فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

معرفی انواع سنگ فرش

انواع سنگ فرش و کاربردهای آن

همان‌طور که می‌دانید، سنگ‌فرش‌ها کف‌پوش‌هایی هستند که در محیط‌های خارجی مانند حیاط ویلا، محوطه پارک یا خیابان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محصولات یکی از مدل‌های سنگ‌های ساختمانی هستند؛ اما تفاوتی که با این سنگ‌ها دارند، این است که از انواع سنگ فرش روی زمین و کف استفاده می‌شود.

سنگ‌فرش‌ها در مقایسه با سایر کف‌پوش‌هایی که در محیط‌های خارجی استفاده می‌شوند، زیباتر هستند و می‌توانند جلوه‌ای خیره کننده و جذاب در محیط ایجاد کنند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به معرفی مدل‌های مختلف سنگ فرش و قیمت انواع سنگ فرش حیاط بپردازیم.

 

نگاهی به سنگ فرش و معرفی آن

با استفاده از کنار هم قرار دادن منظم یا نامنظم سنگ‌ها، سنگ‌فرش‌ها به وجود می‌آیند. به طور معمول از سنگ‌فرش‌ها برای کف درون یا بیرون از ساختمان استفاده می‌شود. سنگ فرش دارای استحکام بسیار زیادی است و علاوه بر زیبایی می‌تواند در شرایط جوی مختلف از خود مقاومت مناسبی نشان دهد. این مدل کف‌پوش‌ها برای فضاهایی که پرتردد هستند، استفاده می‌شود؛ زیرا در برابر سایش و ضربه مقاومت بالایی دارند.

برای استفاده از سنگ‌فرش‌ها می‌توانید آن‌ها را در شن یا ماده‌ی شبیه به آن قرار دهید. همچنین می‌توانید آن‌ها را در کنار هم در ملات بگذارید. زمانی که خیابان‌ها و حیاط را با سنگ‌فرش می‌پوشانید، می‌توانید در تمام طول سال از آن‌ها استفاده کنید. یکی دیگر از  مزایای بسیار مهم سنگ فرش، پیشگیری از به وجود آمدن گل‌ و لای در هوای بارانی و جلوگیری از به وجود آمدن گرد و خاک در هوای خشک است.

در این بین، باید دقت داشته باشید که استفاده از انواع سنگ فرش می‌تواند برای ماشین‌ها کمی دردسر ایجاد کند و سر و صدای زیادی را در زمان عبور و مرور به وجود بیاورد. با این‌ وجود، به وجود آمدن این سر و صدا به‌ عنوان یک مزیت نیز محسوب می‌شود؛ چرا که از این طریق رانندگان می‌توانند به عابران هشدار نزدیک شدن بدهند. در زمان‌های قدیم در کشور انگلیس، زمانی که فردی در خانه بیمار یا سالمند داشت، برای ایجاد آرامش در مقابل خانه او جاده‌های سنگ‌فرش شده را با کاه می‌پوشاندند.

 

کاربردهای مختلف سنگ فرش

همان ‌طور که گفتیم، از سنگ‌فرش‌ها برای محوطه‌سازی استفاده‌های فراوانی می‌شود. برای ساخت مسیرها و راهروها می‌توانید از این مدل پوشش استفاده کنید. مهم‌ترین مکان‌هایی که از سنگ فرش برای پوشاندن کف استفاده می‌کنند، عبارت‌اند از:

  • ویلا
  • باغ
  • پارک
  • پیاده‌رو
  • قسمت‌های پیرامون آب‌نما
  • میدان‌های شهر
  • خیابان‌های قدیمی

 

همه چیز درباره کاربرد سنگ فرش‌ها

 

حتما بخوانید: مراحل ساخت ویلا

 

انواع سنگ فرش

یکی از راه‌هایی که می‌توان با استفاده از آن سنگ‌فرش‌ها را دسته‌بندی کرد، دسته‌بندی بر اساس سنگ استفاده شده در ساخت این محصول است. در ادامه به معرفی انواع سنگ فرش و کاربردهای آن می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که حدود قیمتی آن‌ها چقدر است.

 

سنگ فرش آجری

یکی از قدیمی‌ترین مصالحی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، آجر است. آجر در قسمت‌های مختلفی از ساختمان به کار می‌رود. شما می‌توانید با استفاده از آجر کف‌سازی خود را انجام دهید و یک سنگ فرش بسیار زیبا داشته باشید.

