فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

هزینه ساخت ویلا در شمال + [ویلا نیم پیلوت، ویلا دوبلکس، ویلا فلت و...]

میانگین هزینه ساخت ویلا در شمال به چه عواملی وابسته است؟

عوامل متعدد بسیاری در قیمت ساخت ویلا در شمال ایران موثر هستند. در این مقاله بانیان مسکن سعی داریم به بررسی موارد کلی آن بپردازیم. قیمت تمام شده ساخت ویلا به طور کلی به موارد زیر بستگی دارد:

  1. خرید زمین
  2. اخذ جواز ساخت
  3. مراحل ساخت ویلا
  4. هزینه ساخت و ساز
  5. هزینه جانبی ساخت ویلا
  6. نکات مهم در ساخت ویلا

 

 

خرید انواع ویلا ساحلی در شمال

 

 

1- هزینه خرید زمین در شمال

خرید زمین در هر منطقه‌ای از شمال، بنا به سلیقه فرد می‌باشد و ما در این خصوص مناطق شمال را به درجات 1، 2 و 3 تقسیم نمودیم و هر منطقه‌ای قیمت مشخص خود را دارد.

برای خرید زمین در شمال همان‌طور که گفتیم کاملا سلیقه‌ای و بسته به بودجه فرد داشته و باید خاطر نشان کرد در کمترین حالت می‌توان زمینی مستقل و خارج از بافت با سند شورایی در ضلع جنوبی جاده و در محیطی جنگلی با قیمتی در حدود متری 10 تا 15 میلیون انتخاب نمود و یا زمینی در قسمت شمالی جاده و در شهرک لوکس ساحلی با دارا بودن سند مالکیت ششدانگ و امتیازات کامل و آماده ساخت را با متری در حدود 25 تا 60 میلیون تومان برگزید.
توجه؛ البته هر چه قدر متراژ زمین کوچک‌تر باشد و یا به ساحل و دریا نزدیک‌تر باشد از قیمت بیشتری برخوردار است، در ضمن قیمت‌های فوق مربوط به سال 1401 می‌باشد و در سال‌های گذشته امکان خرید ارزان و نصف قیمت چنین زمین‌هایی در شمال وجود داشت.

 

ویژگی خرید یک قطعه زمین مناسب در شمال چیست؟

برای خرید زمین در شمال توجه به مواردی چون موقعیت مکانی مناسب منطقه، شمال جنوبی بودن زمین، ابعاد مناسب زمین، قرارگیری ملک در محیط بومی یا غیر بومی، امنیت منطقه، داشتن اسناد کامل مالکیت، امتیازات موجود نظیر برق- گاز- آب، دسترسی آسان به جاده آسفالت، مستقل یا شهرکی بودن و در نهایت این‌ که اطراف یا جایی واقع نباشد که از آن در سایت بانیان مسکن به عنوان زمین یا ویلاهایی که نباید خرید یاد شده است.

 

هزینه خرید زمین در شمال

 

حتما بخوانید: سیاهکل کجاست؟

 

2- دریافت مجوز ساخت؛

مورد بعدی هزینه‌های کلی ساخت ویلا در شمال اخذ مجوز ساخت می‌باشد که مراحل و پیگیری‌های خاص خود را دارد که در شهرها و روستاهای مختلف شمال کمی متفاوت است و ما در  نحوه اخذ مجوز ساخت در شمال از آن یاد کردیم.
نکته: بهتر است زمینی انتخاب نمایید تا دارای مجوز ساخت بوده و شما را از صرف هزینه و زمان بی‌نیاز نماید.

 


3- مراحل ساخت ویلا؛

بعد از مرحله فوق که اخذ مجوز ساخت برای زمین است نوبت به مراحل ساخت می‌رسد و ما در قسمت مراحل ساخت ویلا از صفر تا صد توضیح مختصری دادیم که شامل مرحله اول یعنی سفت‌کاری است که به خاک‌برداری- فنداسیون- اسکلت- دیوارچینی- تعبیه درب و پنجره می‌باشد.


مرحله بعدی نازک‌کاری است که به کلیه اعمال طراحی داخلی ویلا بعد از دیوارچینی تا اتمام نصبی جات اعم از کابینت، تاسیسات برقی، لوله‌کشی، داکت گذاری تا نصب کامل کلید پریزها، چراغ‌ها، آیفون، دتکتورها و تابلوی برق است.
بعد از آن به تاسیسات مکانیکی یعنی آغاز لوله‌کشی تا اتمام نصب لوازم بهداشتی که شامل توالت ایرانی و فرنگی- لوازم گرمایش و سرمایش شامل آب‌گرمکن، کولر، رادیاتور، اسپیلت خواهد بود.

