فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

چگونگی محاسبه و پرداخت حق الزحمه مشاورین املاک در شمال

کمسیون یا همان اجرت، حق الزحمه‌ای است که مشاور و مدیر بنگاه در قبال عقد قرارداد که ممکن است فروش، رهن و یا اجاره باشد از هر یک از طرفین معامله به صورت مساوی و عادلانه دریافت می‌کند.

 

خرید انواع ویلاهای ساحلی در شمال
 

حق کمسیون مشاور املاک چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

سوالی که بعضی از خریداران یا فروشندگان ویلا در شمال با آن مواجه و از ما می‌پرسند، چقدر باید به مشاور املاک پرداخت کنیم!
برای این که متوجه مبلغ حق الزحمه مشاور املاک در قبال معامله‌ای که برای شما انجام داده پرداخت کنید با ما همراه شوید و متن را به طور کامل مطالعه نمایید.
مبالغی که مشاورین املاک در نوشهر و حومه این شهرستان تا شهر رویان دریافت می‌کنند طبق مصوبه اتحادیه املاک نوشهر به شرح زیر اعلام می‌گردد.

احتراما مستند به بند یک مصوبه مورخ 1394/06/25 کمسیون محترم نظارت بر امور اصناف شهرستان نوشهر، میزان محاسبه حق‌الزحمه کارمزد (کمسیون) از تاریخ 1394/07/01 به شرح زیر تایین و اعلام می‌گردد.

  1. برای معاملات تا 250 میلیون تومان، معادل 1 درصد از هر طرف معامله.
  2. برای معاملات تا 250 میلیون تومان 1 درصد و مابقی آن، معادل 0/5 (نیم) درصد از هر طرف معامله.
  3. بابت کارمزد اجاره مبلغ تعیین شده ماهیانه در قرارداد معادل 1/3 (یک سوم) از هر یک از طرفین مورد قرارداد مربوطه. 
  4. بابت رهن هر 1 میلیون تومان، 30 هزار تومان محاسبه می‌گردد.
  5. بابت ارزش افزوده برابر اعلام اداره امور مالیاتی در ابتدا هر سال محاسبه و دریافت گردد و برای سال 1394 معادل 9% از هر یک از طرفین موضوع بندهای 1-2-3-4 نرخ نامه فوق.

 

مثال در مورد خرید

به عنوان مثال در مورد خرید ویلا در شمال، فرض شما به دنبال ویلایی در محیط شهرکی با متراژ زمین در حدود 500 متر و بنای دوبلکس و 3 خوابه به متراژ حدود 200 متر با تراس و چشم انداز دریا و جنگل در شمال با قیمتی در حدود 7 میلیارد تومان هستید، و بعد از ارتباط و مشاوره با سایت مطرح و فعال بانیان مسکن مورد دل‌خواه و مد نظر خود را یافته و بعد از چانه زنی و گرفتن تخفیف به مبلغ مورد نظر خود رسیده و معامله در بنگاه و مشاور املاک مربوطه با حظور خریدار و فروشنده و مدیریت بنگاه قرارداد و مبایعنامه عقد و به امضا طرفین مورد معامله بعد از تبادل مبلغ مورد معامله به طرق پول نقد و چک رمزدار و چک و دریافت اسناد و مدارک کامل رسیده است.

حال نوبت اخذ و دریافت کمسیون و حق‌الزحمه بنگاه می‌باشد که فروشنده و خریدار ملزم به پرداخت آن به سایت املاک مربوطه می‌باشند که در صورت عدم آگاهی در مورد مبلغ کمسیون در مورد معامله 7 میلیاردی فوق به روش زیر تایین می‌شود.

 

  • 250 میلیون ضرب در یک درصد که می‌شود (2 میلیون 500 هزار تومان) از هر یک از طرفین معامله
  • مبلغ 6 میلیارد و 750 میلیون بالاتر از 250 میلیون تومان که به صورت نیم درصد محاسبه می‌شود. یعنی 6/750 میلیون ضرب در 0/5 درصد که می‌شود به عبارتی (33 میلیون و 750 هزار تومان) از هر یک از طرفین معامله
  • حال نوبت 9 درصد ارزش افزوده است که در مجموع مبلغ کمسیون ضرب می‌شود. یعنی 2 میلیون 500 هزار تومان به اضافه 33 میلیون و 750 هزار تومان که در مجموع می‌شود (36 میلیون و 250 هزار تومان) و این رقم 36 میلیون و 250 هزار تومان ضرب در 9 درصد می‌شود که رقم (3 میلیون و 262 هزار و 500 تومان= 9% مالیات) می‌باشد.
  • در مرحله آخر مبالغ 3 میلیون و 262 هزار و 500 تومان به اضافه 36 میلیون و 250 هزار تومان با هم جمع و عدد (39 میلیون و 512 هزار 500 تومان) می‌باشد که مبلغ کمسیون یا همان حق‌الزحمه بنگاه که باید طرفین معامله عهده‌دار آن شوند محاسبه و مشخص می‌گردد.