این سنگ‌فرش به ‌خوبی می‌تواند در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی مثل رطوبت، حرارت، نور خورشید، ضربه و فشار از خود مقاومت نشان دهد. به همین  خاطر، از این محصول برای تولید انواع سنگ فرش ویلا و محوطه‌هایی که در شرایط جوی نامناسب قرار دارند، به شکل وسیع استفاده می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که آجر از لحاظ زیبایی شناختی در معماری دارای اهمیت بالایی است و ساختار و شکل آن با سایر مصالحی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود، هماهنگی دل‌نشینی را به وجود می‌آورد. به همین خاطر، محدودیتی برای استفاده از آن در ساختمان‌های گوناگون وجود ندارد. در مورد قیمت سنگ فرش آجری نیز باید بگوییم که در مقایسه با سایر سنگ‌فرش‌ها ارزان‌تر است. اگر می‌خواهید از کف‌پوش در مقیاس بزرگ استفاده کنید، سنگ فرش آجری انتخاب مناسب و مقرون به صرفه‌ای برای شما خواهد بود.

 

استفاده از سنگ فرش آجری در محیط‌های مختلف

 

سنگ فرش بتنی

یکی دیگر از مصالح مستحکم که برای بخش‌های مختلف استفاده می‌شود، بتن است. در بیشتر موارد از سنگ‌فرش‌های بتنی برای سنگ فرش باغ و پارک‌ها استفاده می‌شود. اجرا و نصب سنگ‌فرش‌های بتنی دارای اصول خاصی است. بتن برای سنگ فرش به دو شکل درجا یا پیش‌ساخته در بازار وجود دارد.

دقت داشته باشید که در صورتی‌ که قصد اجرای سنگ فرش بتنی را دارید، باید زیرسازی مناسبی برای آن در نظر بگیرید تا بتن‌ها مسطح، بادوام و مستحکم در جای خود قرار بگیرند. در غیر این صورت، ممکن است در سنگ ترک به وجود بیاید و استحکام آن به میزان زیادی کاهش پیدا کند.

در صورت اجرای مناسب انواع سنگ فرش بتنی می‌توانید تا مدت زیادی از دوام آن‌ها مطمین باشید. این سنگ‌فرش‌ها در مقابل شرایط آب و هوایی گوناگون مقاومت زیادی دارند و علاوه بر دوام بالا، از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند. شما می‌توانید برای سنگ‌فرش کردن محوطه‌های بسیار بزرگ همچون محوطه باغ‌ها و ویلاها از این سنگ‌فرش‌ استفاده کنید؛ زیرا بسیار مقرون ‌به صرفه است.

در این بین، باید دقت داشته باشید که بتن از لحاظ زیبایی‌شناسی قوی نیست و استفاده از آن در همه قسمت‌های محوطه می‌تواند زیبایی بنا را کاهش دهد. برای جبران این موضوع و نداشتن ضعف در زیبایی می‌توان از بتن به همراه سایر مصالح استفاده کرد.

 

سنگ فرش بتنی و کاربردهای آن

 

 

سنگ فرش پلیمری

بیشتر از سنگ فرش پلیمری برای پارکینگ یا سنگ فرش خیابان استفاده می‌شود. این کف‌پوش‌ها دارای ماندگاری بالایی هستند و مقاومت آن‌ها در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف مانند رطوبت، حرارت و ضربه بالا است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این سنگ‌فرش‌ها داشتن تنوع رنگی زیاد آن‌ها است. این مدل سنگ فرش به علت مصنوعی بودن دارای تنوع رنگی بالایی است و می‌توان هماهنگی مناسبی میان این سنگ فرش و مصالح مختلف ایجاد کرد.

با این ‌وجود، این مدل سنگ‌فرش‌ها از موادی تولید می‌شوند که موجب می‌شود حرکت کردن یا ایجاد ضربه روی آن‌ها سر و صدای فراوانی تولید کند؛ به همین خاطر، بهتر است از انواع سنگ فرش پلیمری در محیط‌هایی همچون ویلاها و باغ‌ها و مناطق مسکونی استفاده نشود. از مصالح سنگ‌فرش‌های پلیمری برای تولید سرعت‌گیرها و میخ‌های چشم گربه‌ای که کنار جاده‌ها برای هشیار نگه‌داشتن راننده‌ها قرار دارند، نیز استفاده می‌شود.

 

 

استفاده از سنگ فرش پلیمری در باغ‌ها

 

سنگ فرش گرانیتی

سنگ فرش گرانیتی یا به عبارتی سنگ فرش کوبیک نوع دیگری از سنگ فرش است که در مقایسه با مدل‌های دیگر قیمت بیشتری دارد. علاوه بر قیمت زیاد، کیفیت و استحکام این مدل سنگ‌ها نیز از انواع دیگر بالاتر است. دلیل نام‌گذاری این سنگ‌فرش‌ها این است که سنگ‌های استفاده شده در تولید این مدل در اکثر موارد به شکل مکعبی هستند.