 

مراحل ساخت ویلا

 

4- هزینه ساخت و ساز ویلا؛

مهم‌ترین مرحله که عنوان این مقاله را نیز شامل می‌شود قیمت ساخت ویلا در شمال است و ما این محاسبات را در فروردین ماه سال 1401 برای آشنایی شما عزیزان به رشته تحریر در آورده‌ایم.
همان‌طور که می‌دانید قیمت ساخت ویلا در شمال کمی متفاوت است و این تفاوت به منطقه مربوطه- مصالح و متریال منتخب- پیمانکار انتخابی یا ساخت شخصی- نقشه ویلا- ابعاد و اندازه ویلا- معمولی یا لوکس بودن ویلا-استخر، روف‌گاردن، محوطه‌سازی و هزینه‌های جانبی.... بستگی دارد و از آن به هزینه جانبی در ساخت ویلا یاد می‌شود.


توجه؛ با توجه به افزایش قیمت ارز و به طبع آن افزایش قیمت مصالح و متریال ساخت، ما شاهد گرانی 30 تا 300‎٪ بعضی از مصالح کاربردی در ساخت ویلا در سال گذشته شده‌ایم و این موضوع در قیمت نهایی ساخت ویلا در سال 1401 نیز تاثیرگذار بوده است.

به طور متوسط شما می‌توانید برای ساخت ویلا با متریال و نقشه معمولی از صفر تا صد چیزی در حدود متری 15 میلیون تومان در سال 1401 هزینه کنید.

 

5- هزینه جانبی ساخت ویلا؛

هزینه‌های جانبی ساخت ویلا همان هزینه‌های پنهان و مازاد یک ویلای معمولی و متوسط خواهد بود و به شرح زیر آن را توضیح خواهیم داد.

 

الف: انتخاب سازنده یا پیمانکار

به طور کلی و متوسط می‌توان هزینه ساخت ویلا معمولی در شمال را حدود متری 10 میلیون در کمترین قیمت موجود در منطقه در سال جاری دانست و فقط شامل مراحل اصلی ساخت نظیر سفت‌کاری و نازک‌کاری است و این اصل در مناطق مختلف کمی متفاوت است، با مثالی توضیح بهتر خواهیم داد.


مثال:
فرض را بر این می‌گیریم شما زمین را انتخاب و مجوز ساخت را دریافت و آماده استارت ساخت ویلایی معمولی دوبلکس در منطقه‌ای متوسط هستید.
اگر سازنده خودتان هستید که باید مبلغ فوق را در نظر بگیرید، یعنی از هزینه پیمان‌کار (شخصی که عهده‌دار ساخت ویلا به نیابت از شماست) صرف نظر کرده‌اید و می‌شود گفت که هزینه پیمان‌کار به دو صورت درصدی که معمولا از 10 تا 20 درصد متفاوت است و بسته به تجربه و کلاس کاری سازنده دارد و گزینه بعدی، پیمانکاری ساخت ویلا به ازای هر متر مربع است، یعنی به شیوه پیمان مدیریتی که در حدود متری 12 میلیون تومان تمام خواهد شد.

هزینه پیمان‌کار و مجری ساخت به دو صورت درصدی و متر مربعی خواهد بود- با توجه به نوسان در قیمت ساخت ویلا و بی‌ثباتی قیمت مصالح و متریال ساخت بهترین گزینه می‌تواند ساخت درصدی ویلا برای پیمان‌کار و کارفرما باشد.

 

ب: علف‌تراشی، تسطیح، مخلوط‌ریزی، دیوارکشی زمین در صورت عدم وجود.

ج: انتخاب نقشه ویلا و طراحی و نظارت توسط مهندس ناظر، همان‌طور که می‌دانید تهیه نقشه‌ای معمولی با نقشه‌ای لوکس و مهندسی شده در مجموع حدود 30 میلیون اختلاف دارد.

س: بیمه اجباری ساختمان و کارگران ساختمانی

د: هزینه‌هایی چون محوطه‌سازی ویلا که تفاوت محوطه‌ای معمولی با محوطه‌ای کامل و شیک در حدود متری 3 میلیون تومان خواهد بود.

ک: اجرات و احداث استخر داخل ویلا و یا استخر در محوطه که در حدود متری 10 تا 15 میلیون تومان بسته به متریال متفاوت خواهد بود.