نتیجه کمسیون معامله ویلای 7 میلیاردی= 39/512/500 تومان پرداخت توسط هر یک از طرفین معامله

مثال در مورد اجاره

به عنوان مثال در مورد رهن و اجاره ویلا، آپارتمان، مغازه در شمال، فرض شما بعد از جستجو و کلی گشتن به یک مورد ویلائی خوب جهت رهن یک‌ساله در منطقه‌ای خوش آب و هوا در کنار ساحل و دریا در محدوده و منطقه نوشهر تا متل‌قو و کلارآباد شده‌اید و بعد از مشاوره و چانه زنی به مبلغ 300 میلیون تومان به عنوان پول پیش یا همان پول رهنی و مبلغ 3 میلیون تومان به عنوان اجاره ماهانه به مالک و موجر ویلا در حضور بنگاه و املاک مربوطه پرداخت و قرارداد اجاره نامه را عقد و امضا نموده‌اید،

حال نوبت حق بنگاه و کمسیون املاک و بنگاه مربوطه است که به روش زیر در مورد مبلغ فوق تایین می‌گردد.

  1. 300 میلیون تومان رهن به عبارتی، به ازای هر 1 میلیون مبلغ 30 هزار تومان یعنی 300 ضرب در 30 هزار که می‌شود (9 میلیون تومان) از هر یک از طرفین مورد اجاره.
  2. 3 میلیون تومان مبلغ اجاره ماهانه به مبلغ تبدیل رهن به اجاره اضافه می‌گردد.
  3. حال نوبت مجموع مبالغ فوق است یعنی 9 میلیون تومان به اضافه 3 میلیون تومان که می‌شود (12 میلیون تومان)
  4. در این مرحله 12 میلیون تومان تقسیم بر 1/3 می‌شود که برابر با (4 میلیون تومان) خواهد شد.
  5. در این مرحله 9 درصد ارزش مالیاتی به مبلغ (4 میلیون تومان) فوق اضافه می‌شود. یعنی 4 میلیون تومان ضرب در 9 درصد (360 هزار تومان= 9% مالیات)
  6. در مرحله آخر محاسبه 9% مالیات (360 هزار تومان) با 4 میلیون تومان جمع که عدد (4 میلیون و 360 هزار تومان) خواهد شد و این مبلغ به عنوان کمسیون و حق‌الزحمه بنگاه در مورد عقد اجاره نامه فوق از هر یک از طرفین معامله به مدیر بنگاه پرداخت می‌شود.

نتیجه کمسیون رهن 300 میلیون تومان با اجاره ماهانه 3 میلیون تومان= 4 میلیون و 360 هزار تومان پرداخت توسط هر یک از طرفین معامله

 

شده ویلایی را انتخاب و در املاکی بابت عقد قرارداد حاضر شده‌اید و نمی‌دانید کمسیون بنگاه چقدر خواهد شد، بانیان مسکن در این قسمت حق‌الزحمه و اجرت بنگاه را در هر کجای شمال با توجه به قیمت خرید شما مشخص می‌نماید.

کمسیون، به اجرت و حق بنگاه املاک بعد از عقد قرارداد که از هر یک از طرفین معامله به صورت مساوی دریافت می‌کند اطلاق می‌گردد.

 

حق کمیسیون املاک مازندران سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

حق کمیسیون املاک مازندران بستگی به تعرفه مشخص شده در هر شهر که توسط اتحادیه املاک مشخص و به مشاورین املاک اعلام می‌شود دارد.

در نوشهر برای معاملات تا سقف 250 میلیون تومان 1% و بالاتر از آن 0/5% تایین شده است.

 

کمسیون مشاورین املاک

کمسیون مربوط به واحد صنفی شهرستان نوشهر می‌باشد.

 

نرخنامه خدمات کارمزد دریافتی (کمسیون) واحدهای صنفی دارای پروانه کسب معتبر تحت پوشش اتحادیه مشاورین املاک نوشهر مورخ 1400/01/28 به شرح زیر می‌باشد.

