فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

تبدیل سند شورایی به سند شش دانگ تک برگ

ویلا دارای سند شورایی است و می‌خواهید به سند ششدانگ تک برگ تبدیل کنید پس بخوانید.

بارها درباره انواع سند صحبت کرده‌ایم، این بار آمده‌ایم تا بگوییم سند شورایی چیست، سند تک برگ چه مزایایی دارد و آنان که مایلند سند شورایی خود را به سند تک برگ تبدیل کنند لازم است چه مراحلی را از نظر بگذرانند و به چه تمهیداتی بیندیشند. لطفا با ما همراه باشید.

 

خرید انواع ویلاهای جنگلی در شمال

 

تبدیل سند شورایی به سند شش دانگ تک برگ

هدف از مقاله پیش رو، بحث پیرامون این مسئله است که نحوه تبدیل سند شورایی به تک برگ چگونه است؟ پیش از آن که در راستای پاسخ به این سؤال گام برداریم، مایلیم کمی در خصوص سند شورایی صحبت کنیم و زیر و بمش را با هم دنبال نماییم.

 

تبدیل سند شورایی به سند شش دانگ تک برگ

 

سند شورایی چیست و جزئیاتش از چه قرار است؟

سند واژه‌ای است که بر قابل استناد بودن دلالت دارد، آن چه سند نام می‌گیرد، لازم است قابل استناد باشد به این معنا که در صورت نیاز بتوانیم برای دفاع از خود و یا در راستای اثبات نمودن ادعایی که داریم، از آن استفاده نماییم.

پیش از آن که بحث را کاملا باز کنیم، لازم است این نکته را بیان نماییم که آن‌ چه تحت نام سند تک برگ روستایی و یا سند شش دانگ شناخته می‌شود، سندی است کاملا رسمی که همه جوره قابل استناد است و در اصل و رسمی بودن آن هیچ شک و شبهه‌ای وارد نیست.

زمانی که نام سند شورایی به میان می‌آید یا آن زمان که می‌گویند فلان سند، از نوع قولنامه‌ای است، بحث کمی متفاوت و چالشی می‌شود، به عبارتی سند شورایی به سندی عادی اطلاق می‌گردد که محل تنظیم آن روستا و یا شهرهای کوچک بوده است.

بار دیگر رو می‌آوریم به مثال تا بتوانیم با جان کلام را ملموس‌تر دست به گریبان شویم. در شهرهای کوچکی چون چمستان که دارای شوراست، ممکن است سند ویلا توسط شورا تنظیم گردد، چنین سندی را شورایی می‌نامند و آن را در زمره سند عادی می‌گنجانند (نه به این معنا که فاقد اعتبار است بلکه به این منظور که به اندازه یک سند شش دانگ، اعتبار و ارزش ندارد).

 

سند شورایی چیست؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که سند شورایی چه نوع سندی است ؟ سند شورایی به سندی گفته می‌شود که در شهرها و روستاهای کوچک که دارای شورای محلی هستند صادر می‌شود و تمامی مدارک مربوطه با حضور چند شهود و شورای محل امضا می‌شوند و توسط رئیس شورای محل مورد مهر قرار می‌گیرد و به رسمیت می‌رسد.

 

سند شورایی برای ملک‌هایی صادر می‌شود که مدارک لازم برای سند تک برگ و شش‌دانگ را ندارند و اعضای شورا با بررسی‌ها و تحقیق‌هایی که انجام می‌دهند، اگر به این‌که این زمین هیچ‌گونه معارضی  ندارد پی ببرند، به صدور سند شورایی برای این افراد می‌پردازند.

 

در شهرها و روستاهای کوچک این قولنامه‌ها و سند شورایی هستند که جایگزین سندهای رسمی تک برگ و شش‌دانگ شده‌اند‌.

نمونه سند شورایی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

 

سند رسمی

 

مروری بر جزئیات سند شورایی

آن‌چه لازم است درباره سند شورایی بدانیم

عموما تنظیم سند شورایی به این شکل اتفاق می‌افتد که چند نفر موثق و قابل اعتماد آن را امضا می‌کنند و سپس برای آن که چنین سندی را به مهر تأیید یک انسان مقبول‌تر برسانند، آن را زیر دست رئیس شورای محل می‌رسانند تا آن را امضا نموده و پس از مهر کردن در اختیار صاحب ملک قرار دهد. لازم به توضیح است که چنین سندی را به عنوان یک سند عادی می‌شناسند و برای این که بتوان آن را یک سند رسمی خطاب کرد بایستی به تأیید اداره ثبت اسناد محل برسد.

 

سند شش دانگ یا همان سند قطعی

تا این‌جا، سند شورایی را زیر ذره بین بردیم و از ویژگی‌ها و مشخصات این نوع سند صحبت کردیم، نوبت به سندی می‌رسد که سند قطعی نام دارد و شش دانگ خطاب می‌شود. این سند زیر دست اداره کل اسناد به مهر و تأیید رسیده است از این رو معتبر بوده و قابل استناد است.

لازم به ذکر است که چون سند شش دانگ در دفاتر رسمی به ثبت رسیده زمانی که از این دفاتر یک استعلام ساده گرفته می‌شود، صحت و سقم ماجرا به راحتی رؤیت می‌گردد و اگر قرار است خریدی اتفاق بیفتد، خریدار به سادگی مطلع می‌شود که آن‌چه قصد خریدش را دارد اصل است و مطمئن این در حالی است که چون سند شورایی جایگاهی در دفتر اسناد ندارد، اطمینان از اصل بودن مدارک و اطلاعات چندان ساده نیست.

