فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

میخواهم آپارتمان بسازم، از کجا شروع کنم؟

مراحل ساخت آپارتمان از صفر تا صد

قرار است آپارتمانی مناسب و درخور بسازیم، آپارتمانی که روزی به سقفی امن برای زندگی بدل شود. اگر با مراحل ساخت آپارتمان آشنایی ندارید و تا کنون ساخت آپارتمان از صفر تا صد را دنبال نکرده‌اید باید بگوییم این مقاله برای مخاطبانی همچون شما به رشته تحریر در آمده.

 

آپارتمان آرام شما از کجا شروع شده است؟

همه روزه در آپارتمان‌هایی زندگی می‌کنیم شیک، آرام و امن، شاید کمتر کسی از خود بپرسد خانه امن امروز در ابتدا چه بوده و چه مراحلی پشت سر گذاشته شده تا ساختمان کنونی محلی امن خطاب شود برای زندگی و مکانی آرام برای گذراندن امور.

به رغم این که ساخت آپارتمان مراحل گام به گام و مشخص شده‌ای دارد، کم نیستند کسانی که از استارت این پروسه امتناع می‌ورزند و آن را کاری دشوار و فراتر از تصور قلمداد می‌کنند. مراحل ساخت آپارتمان از صفر تا صد را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد، لطفا با ما همراه باشید.

 

ساخت آپارتمان از صفر تا صد

 

قبل از آن که ساخت آپارتمان آغاز شود

احداث هر چیزی از ساختمانی کوچک گرفته تا برجی مرتفع نیازمند دریافت مجوزهایی است، مجوزهایی که بدون آن‌ها حتی نمی‌توان آجری روی دیگری گذاشت. نخستین مجوزی که برای ساخت آپارتمان بدان احساس نیاز می‌شود پروانه ساخت است، این مجوز به شما اجازه می‌دهد در زمینی که مدنظرتان است ساختمان را بالا ببرید و ساخت آپارتمان را استارت بزنید. این همان نکته‌ای است که در ماده 100 قانون شهرداری صراحتا بدان تأکید شده.

 

چنان‌چه صاحب ملک در روند ساخت آپارتمان، اصول مهم و اساسی را در نظر نگیرد به عنوان مثال قواعد بهداشتی و یا فنی را رعایت نکند می‌بایست از سوی شهرداری پاسخگو باشد.
در پرونده ساختمانی قید می‌گردد مالک چه میزان از زمین را می‌تواند به عنوان زیربنای آپارتمان در نظر بگیرد، در صورتی که به این موارد توجهی نشود شهرداری به وصول جریمه خواهد پرداخت. خلافی‌های شهرداری موارد دیگری را هم شامل می‌شوند، به عنوان مثال ساخت آپارتمان نباید بگونه‌ای باشد که معابر شهری را در بر بگیرد.

ساخت آپارتمان می‌بایست پیرو نقشه و اطلاعاتی باشد که درون پرونده ساختمانی قید شده، پس از این که ساخت آپارتمان به پایان رسید گواهی پایان ساختمان صادر می‌گردد که نشان از بی‌عیب بودن ساختمان است.

 

محل ساخت آپارتمان چگونه تعیین می‌شود؟

به عنوان مثال شما زمینی در اختیار دارید، ساخت آپارتمان در این زمین بهتر است در قسمت شمالی آن انجام شود، اما همیشه به همین سادگی نیست، گاهی زمین از نوع شرقی غربی است و یا وجود درختان و دیگر موارد محدودیت‌هایی را در این کار ایجاد می‌کنند که کار را دشوار می‌سازد، از طرفی وضعیت قرارگیری دیگر ساختمان‌ها نیز مهم است، بنابراین با در نظر گرفتن همه این عوامل محل استقرار آپارتمان را در زمین مشخص می‌کنند.

فضایی که برای حیاط در نظر گرفته می‌شود نباید از 40 درصد کل زمین کمتر باشد، حتی ارتفاعی که برای ساخت آپارتمان در نظر می‌گیرند (هر واحد از آپارتمان) نیز تابع استانداردهایی است و این ارتفاع نباید از 3.5 متر تجاوز نماید.

 

محل ساخت آپارتمان

 

اسکلت فلزی یا بتنی؟ مسئله این است!
پیش از هر چیز باید تعیین کنید در ساخت آپارتمان تصمیم دارید از اسکلت فلزی استفاده نمایید یا اسکلت بتنی، بدیهی است هر کدام مزایایی دارد و البته معایبی، باید بسنجید کفه کدام ترازو برای شما سنگین‌تر است.

 

پی‌گذاری، اولین گام در ساخت آپارتمان

به ساخت آپارتمان می‌رسیم، خوب می‌دانیم حتی بلندترین آپارتمان‌ها هم در ابتدا یک آجر بوده‌اند، می‌دانیم آن چه در آپارتمان حرف نخست را می‌زند استحکام است، استحکامی که به دنبال یک پی‌گذاری مناسب به دست می‌آید. با این که کلمه پی و پی‌گذاری ممکن است برایمان آشنا باشد اما واقعیت این است که در بسیاری از موارد درک روشنی از این کلمه نداریم.
پی‌گذاری به فرآیند مستحکم ساختن یک بنا گفته می‌شود و لفظ پی، به شالوده و قسمت‌های اصلی ساختمان اطلاق می‌گردد.

پی می‌تواند بخش قابل توجهی از نیرویی که توسط آپارتمان وارد می‌شود را دریافت نموده و آن را به زمین منتقل کند. با انتقال نیروی ساختمان به زمین، ارتعاشاتی که ساختمان را تهدید می‌کند به حداقل خواهد رسید که نتیجه این امر استحکام و مقاومت بی‌بدیل ساختمان است.