ل: تفاوت متریال مازاد در مراحل سفت‌کاری و نازک‌کاری ویلا که شامل پوشش سقف، کف‌پوش‌های متنوع، اتاق‌های معمولی و مستر، جنس درب و پنجره، شیرآلات معمولی و لوکس، سیستم هوشمند یا معمولی، سیستم گرمایش و سرمایش و متریال متناسب با هزینه متفاوت، نصبیجات در سرویس‌ها مانند وان، کمد‌ها، کابینت، چراغ‌ها و کلید پریزها و ...

م؛ هزینه نصب توری آلمنیومی و حفاظ فلزی یا کرکره برقی جهت امنیت ویلا

نکته؛ موارد فوق تا زمان اتمام ساخت ویلا می‌باشد و بعد از آن چنان‌چه می‌خواهید ویلا را برای فروش معرفی کنید با هزینه‌هایی چون:

  1. حق‌الزحمه بنگاه جهت تنظیم قرارداد فروش
  2. دفترخانه یا محضر جهت انتقال سند
  3. دارایی و مالیات
  4. اداره ثبت اسناد و املاک
  5. تسویه حساب کامل از شهرک

 

6- نکات مهم ساخت ویلا

  1. برای ساخت ویلا باید هدف و برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید.
  2. ایده خود را در نقشه لحاظ کنید و با توجه به جمعیت خانواده‌تان با چرخی در اینترنت می‌توانند خواسته خود را بیابید.
  3. در انتخاب نقشه با چند کاربلد مشورت و در مجموع با سلیقه خود گره بزنید.
  4. در انتخاب سازنده به یک پیمان‌کار اکتفا نکنید و با چند سازنده مشورت و در نهایت فرد لایق و منصف را بیابید.
  5. در کار خساست به خرج ندهید و سعی در انتخاب بهترین‌ها داشته باشید.
  6. قبل از هر کاری با پیمانکار قرارداد ببندید و در قرارداد جزییات، خواسته و متریال خود را از صفر تا صد قید نمایید.
  7. در قرارداد پیمانکار را ملزم و موظف به تعهدات و خواسته خود نمایید.
  8. حتما ساختمان را بیمه نمایید
  9. در شمال از سازه بتنی یا فلزی سعی کنید استفاده نمایید.
  10. سعی کنید نورگیر و چشم‌انداز مناسب در نقشه لحاظ گردد.

 

هزینه ساخت ویلا در شمال

برای ساخت ویلا در شمال همان‌طور که می‌دانید نوع نقشه، متریال و مصالح کاربردی، درجه استادکار و ... تعیین کننده است، شما می‌توانید ویلایی در شمال با نقشه و متریال معمولی با متری حدود 8 میلیون تومان اجرا کنید یا می‌خواهید ویلایی لوکس و مدرن با امکانات کامل که با متری حدود 20 تا 30 میلیون تومان داشته باشید در سال 1401 داشته باشید، همه چیز به شما کارفرما و خواسته‌تان بستگی دارد.

در زیر ما به هزینه ساخت هر نوع از سبک و متریال مربوطه ویلا اشاره خواهیم داشت. 

 

میانگین هزینه ساخت ویلا در شمال

این که به طور متوسط و میانگین بگوییم هزینه ساخت ویلا در شمال چقدر است باید به آیتم‌ها و خواسته کارفرما توجه شود، سپس قیمت اعلام شود.

هزینه ساخت ویلا در کم‌ترین حالت حدود متری 8 میلیون تومان و در بیشترین حالت اجرا شده در شمال حدود متری 30 میلیون تومان برآورد شده است.

می‌توان میانگین هزینه ساخت ویلا در شمال را حدود متری 15 میلیون تومان برای یک ویلای متوسط و خوب در سال 1401 تخمین زد.

البته با توجه به افزایش قیمت‌های مصالح و اجرت استادکاران و ... همه آیتم‌ها و خواسته‌ها باید قبل از قرارداد ساخت بین کارفرما و پیمانکار به قیمت روز محاسبه سپس قیمت دقیق اعلام گردد.

 

مدت زمان ساخت ویلا

برای ساخت ویلا چقدر زمان لازم است؟ سوالی که شاید پاسخ آن برای شما مهم باشد، در جواب باید گفت مدت زمان ساخت برای ویلا فلت، نیم پیلوت، دوبلکس، تریبلکس متفاوت است.


مدت زمان ساخت ویلا فلت

برای ساخت ویلا فلت که مساحتی در حدود 90 تا 110 متر دارند زمان کاری حدود 4 تا 5 ماه نیاز است، که این زمان منهای زمان و عوامل فرس ماژور خواهد بود.


