبت به میان می‌آید. ما اما بیگانه با چنین لغاتی.
پیش‌تر مفصلا پیرامون سبک ویلای شمال بحث کردیم اما ترجیح دادیم در این نوشته سبک رومی که کلاسیک هم خوانده می‌شود را جزئی‌تر روایت کنیم، دوست داریم شما نیز تا پایان همراهمان باشید.

 

سبک رومی در ویلای شمال


مروری کوتاه بر تاریخچه سبک رومی در ایران

نمای رومی به امپراتوری ایران باستان بر می‌گردد

سبک رومی همان سبکی است که در تخت جمشید و بنا‌های تاریخی قبل از اسلام به چشم می‌خورد، اگر دقت کرده باشید آن‌چه در نگاه اول همگان را مجذوب چنین سبکی می‌کند، ستون‌های بلند و مجسمه‌هایی از جنس سنگ است. همزمان با رایج شدن این معماری در یونان و درست زمانی که کاخ‌ها و عمارت‌های روم را مزین به این سبک کردند ایرانیان نیز علاقمند به چنین سبکی شدند و بناهایش را بر این اساس پایه گذاری کردند. آنگاه که ایرانیان نخستین بار نام سبک رومی را شنیدند خود در حال استفاده از طراحی‌های اسلیمی با نقش‌های پیچیده و بسیار جزئی بودند و از آن‌جا که سبک رومی به نسبت آن‌ها از چنین نقوش ریزی بی‌بهره بود به عنوان یک معماری غیرتجملاتی و کم هزینه در آن زمان نظرها را به خود جلب نمود.


نگاهی دقیق به مشخصات سبک رومی ویلای شمال

سبک رومی با ستون‌های بلند و قوس‌های عریض عجین شده

همان‌طور که گفتیم نمای رومی ملهم از سبک روم است، سبکی کلاسیک که در میان اهالی روم و یونان مطرح بوده است، جلال و شکوه این سبک پای آن را به دیگر کشورها باز کرد و به عنوان سبکی مانا و محبوب در میان دیگر ملت‌ها جای داد. امروزه با الهام گرفتن از سبک رومی نمای خارجی یک ویلا را طراحی می‌کنند اما درون ویلا را کاملا مدرن می‌سازند و از این سبک تحت نام "نئوکلاسیک" پرده بر می‌دارند.

 

ویلا نما رومی در شمال


چطور یک سبک رومی را در ویلای شمال تشخیص دهیم؟

چنانچه در نمای بیرونی یک ویلا مشخصات زیر را مشاهده کردید بی‌تردید بگویید سبک ویلا رومی است.
قوس‌هایی عریض با نقش‌هایی ریز و برجسته، ستون‌هایی کوتاه و کاملا مدور به گونه‌ای که ستون‌های زاویه‌دار جایگاهی در این سبک ندارند، سرستون‌ها در کنار کتیبه‌ها و پنجره‌های منحصر به فرد. بدیهی است که اندازه سرستون‌ها، قوس‌ها و دیگر قسمت‌ها تابع سایز ویلا تعیین می‌گردد و در هر بنایی متفاوت است.

استفاده از سنگ و سیمان در نمای رومی

امروزه برای ساخت نمای رومی در انواع ویلای شمال از سیمان و یا سنگ استفاده می‌کنند، آن‌چه بر نوع مصالح انتخابی اثرگذار است قیمت، کیفیت و مهم‌تر از آن اقلیم منطقه می‌باشد. چنان‌چه قیمت مهم‌ترین فاکتور باشد، نمای رومی سیمانی را بر می‌گزینند و آن‌جا که زیبایی و کیفیت حرف اول را می‌زند نمای رومی سنگی انتخاب می‌شود.
نوع سنگ انتخابی بهتر است به گونه‌ای باشد که به راحتی برش بخورد و قابلیت پیاده سازی طرح‌های ظریف و نقوش برجسته را داشته باشد. انتخاب مدبرانه نوع سنگ نه تنها زیبایی ویلا را دو چندان می‌کند بلکه در کاهش هزینه نیز نقش مهمی ایفا می‌نماید.