پی‌گذاری هر چند به عنوان اولین گام در ساخت آپارتمان عنوان می‌شود، با این حال نیازمند پیش نیازهایی است، آن چه قبل از پی‌گذاری انجام می‌شود، عملیات گودبرداری نام دارد.

 

اولین گام در ساخت آپارتمان

گودبرداری
احتمالا برایتان پیش آمده از کنار آپارتمان‌هایی عبور کنید که در اولین مراحل ساخت هستند. آن‌چه در ابتدای ساخت آپارتمان مشاهده می‌کنید حفره‌ای است بسیار بزرگ، چنین حفره‌ای نتیجه گودبرداری است. لازم به توضیح است که عمقی که برای چنین حفره‌ای در نظر می‌گیرند دست کم نیم متر است. این که عمق گودبرداری باید چقدر باشد به فاکتورهای متعددی وابسته می‌باشد که مهم‌ترین آن ارتفاع آپارتمان است، به عبارتی هرچه آپارتمان شما مرتفع‌تر و دارای طبقات بیشتری باشد، در این صورت انتظار می‌رود گودبرداری اولیه در عمق بیشتری صورت بگیرد.

یک‌سری از گودبرداری‌ها را با نام گودبرداری سطحی معرفی می‌کنند، چنین گودبرداری‌هایی را با کمترین تجهیزات هم می‌توان انجام داد و عموما دارای کمترین عمق هستند به این خاطر که ارتفاع ساختمانی که قصد احداثش را دارند آن چنان زیاد نیست. در مقابل آپارتمان‌های بسیار مرتفعی وجود دارند که لازمه احداث آن‌ها گودبرداری‌هایی است عمیق، گودبرداری‌هایی که تضمین کننده یک استحکام خوب برای آپارتمان‌های مرتفع هستند. در چنین مواقعی اصولا گودبرداری‌ها را تا آن جا انجام می‌دهند که به قسمتی درجه یک از زمین برسند، جایی که با خیال راحت بتوان گفت تمام نیروهای وارده بر ساختمان را دریافت می‌کند و تحمل می‌نماید.

 

نوبت به لایه‌ای سیمان می‌رسد
آن زمان که گودبرداری به مرحله نهایی می‌رسد و تصمیم می‌گیرند پی‌گذاری را انجام دهند نیاز است حتما پیش از آغاز پی‌گذاری، سیمان روی زمین قرار دهند، به عبارت ساده ابتدا لایه‌ای از سیمان تهیه می‌شود و پی دقیقا بر روی همین سیمان تعبیه می‌گردد. آن چه سبب می‌شود پی‌ها را روی سیمان قرار دهند چیزی نیست جز جلوگیری از خراب شدن و آسیب به پی.

 

آرماتوربندی، مهم‌تر از مهم
از دیگر فاکتورهای دخیل در استحکام آپارتمان آرماتوربندی است، در آپارتمان‌هایی که از نوع بتن هستند آرماتوربندی را به گونه‌ای انجام می‌دهند که هیچ خطری استحکام و میزان ایمنی ساختمان را تهدید نکند.

قالب‌بندی که مرحله‌ای است برای قالب دهی به بتن‌ها در مرحله بعد انجام می‌شود، در این قالب‌ها فرآیند بتن‌ریزی صورت می‌گیرد و این‌گونه می‌شود بتنی که پیش از آن نرم بود، جایش را به بتنی می‌دهد سفت و سخت.

اسکلت و ستون‌هایی که در ساخت آپارتمان به کار می‌گیرند از دیگر مراحل مهم و حائز اهمیت به شمار می‌رود، ستون‌های یک آپارتمان را تقسیم‌بندی می‌کنند آن هم بر اساس مقدار باری که به هر کدام از آن‌ها وارد می‌شود، به عبارتی دسته اول ستون‌ها آن‌هایی هستند که در قسمت‌های وسط قرار می‌گیرند، دسته دوم به ستون‌هایی گفته می‌شود که بخش‌های کناری محل قرارگیری آن‌هاست و دسته سوم هم به ستون‌های گوشه‌ای اشاره دارند، از نامشان مشخص است چنین ستون‌هایی در چه قسمت‌هایی کاربرد دارند.

 

راه پله‌ها و تکمیل کارهای باقی مانده

ساخت راه پله‌ها در گام بعد قرار دارد، زمانی که کار راه پله‌ها تمام می‌شود و مراحل انتهایی‌اش را پشت سر گذاشت در ساخت آپارتمان از عایق‌هایی استفاده می‌کنند که چنین عایق‌هایی می‌توانند عایقی در برابر صوت باشند و یا عایقی در برابر اتلاف حرارت.

تأسیسات و لوله‌کشی‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت، پس از این که مصالح مورد نیاز را درون دیوار قرار می‌دهند، کاری انجام می‌شود تحت نام بتن پاشی. بتن پاشی هم تمام می‌شود و پس از آن سفید کاری است که به عنوان گام نهایی اجرا می‌گردد و مُهر پایان بر دیوارهای آپارتمان می‌خورد. تنها کار باقی مانده نصب مواردی از قبیل شوفاژ می‌باشد، کابینت و یا مواردی از این دست. برای آشنایی با سیستم گرمایشی و سرمایشی در ویلای شمال این مطلب را بخوانید.

 

صحبت پایانی
بار دیگر تأکید می‌کنیم خانه آرام و امن شما روزی تنها یک آجر بوده است، به ازای بی‌توجهی به هر کدام از موارد فوق، باید قید آپارتمانی استاندارد و مناسب را زد.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.