یکی از سخت‌ترین و محکم‌ترین سنگ‌های دنیا سنگ گرانیت است. این سنگ می‌تواند در مقابل انواع عوامل بیرونی مقاومت مناسبی از خود نشان دهد. این مدل سنگ فرش دارای رنگ‌های متنوعی است که به‌ آسانی می‌توان آن را با سایر مصالح استفاده شده در محوطه ساختمان هماهنگ کرد.

با این‌ وجود، این سنگ فرش دارای معایبی نیز هست و مهم‌ترین عیب آن‌ها این است که حرارت و نور خورشید را به میزان زیادی جذب می‌کند. همچنین به دلیل بالا بودن قیمت انواع سنگ فرش حیاط گرانیتی بیشتر فقط در مقیاس‌های کوچک استفاده می‌شود.

 

 

استفاده از سنگ فرش گرانیتی برای محوطه سازی

جهت خرید ویلا ساحلی در نوشهر کلیک کنید.

 

سنگ‌ فرش‌های موزاییکی

یکی دیگر از مصالحی که به میزان زیادی در تولید انواع سنگ فرش استفاده می‌شود، موزاییک است. در سال‌های اخیر از این مصالح تنها در محیط‌های داخل ساختمان استفاده می‌شد؛ اما هم ‌اکنون بیشترین کاربرد آن به محیط بیرونی خانه و ساختمان محدود می‌شود.

یکی از نکات بسیار مهم برای نصب سنگ فرش موزاییکی، زیرسازی مناسب آن است. اگر زیرسازی شما مناسب نباشد، پس از مدتی موزاییک‌ها لق می‌شوند یا می‌شکنند. همچنین ممکن است در سطح کار پستی ‌و بلندی یا مشکلات دیگر مشاهده کنید. مقاومت بسیار بالای موزاییک در وضعیت آب‌ و هوایی فضاهای خارجی، یکی از خصوصیات مثبت و مهم آن‌ها محسوب می‌شود، ولی زیبایی این مدل نسبت به سنگ‌فرش‌های سنگی به میزان زیادی کم است.

 

 

زیبایی‌های سنگ فرش موزاییکی

 

سنگ فرش تراورتن

یکی از سنگ‌های بسیار پر استفاده در اجرای سنگ‌فرش، سنگ تراورتن است. این سنگ در اشکال گوناگون طراحی شده است. سنگ تراورتن در اندازه تایلی مربعی و یا طولی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از اشکال منحصر به ‌فرد طراحی در این سنگ، تراورتن کوبیک است. در این مدل طراحی، سنگ‌های تراورتن به ‌صورت مکعب کوچکی برش داده می‌شوند و با قرار گرفتن تعداد زیادی از آن‌ها با اشکال مختلف در کنار یکدیگر، سنگ‌فرش ایجاد می‌شود.

تنوع رنگی در انواع سنگ فرش تراورتن موجب شده است تا تعداد زیادی از مشتریان آن را برای طراحی سنگفرش مورد استفاده قرار دهند. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این سنگ طراحی زیبای آن است. وجود بافت مناسب در این محصول موجب شده است، زمانی که سنگ خیس می‌شود، سطح آن لغزنده نشود و گزینه‌ی خوبی برای محیط‌های باز و به ‌خصوص برای اطراف استخر است، مخصوصاً که همیشه سطحی خنک دارد.

باید دقت داشته باشید که این سنگ دارای مقاومت بسیار مناسبی در مقابل شرایط محیطی است. به ‌این ‌ترتیب، در این سنگ تغییر کیفیت ظاهری به دلیل شرایط محیطی یا در اثر تابش مستقیم آفتاب به وجود نمی‌آید.

 

 

استفاده از سنگ فرش تراورتن در اطراف استخر

 

قلوه سنگ

قلوه سنگ یا سنگ‌های رودخانه‌ای که به طور معمول حالتی گرد و صاف داشتند در قدیم بیشتر سنگ فرش خیابان‌ها و مسیرهای کوتاه مورد استفاده قرار داشتند، امروزه نیز از سنگ قلوه در حیاط سازی‌ ویلاهای شمال نیز استفاده می‌شود.