آن‌گاه که در یونان و روم برای بار نخست از سبک رومی استفاده کردند جز سنگ، متریال دیگری در چنگشان نبود و چنین شد که سبک رومی با ستون‌هایی از جنس سنگ و سنگ‌های برش خورده در ذهن همگان تثبیت گردید، اما با گذشت زمان، افزایش معادن سنگ و به تبع آن کاهش قیمت سنگ، راه برای استفاده از سبک رومی هموارتر گشت و چنین شد که روز به روز بر محبوبیتش افزوده گردید تا آن‌جا که کماکان ابهت و شکوه خاصی را به دوش می‌کشد.

 

رنگ و نوع سنگ‌های استفاده شده در سبک رومی

اذعان کردیم سنگ‌ها محبوب‌ترین متریال استفاده شده در سبک رومی هستند و تأکید کردیم که نوع سنگ انتخابی می‌بایست کاملا هوشمندانه و متبحرانه باشد. گوشه چشمی به رنگ سنگ در سبک رومی داشته باشیم؛ بژ و کرم را از مناسب‌ترین رنگ‌ها می‌دانند اما ایرانیان عجیب به سفید علاقمندند، علاقه‌ای که از نمای ویلاها و دیگر ساختمان‌ها کاملا عیان است، شاید دلیلش را بتوان وفور معادن سنگ تراورتن در معادن محلات دانست. اگر سفید نزد شما هم محبوب است این نکته را در نظر بگیرید که سبک رومی به دلیل برشکاری‌ها و پیاده‌سازی نقوش بر سنگ چنین محبوب است حال آن که بازتاب نور بر سنگ‌های سفید به نحوی است که چنین طرح‌هایی کمرنگ‌تر به نظر می‌آیند مگر آن که نقوش را با رنگی دگر رقم بزنند، همین امر سبب شده از دیرباز بهترین رنگ را برای سبک رومی نسکافه‌ای و بژ معرفی کنند.

 

ویلا با نمای رومی


جنس سنگ استفاده شده در ساخت ویلا را فراموش نکنید

ویلای شما در شمال است و محبوس در نم و رطوبت، استفاده از سنگ‌هایی که رطوبت را تاب آورند و باران را تحمل کنند بسیار حائز اهمیت است. اضافه کنیم که سنگ‌های یک‌پارچه و به اصطلاح یک تکه برای احداث نمایی به سبک رومی در ویلای شمال مناسب‌ترند، گاها دیده می‌شود برای صرفه جویی در هزینه از سنگ‌هایی متعدد و کوچک استفاده می‌کنند و آن‌ها را در کنار هم می‌چینند، در حالی که با این کار کمترین استقامت در برابر باد و دیگر شرایط محیطی رقم می‌خورد و هرگز توصیه نمی‌شود.

 

 

همین‌طور می‌توانید از راهنمای جامع برای داشتن یک ویلا از انتخاب زمین تا خرید ویلای آماده سایت بانیان مسکن نیز استفاده کنید.

 

صحبت پایانی


استفاده از سنگ‌های گران موجب شده پیاده‌سازی چنین سبکی هزینه‌بر تلقی شود تا آن‌جا که بسیاری از افراد چنین ویلاهایی را متعلق به قشر مرفه و پول‌دار جامعه می‌دانند. جالب است که برخی‌ها با هدف کاهش هزینه ساخت ویلا از متریال بی‌کیفیت در ارائه سبک رومی استفاده می‌کنند که بی‌تردید زمینه ساز لطمه و آسیب جدی به معماری و سبک‌های شهری خواهد بود. اگر قرار است چنین سبکی را برگزینیم بهتر است بپذیریم که با سبکی گران مواجه هستیم، سبکی که تنها به شرط استفاده از مصالحی مستحکم ارزشمند و بادوام خواهد بود.
چنان‌چه از علاقه‌مندان به سبک رومی هستید و مایلید ویلای شمال را مزین به این نما کنید توصیه می‌کنیم حتما دقتی ویژه به جنس سنگ داشته باشید.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.