 

سند رسمی چیست؟

به سندی که در محضر صادر می‌شود و همه اطلاعات آن به طور دقیق در سیستم بایگانی می‌شود و کاملا رسمی است مانند سند تک برگ و شش‌دانگ سند رسمی گفته می‌شود، این سند به سند محضری نیز شناخته می‌شود و در هر جایی از کشور معتبر می‌باشد. سند رسمی تقریبا از سمت دولت و شهرداری صادر می‌شود و مرجعیت قضایی داشته و کاملا مورد تایید است.

 

سند رسمی

 

مزایای سند تک برگ

چرا سند تک برگ را نوعی سند قطعی می‌دانند؟

اذعان نمودیم سند تک برگ، سندی قطعی است که با قاطعیت می‌توان آن را مستند دانست و در موارد ضروری بدان تکیه نمود. از دلایل این امر غیرقابل جعل بودن سند تک برگ است، هر بار که انتقال ملک صورت می‌گیرد این سند مجددا تنظیم می‌شود از این رو دارای درجه امنیت بالایی است. نوع کاغذ و حتی جوهری که برای ثبت اطلاعات در سند تک برگ استفاده می‌شود از قبل تعیین شده که این امر نشان می‌دهد سند تک برگ چارچوب دقیق و مشخصی دارد.

 

سند رسمی چه ویژگی‌هایی دارد؟

همان‌طور که اشاره شد سند رسمی سندی است که در دفاتر اسناد رسمی صادر می‌شود و از هر جهت قابل اطمینان و تحقیقات می‌باشد، تنها با یک استعلام می‌توان از اصل بودن سند و اطلاعات درون آن با خبر بود، زیرا تمامی این مدارک به ثبت کشوری رسیده‌اند و هر کسی می‌تواند در هر مکانی که می‌خواهد از ویژگی‌های آن با خبر شود.

 

سند رسمی این قابلیت را دارد که در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی به غیر انتقال یابد و تنها بعد از چند امضا می‌شود صاحب زمین و املاک را تغییر داد.

 

از ویژگی‌های دیگری که سند‌های رسمی دارند و سند شورایی از آن برخوردار نیستند می‌توان به راحتی در فروش اشاره کرد، زیرا همان‌طور که بیان شد سند شورایی این قابلیت را ندارد که همانند سند رسمی به راحتی قابل انتقال به غیر باشد و باید حتما از سمت دادگاه به رسمیت شناخته شود. این مرحله کار فروش املاک با سند شورایی را کمی سخت می‌کند و باعث می‌شود که مشتریان کمتری به سراغ آن بیایند با این‌که هیچ‌گونه فرقی در خود مالکیت وجود ندارد.

سند رسمی به دلیل این که از سمت دولت صادر می‌شود بسیار شکیل و زیباست و می‌توان به صورت کاملا محسوسی به هر بندی که می‌خواهیم در سند مشاهده کنیم دست یابیم، اما سند شورایی این‌گونه نیست و در اوراق زیادی جمع آوری شده است و برای این‌که به بند خاصی دست یابیم حتما باید تمامی اوراق را مشاهده و مطالعه کنیم.

اگر شخصی معارض یک ملک شود تفاوت‌های سند رسمی و سند شورایی به حداقل می‌رسد و اگر سندی برای آن ملک وجود داشته باشید صلاحیت آن به دست دادگاه مشخص می‌شود و در صورت صحت مدارک دادگاه به احتمال 99 درصد شخص معارض را محکوم می‌کند و حق را به شما واگذار می‌کند.

صحت سند رسمی که کاملا قابل درک بوده و می‌توان به راحتی از صحت مدارک با خبر شد، اما وقتی که در حال خرید از یک فردی هستیم که ملک او دارای سند شورایی می‌باشد باید تمامی جوانب را بررسی کنیم و از صحت مدارک با خبر شویم، برای با خبر شدن از صحت سند شورایی باید به سراغ شورای آن محل بروید و در رابطه با سند شورایی که صادر کرده‌اند سوال کنید، اگر با پاسخ‌هایی که از سمت آن‌ها شنیدید قانع شدید می‌توانید به صحت آن مدارک نیز اطمینان حاصل نمایید.

قبل از آن که این بحث را ببندیم و به سراغ مطلب بعد برویم، اشاره کنیم که سند شش دانگ به معنای سندی است که تماما متعلق به یک فرد است. یادمان باشد واژه شش دانگ بر شش جهت دلالت دارد به این معنا که شش جهت ملک مزبور از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب و بالا و پایین آن متعلق به مالکی است که سند شش دانگ از آنش است.

 

تبدیل سند شورایی به سند رسمی

 

آیا می‌توان سند شورایی را به سند محضری و رسمی تبدیل کنیم؟

سند ویلای شمال شما از نوع سند شورایی است و قصد گرفتن سند مالکیت برای ویلای شمال خود را دارید، خوب همان طور که در ابتدای بحث نیز گفتیم این امکان وجود دارد، مراحل این کار کاملا اداری می‌باشد و نیاز به تحقیقاتی در رابطه با زمین و یا ملک شما دارد تا روند پرونده سیری به جلو داشته باشد.

در این روند بازرسان و محققانی برای این‌که سند شما را به سند رسمی تبدیل کنند تحقیقاتی را انجام می‌دهند تا از عدم وجود معارض مطمئن شوند، سپس شما باید با پرداخت مبلغی کارهای اداری و دفتری را انجام دهید و خواسته خود را به صورت مکتوب و با ارائه کپی برابر اصل سند شورایی خود ارائه دهید سپس باید منتظر مراحل قانونی این قسمت از روند پرونده شوید و سند محضری و رسمی خود را تحویل بگیرید.

 

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.