 

 

سنگ فرش با قلوه سنگ

 

سنگ فرش حیاط با سنگ‌ آهک

این سنگ‌فرش‌ها اغلب به رنگ کرم و یا سفید تولید می‌شوند و به همین خاطر، می‌توانند نور درختان را به شکل مناسب منعکس کنند. در محیط‌هایی که به ‌شدت گرم هستند، بهتر است که این مدل سنگ فرش را برای فضاسازی محوطه بیرونی استفاده کرد؛ زیرا این پوشش‌ها می‌توانند گرمای هوا را کاهش دهند. همچنین این سنگ‌فرش‌های می‌توانند نور را ساطع کنند و این موضوع منجر به ایجاد جلوه‌ زیبایی در محوطه می‌شود.

 

 

کاربردهای مختلف سنگ فرش آهک

 

نکات مهم هنگام انتخاب سنگ فرش

برای انتخاب انواع سنگ فرش حیاط باید دقت بالایی به خرج دهید؛ زیرا این قسمت از محیط در معرض تنش‌های دمایی، رفت ‌و آمد و تغییرات آب و هوایی قرار دارد. به همین دلیل، باید مصالحی که برای کف‌سازی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای کیفیت مناسبی باشد. در انتخاب مصالح استفاده شده باید به بعضی نکات توجه به‌ خصوصی داشته باشید تا نتیجه کار به ‌طور کامل با انتظارات شما هماهنگ باشد. در ادامه به معرفی این نکات می‌پردازیم:

 

  • به کارگیری مصالح سازگار با وضعیت موجود: باید به شرایط جوی و موقعیت جغرافیایی مکان مورد نظر توجه داشته باشید و این موارد را تعیین کنید که مقدار بارش در این قسمت‌ها چگونه است و زاویه تابش آفتاب به چه شکل است. مقدار تردد و نوع کاربری محوطه را هم باید در نظر بگیرید.
  • دقت به المان‌های زیبایی‌شناسی: نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، زیبایی محوطه است. شما باید بر اساس سایر مصالحی که در محوطه‌سازی استفاده شده است، مصالح مناسبی خریداری کنید. پیشنهاد ما این است که در آغاز حیاط را به بخش‌های مختلفی تقسیم کرده و بعد از مشخص کردن مکان فضای سبز، قسمت نصب آلاچیق و ... اقدام به اجرای انواع سنگ‌ فرش حیاط ویلا کنید. در این حالت، هزینه‌ها هم به شکل قابل توجهی کم می‌شوند.
  • به کارگیری ایده‌های خلاق در محوطه: پیشنهاد می‌کنیم که در بخش‌های مختلف محوطه مثل طراحی باغچه و به شکل کلی، در طراحی نقشه برای محوطه‌سازی ویلا یک مدل مصالح را مورد استفاده قرار دهید. در این حالت، می‌توانید مصالح گوناگونی را مورد استفاده قرار دهید و رنگ‌بندی و تنوع طرح را در بخش‌های مختلف محوطه اجرا کنید.
  • توجه به قیمت مصالح: قیمت سنگ فرش حیاط یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید به آن دقت داشته باشید. شما می‌توانید بر اساس متراژ حیاط و بودجه‌ای که دارید، بهترین مدل مصالح را خریداری کنید.

 

قیمت انواع سنگ فرش حیاط

قیمت انواع سنگ فرش به مسایل مختلفی وابسته است. از میان این مسایل می‌توان به تنوع در طرح، مصالح استفاده شده و سطح کار مورد نظر اشاره کرد. هر یک از مدل‌هایی که در بالا به شما معرفی کردیم، هزینه‌های به‌ خصوص خود را دارند و نحوه اجرای هم اثر مستقیمی بر قیمت آن‌ها می‌گذارد. سنگ فرش‌ها اغلب به دو شیوه زیر اجرا می‌شوند.

  1. خشک چینی سنگ فرش
  2. نصب سنگ فرش با ملات

این دو روش اجرا می‌تواند روی قیمت سنگ فرش حیاط تاثیر بگذارد و آن را گران‌تر یا ارزان‌تر کند.

 

بهترین نوع سنگ فرش کدام است؟

برای انتخاب سنگ فرش مناسب متراژ محلی که قرار است سنگ فرش شود و کاربری آن را در نظر بگیرید، از بودجه هم غافل نشوید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم که به مطالب کلی و مفصلی که در مورد انواع سنگ فرش وجود دارد، بپردازیم. شما باید بر اساس محیطی که قصد استفاده از سنگ فرش را دارید، نوع این محصولات را انتخاب کنید، البته باید دقت داشته باشید که بودجه‌ای که برای این کار در نظر می‌گیرید، نیز می‌تواند روی مدل این سنگ‌ها اثر بگذارد. بنابراین، ابتدا بهتر است به محیط و بودجه‌تان توجه کرده و سپس مدل سنگ فرش را انتخاب کنید.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.