دوستان نرخ جدید کمسیون مشاور املاک در سال 1400 در بند 1 نرخنامه نسبت به سال‌های قبل تغییر یافته و در مثال فوق برای خرید و فروش معاملات تا 1 میلیارد تومان 1% و بالاتر از آن 0/5% محاسبه و پرداخت می‌گردد، یعنی در سال‌های قبل برای معاملات تا 250 میلیون تومان 1% و بالاتر از آن 0/5% کمسیون بود اما در نرخ جدید به معاملات تا 1 میلیارد به 1% افزایش یافته است.
بندهای (1-2-3-4) مربوط به اجاره، رهن و مالیات بر ارزش افزوده مطابق سال‌های قبل در مثال‌های فوق مصداق دارد.

 

نرخ کمسیون املاک

کمسیون مشاورین املاک نوشهر در سال 1400

محاسبه پورسانت املاک به چه صورت است؟

برای محاسبه پورسانت و نحوه پرداخت حق الزحمه مشاور املاک ما نمونه‌ای به شرح زیر را به صورت مثال برایتان توضیح خواهیم داد تا شما با مقایسه آن و ارزش ملک مورد معامله بتوانید محاسبه پورسانت املاک را انجام دهید، لطفا با ما همراه شوید.

درصد پورسانت مشاور املاک چقدر است؟

درصد پورسانت مشاور املاک در شهرهای مختلف کشور کمی با هم تفاوت دارد و محاسبه درصد پورسانت مشاور املاک را اتحادیه املاک همان شهر با نرخ‌های مصوب تعیین می‌کند، البته نرم‌ افزارهایی برای محاسبه درصد پورسانت مشاور املاک در هر شهر وجود دارد که می‌توانند با استفاده از آن چگونگی و درصد پورسانت مشاور املاک را با توجه به قیمت و ارزش مورد معامله خود به دست آورید.

 

نرخ قانونی کمسیون املاک چقدر است؟

نرخ قانونی کمسیون املاک در شهرهای مختلف با هم کمی تفاوت دارد البته این تفاوت ناچیز و تا حدودی به هم از نظر محاسبه یکسان هستند و از نیم تا یک درصد به ازای ارزش ملک مورد معامله کمسیون مشاور املاک را شامل می‌شود که باید توسط هر یک از طرفین معامله پرداخت شود.

 

محاسبه کمیسیون املاک گیلان

برابر قوانین تصویب شده 1383/06/01 کمیسیون نظارت شهرستان رشت، نرخ حق العملکاری دفاتر املاک و معاملات ملکی رشت از اول مهرماه 83 تا اطلاع ثانوی بترتیب زیر تصویب شد:

الف : حق العمل کاری فروش یک درصد از دوطرف معامله نیم درصد فروشنده و نیم درصد از خریدار دریافت شود.

ب : حق العمل اجاره نصف کل مبلغ اجاره ماهانه (یک چهارم مربوط به موجر و یک چهارم از مستاجر) دریافت گردد.

ج : حق العمل رهن معادل دو و نیم درصد رهن به عنوان اجاره از دوطرف اخذ شود قابل ذکر است که هر یک میلیون تومان بیست و پنج هزار تومان حساب می شود. که یک چهارم مربوط به مالک و یک چهارم آن مربوط به مستاجر است.

کل اعضاء صنف بنگاه معاملات ملکی شهرستان رشت مکلف به اجرای درست مصوبه مذکور و قرار دادن اطلاعیه نرخ در معرض دید شهروندان محترم می باشند.

 

آیا در صورت فسخ قرارداد باید کمسیون املاک پرداخت شود؟

در پاسخ باید گفت بلی!

زمانی فسخ قرارداد اتفاق می‌افتد که طرفین قرارداد یا یکی از طرفین تمایلی به ادامه قرارداد ندارند، در این هنگام به دفتر املاک مراجعه و برای فسخ قرارداد اقدام می‌کنند.
کمسیون قرارداد در صورت فسخ ملک پابرجا بوده و طرفین معامله نمی‌توانند درخواست مبلغ پرداخت شده را داشته باشند.
به عبارتی بعد از عقد قرارداد هر گونه تغییری در اصل قرارداد، نمی‌تواند دلیلی برای پس گرفتن حق کمسیون یا بخشی از آن باشد.
هنگامی که معامله مربوطه با رضایت طرفین یا به واسطه یکی از بندهای شرایط قانونی فسخ گردد، بنگاه حق دریافت کمسیون املاک را دارد به شرطی که خود بنگاه عامل فسخ قرارداد نگردد.
پس در صورت فسخ قرارداد توسط هر یک از طرفین معامله باید کمسیون املاک پرداخت شود.

 

حق کمسیون معاوضه ملک چقدر است؟

محاسبه کمسیون معاوضه ملک به گونه‌ای است که بسته به قیمت مورد معامله در دو مورد باید دو قرارداد جداگانه نوشته شود و برای هر قرارداد طبق تعرفه تایین شده حق کمسیون املاک به مدیر بنگاه باید پرداخت شود، پس برای کمسیون معاوضه ملک باید دو قرارداد و دو کمسیون بسته به قیمت قرارداد محاسبه و پرداخت شود.