مدت زمان ساخت ویلا نیم پیلوت

برای ساخت ویلا نیم پیلوت که معمولا مساحتی در حدود 120 تا 180 متر دارند زمانی در حدود 5 ماه کاری یعنی هوا آفتابی نیاز است.


مدت زمان ساخت ویلا دوبلکس

برای ساخت ویلا دوبلکس که بیشترین مدل ویلا در شمال هستند و مساحتی در حدود 200 تا 300 متر دارند زمانی در حدود 6 تا 7 ماه کاری بسته به طرح و نقشه نیاز است و بهترین زمان ساخت ویلا فصل بهار و تابستان است.


مدت زمان ساخت ویلا تریبلکس

برای ساخت ویلا تریبلکس چون مساحتی بالای 300 متر دارند میانگین چیزی در حدود 8 تا 9 ماه کاری نیاز خواهد بود.

 

عوامل فورس ماژور چیست؟

فورس ماژور یک لغت فرانسوی است و به معنای قدرت برتر یا در فارسی به قوه قهریه شناخته می‌شود، این معنی برای اتفاقات و حوادثی به کار می‌رود که جزو موارد طبیعی مانند سیل، زلزله، شرایط جوی، طوفان شناخته می‌شود و هیچ یک از طرفین قرارداد را نمی‌توان به خاطر آن مسیول دانست، همین طور این لغت شامل موارد انسانی چون اغتشاش، شورش و درگیری‌های مسلحانه نیز مطرح است، می‌شود. حتی اگر بخواهیم مثال در این رابطه بزنیم می‌توان گفت شیوع یک بیماری مانند ویروس کرونا در سال 1399 هم شامل عوامل فورس ماژور می‌گردد.

 

هزینه ساخت ویلا چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه هزینه ساخت ویلا دو روش درصدی و متر مربعی وجود دارد که در زیر بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

 

چه زمانی ساخت ویلا با هزینه درصدی انجام می‌گیرد؟

زمانی که قیمت مصالح ثبات نداشته و هر روز در حال افزایش است، در این مواقع بهتر است به دلیل کمی درصد خطا و ضرر و زیان طرفین از قرارداد درصدی ساخت ویلا تبعیت نمایید، یعنی کل هزینه ساخت ویلا را کارفرما به پیمانکار طی مراحل مختلف پرداخت و از پیمانکار طلب فاکتور نماید و در آخر از جمع کل هزینه ساخت مبلغ درصد که معمولا بین 10 تا 20 درصد است را به عنوان حق الزحمه به پیمانکار پرداخت نماید.

 

چه زمانی بهتر است هزینه ساخت ویلا به ازای هر متر مربع محاسبه شود؟

زمانی که بازار تا چند ماه آینده ثبات قیمتی داشته یعنی مصالح مورد نیاز ساخت ویلا افزایش قیمت نداشته باشد، در این موقع بهتر است هزینه و قرارداد ساخت ویلا به ازای هر متر مربع منعقد شود.

توجه
البته همیشه بهترین گزینه برای پی بردن به هزینه ساخت ویلا گزینه درصدی است، چون استرس و نگرانی برای افزایش قیمت و کیفیت نامناسب کار وجود نخواهد داشت.

 

قیمت ساخت خانه ویلایی

برای این که بفهمیم قیمت ساخت خانه ویلایی چقدر تمام می‌شود باید به نوع نقشه ویلا (فلت، نیم دوبلکس، دوبلکس، تریبلکس) و مساحت ویلا توجه نماییم، چرا که هزینه ساخت ویلاها با هم متفاوت است، سوای نوع نقشه و مساحت ویلا، متریال و امکانات ویلا نیز در قیمت تمام شده آن تاثیر گذار هستند. برای روشن شدن این موضوع تا پایان همراه ما باشید.

 

هزینه ساخت خانه ویلایی

خانه ویلایی همان‌طور که از نامش پیداست می‌توان به خانه‌ای قدیمی یا ویلایی معمولی در سازه‌ای فلت تا دوبلکس نسبت داد، در شمال هزینه ساخت خانه ویلایی ارزان‌تر از ویلاهای لوکس و مدرن است و می‌توان با یک دوم تا یک سوم قیمت ویلاهای لوکس آن را ساخت.

هزینه ساخت خانه ویلایی بستگی به نوع نقشه، مصالح و متریال آن دارد در زیر به قیمت دقیق و هزینه تمام شده ساخت خانه ویلایی خواهیم پرداخت.