نرم افزار محاسبه کمسیون مشاور املاک

امروزه نرم افزارهایی برای محاسبه حق کمسیون مشاور املاک در شهرهای مختلف وجود دارد که با نصب در گوشی موبایل امکان محاسبه کمسیون مشاور املاک برای همه امکان پذیر است و می‌توانید از طریق نرم افزار محاسبه کمسیون املاک متوجه شوید چقدر باید به مشاور املاک بابت حق کمسیون پرداخت کنید.

 

شیوه‌های دریافت کمسیون املاک به چه صورتی است؟

بنگاه‌های املاک و مشاورین املاک در شمال به روش‌های مختلف و طبق تعرفه بنگاه املاک آن شهر، کمسیون خود را دریافت می‌نمایند.

اما در مواردی با یکی از طرفین برای سود بیشتر تبانی کرده، مثلا قیمت واقعی ویلا را کمی بالاتر و به نفع فروشنده افزایش داده و طبق هماهنگی مبلغی بالاتر از کمسیون را از فروشنده خواستار می‌شوند و یا برعکس در اصطلاح به سمت خریدار غش کرده و تمام تلاش خود را برای پایین آوردن قیمت ویلا در قبال کمسیون بیشتر از سمت خریدار انجام می‌دهند.

 

آیا مشاور املاک می‌تواند به صورت قانونی و حرفه‌ای کمسیون بالاتر بگیرید؟
در پاسخ باید گفت بله، تا انتها همراه ما باشید و متوجه شوید چگونه ممکن است.
بر خلاف تصور عموم شغل مشاور املاک یکی از شغل‌های سخت و پر استرس در زمینه واسطه‌گری است.
از سوی دیگر تعرفه‌ای که اتحادیه املاک برای کمسیون مشاور املاک مشخص گردیده تناسبی با سختی این کار ندارد و نسبت به حق کمسیون املاک در کشورهای دنیا، از کمترین مبلغ به حساب می‌آید.
زمانی که مشاور املاک برای فایلی مشخص انرژی و زمان زیادی می‌گذارد تا ملکی را زیر قیمت برای خریدار و فروش سریع با شرایط نقدی برای فروشنده محیا کند، مستحق دریافت کمسیون خوبی است، چرا که از تمام مهارت و تخصص خود برای به نتیجه رساندن معامله استفاده کرده است.

2 موضوع مهم برای دریافت کمسیون خوب

  1. تکنیک و ترفندهای طی کردن کمسیون قبل از معامله
  2. نحوه نگارش اصولی و حقوقی قرارداد

رعایت 3 نکته مهم در قرارداد کمسیون

  1. توافق صورت گرفته با مشتری نباید شفاهی باشد حتی اگر به او اعتماد دارید.
  2. قرارداد تنظیم شده باید به صورت کامل قانونی و اصولی باشد.
  3. همیشه یک قرارداد آماده همراه داشته باشید تا در لحظه توافق طرفین سریع آن را به امضا برسانید.

برای دریافت کمسیون بالا طی توافق با طرف قرارداد، بهترین قرارداد می‌تواند عقد قرارداد جعاله باشد، این قرارداد از جمله قراردادهایی است که قانون مدنی ایران به آن رسمیت داده و در مواد 561 تا 570 قانون مدنی به آن اشاره داشته و در محاکم قانونی دارای ارزش و اعتبار است.

 

قرارداد جعاله چیست؟
قرارداد جعاله به قراردادی اطلاق می‌شود که فردی (مالک) به فرد دیگر (مشاور املاک) سفارش انجام کاری می‌دهد (فروش ویلا) و می‌گوید اگر کاری را که به شما گفتم طبق خواسته من انجام دهید فلان مبلغ (کمسیون بالاتر از تعرفه اتحادیه املاک) را به عنوان حق‌الزحمه پرداخت خواهم کرد و این قرارداد باید به صورت کتبی و با عنوان قرارداد جعاله ثبت گردد.

 

صحبت آخر

پس دوستان سعی کنید مشاور املاک خوب و املاک بد را از هم جدا نموده و جهت بازدید و در نهایت عقد قرارداد خدای ناکرده زیان نبینید، این شناخت بیشتر فردی است و در گام نخست شناخت اعتبار، جواز کسب، دفتر املاک با شماره تلفن مشخص و ثابت و در گام آخر اطلاعات و آگاهی شما در خصوص انجام معامله و نحوه عقد قرارداد می‌باشد.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.