 

هزینه ساخت ویلا فلت

ویلا فلت کم هزینه‌ترین نوع ویلا در شمال است و برای این که قیمتی را برای ساخت آن در نظر بگیریم باید با توجه به قیمت مصالح و متریال ساخت، عنوان نماییم در سال جاری برای ساخت ویلا فلت باید به ازای هر متر مربع مبلغی در حدود 9 میلیون تومان را در نظر داشته باشید.

 

هزینه ساخت ویلا نیم پیلوت

هزینه ساخت ویلا نیم پیلوت حدود 30% از هزینه ساخت ویلا فلت بیشتر و در حدود 40% از ساخت ویلای دوبلکس کمتر است، می‌توان آن را بین ویلای فلت و دوبلکس از لحاظ هزینه ساخت جای داد.
در سال 1401 به دلیل نوسانات شدید قیمتی بهتر است قرارداد ساخت را درصدی اجرا کنید، یعنی به ازای هزینه ساخت مبلغی را طبق توافق به عنوان درصد کارمزد به پیمانکار پرداخت کنید. در مجموع هزینه ساخت ویلا نیم پیلوت در سال جاری حدود متری 9 تا 10 میلیون تومان البته با نقشه معمولی در نظر داشت.

 

هزینه ساخت ویلا دوبلکس

اگر بحث هزینه ساخت ویلا به درصد را کنار بگذاریم و بخواهیم هزینه ساخت ویلا دوبلکس به ازای هر متر مربع در سال 1401 را با توجه به افزایش قیمت مصالح در نظر بگیریم باید بگوییم، هزینه ساخت ویلا دوبلکس در حدود متری 12 تا 15 میلیون تومان خواهد بود. که این هزینه برای ویلا دوبلکس معمولی اما کامل مطرح است.

 

هزینه ساخت ویلا تریبلکس

هزینه ساخت ویلا تریبلکس که گران‌ترین هزینه را در بین ویلاهای شمال دارد و دلیل آن مساحت و متراژ بالای این سبک از ویلاهاست در حدود متری 13 تا 15 میلیون تومان است، دلیل اختلاف قیمت میلیونی برای ویلاهای فوق بیشتر به خاطر نقشه و متریال ساخت متغیر است و به طور میانگین می‌توان هزینه 15 میلیون تومان را برای ساخت ویلای تریبلکس معمولی به ازای هر متر مربع در نظر گرفت.

 

هزینه ساخت ویلا مدرن

این که بدانیم هزینه ساخت ویلا مدرن چقدر است باید با ویژگی‌ها و متریال ویلای مدرن آشنا باشید، در کل ویلا مدرن دارای پلانی و سبکی لوکس، استخر، سونا، جکوزی، در بعضی موارد آسانسور، فضای گیم، سیستم هوشمند و متریالی مدرن نسبت به ویلاهای معمولی برخوردار است و می‌توان گفت؛ هزینه ساخت ویلا مدرن چیزی در حدود 2 تا 3 برابر از ویلای معمولی گران‌تر خواهد بود.
برای محاسبه هزینه ساخت ویلا مدرن در شمال که بستگی به خواسته کارفرما دارد باید حدود متری 20 تا 30 میلیون تومان در موارد خاص و در سال 1401 با توجه به متریال لوکس هزینه کنید.

 

سوای هزینه ساخت ویلا چه هزینه‌هایی به عهده کارفرما است؟

البته هزینه نصب انشعابات کنتور برق، گاز، هزینه نصب حفاظ پنجره و درب‌ها، هزینه رادیاتور شوفاژ و همچنین هزینه مجوز ساخت و پایان کار و در بعضی موارد هزینه حیاط سازی به مبلغ فوق افزوده و به عهده کارفرما خواهد بود.
البته امکانات اضافی یک ویلای معمولی که به ویلای مدرن و لوکس نزدیک است و شامل هزینه ساخت استخر، سونا، جکوزی و دیگر امکانات یک ویلای لوکس به عهده کارفرماست و ما در این قسمت از این هزینه‌ها یاد نکردیم و مبالغ ذکر شده فوق هزینه ساخت ویلای معمولی و متوسط در شمال می‌باشد.

 

صحبت پایانی بانیان مسکن
قیمت ساخت ویلا همان‌طور که به آن اشاره داشتیم به موارد فوق بستگی دارد و شما قبل از اینکه به فکر ساخت و هزینه تمام شده ساخت ویلا باشید تحقیقی در خصوص محله و منطقه مدنظر، آداب و فرهنگ بومیان، اسناد و مدارک زمین معرفی شده برای ساخت و چشم‌انداز طبیعی و اقتصادی داشته باشید و بعد از آن اقدام به ساخت نمایید.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.