فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

خرید ویلای دارای جکوزی و سونا + معایب، مزایا و تاثیراتش روی ویلا

هر آن‌چه باید از سونا و جکوزی ویلا بدانیم

در مقاله امروز بانیان مسکن قصد داریم یکی از امکانات دوست داشتنی یک ویلا را مرور کنیم. وقتی قصد خرید ویلا در شمال را داریم یکی از مواردی که در هنگام خرید به آن توجه می کنیم و وجود آن تاثیر زیادی در قیمت ویلا دارد بحث سونا و جکوزی ویلا است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.
در ابتدا به مزایای وجود سونا و جکوزی در یک ویلا در شمال می پردازیم.

مقایسه انواع سونا و هزینه ساخت آن‌ها در سال 1400

استراحت کردن بعد از یک هفته سخت کاری یکی از لذت‌بخش‌ترین کارهاست. حال تصور کنید این روز تعطیل همراه با سونا و جکوزی به سر شود. در سونا بدنتان از تمام سموم پاک‌سازی می‌شود و همچنین فعالیت قلب و ریه‌های شما نیز بهتر می‌شود. اگر به دنبال پاکسازی پوست خود هستید، سونا یک راه‌حل لذت‌بخش است. در کنار سونا، جکوزی گرم نیز بدنتان را ماساژ می‌دهد و دردهای عضلانی و مفصلی شما را کاهش می‌دهد. در پایان با جکوزی سرد، بدن خود را به وجد بیاورید و خود را شارژ کنید.
سونا و جکوزی تفاوت‎‌هایی دارند اما مکمل یکدیگر هستند. همچنین سونا به دو نوع سونا خشک و بخار تقسیم‌بندی می‌شود. جکوزی نیز انواع سرد و گرم دارد. در ادامه به تعریف هرکدام، مقایسه انواع سونا و تفاوت‌های آن با جکوزی می‌پردازیم. همچنین ساخت و هزینه‌های سونا و جکوزی را نیز بررسی می‌کنیم.

داشتن سونا و جکوزی در خانه یا ویلا، انتخاب خیلی از افراد است. در این صورت شما یک آخر هفته آرام، لذت‌بخش و حتی هیجان‌انگیز کنار خانواده و دوستان خواهید داشت و در زمان‌های خستگی از مزایای فوق‌العاده آن‌ها بهره‌مند خواهید شد.

 

خرید انواع ویلاهای جنگلی در شمال
 

مهم‌ترین مزایای سونا و جکوزی ویلای شمال کدامند؟

در ابتدای امر بپردازیم به تعریف سونا در ویلا، به طور کلی بحث سونا با هوای گرم گره خورده است و در حالت کلی به سونای خشک، سونای بخار و جکوزی یا حوضچه آب داغ تقسیم بندی می شود.

  • محیط امن و خصوصی: اگر در ویلایی که خریداری می کنید سونا و جکوزی وجود داشته باشد شما و اعضای خانواده تان می توانید به صورت اختصاصی از آن استفاده نمایید.
  • سلامتی و نشاط: از لحاظ سلامتی همانطور که می دانید استفاده از سونا و جکوزی می تواند علاوه بر کاهش وزن در بحث دفع سموم از بدن نیز مفید باشد.
  • آرامش: اگر تاکنون استفاده از یک سونا و جکوزی را در یک محیط خلوت و ساکت تجربه کرده باشید می دانید که چقدر می تواند به آرامش روحی و روانی شما کمک کند.

 

جکوزی

 

استفاده از سونا مزایای زیادی برای شما دارد:

استفاده مکرر از سونا مزایای زیادی برای شما و سلامت بدنتان دارد. بارزترین فایده سونا در تسکین درد، از بین‌بردن تنش و خستگی بدن است. جالب است بدانید نه تنها دردها و خستگی‌های جسمی شما کاهش می‌باید، بلکه به‌ لحاظ روحی نیز آرام می‌شوید. یکی دیگر از مزایای فوق‌العاده آن باز شدن منافذ پوستی، تنفس پوست و درمان آکنه، اگزما و زخم‌های پوستی است. کسانی که قصد دارند وزن خود را کاهش دهند و سموم مختلف از جمله نیکوتین ، اوریک اسید، سدیم، کلسترول و فلزات سنگین را از بدن خود خارج کنند، از رفتن به سونا غافل نشوند.
چون گرما باعث شل شدن عروق و تسریع خون‌رسانی و تنفس می‌شود، سیستم قلبی و عروقی با رفتن به سونا تقویت می‌شود و سلول‌های بدن با اکسیژن فراوان تغذیه می‌شوند. جالب است بدانید، سونا اثرات شگرفی بر روی کنترل فشار خون بالا دارد. در سونا به دلیل بالارفتن دمای بدن، سیستم ایمنی این دمای بالا را تب تلقی می‌کند و بنابراین در برابر ویروس‌ها و باکتری‌ها قوی‌تر می‌شود. به ‌مرور با استفاده مکرر از سونا حتی متوجه بهبود کیفیت خوابتان نیز می‌شوید.

 

انواع سونا

استفاده از سونا سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

 

جکوزی با ماساژ بدن لذت فراوانی به شما می‌دهد:
در بخش‌های قبل به مقایسه انواع سونا و مزایای آن پرداختیم. حال می‌خواهیم به تفاوت سونا و جکوزی و توضیح جکوزی بپردازیم. جکوزی نیز مانند سونا یک حمام لوکس است که در استخرها وجود دارد. همچنین افراد می‌توانند در ویلاهای شخصی و خانه‌های خود از جکوزی، مزایا و لذت‌های آن بهره‌مند شوند. جکوزی مانند یک وان آب گرم بزرگ است که سیستم‌هایی جت‌مانند دارد. این سیستم‌ها مدام آب را هم می‌زنند و این‌طور به نظر می‌رسد که آب در حال جوشش است.

به ‌خاطر این جت‌ها زمانی که شما در جکوزی هستید، فشار آب بدن شما را ماساژ می‌دهد و لذت فراوانی را برای شما به ارمغان می‌آورد. بنابراین متوجه شدیم جکوزی از آب گرم استفاده می‌کند اما سونا از خود گرما و بخار آب استفاده می‌کند. در واقع جکوزی نام تجاری یک شرکت است و به وان‌های آب بزرگ گفته می‌شود.

هرچند که دمای آب جکوزی گرم از سونا کمتر و برابر 40 درجه سانتی‌گراد است اما نشستن طولانی مدت در جکوزی هم باعث خواب‌آلودگی و سرگیجه می‌شود. به علت گرما و ماساژ جت‌هایی که قابلیت تنظیم‌ شدن نیز دارد، استفاده از جکوزی عضلات شما را حسابی ماساژ می‌دهد. استرستان را کاهش می‌دهد و خستگی هفته سخت کاری را از تنتان بیرون می‌کند. جکوزی‌ها معمولا بزرگ ساخته می‌شوند و مانند سونا، شما می‌توانید همراه دوستان و خانواده خود اوقات لذت‌بخشی را در جکوزی سپری کنید.

 

ویلا با جکوزی

جکوزی یک وان آب گرم بزرگ با جت‌های تنظیم‌کننده است

 

سونا راهی برای پاکسازی بدن از سموم:
یک اتاق کوچک و چوبی با دمای بالا که درد و سموم را از بدن شما می‌گیرد و راحتی و آرامش را به شما هدیه می‌دهد. سونا در واقع نخستین‌بار در کشور فنلاند ساخته شد. فنلاندی‌ها برای کم شدن استرس و پاکسازی بدن از سموم از سونا خشک استفاده می‌کردند.

در این اتاقک که اکثرا از چوب است (سونای سرامیکی نیز وجود دارد) نیمکت‌هایی وجود دارد. شما بر روی این نیمکت‌ها می‌نشینید یا دراز می‌کشید و بدنتان عرق می‌کند تا تمامی سموم آزاد شوند. این پاکسازی با گپ و گفت با دوستانتان لذتی دوچندان دارد. قبل از پرداختن به مقایسه انواع سونا، باید بگوییم که در سونا دقیقا چه اتفاقاتی برای بدن شما می‌افتد و چه مزایایی برای شما به همراه دارد.

 

 

چه اتفاقی برای بدنتان در سونا می‌افتد؟
در ابتدا باید به شما بگوییم قبل از ورود به سونا دوش بگیرید و بدنتان را از آلودگی‌ها پاک کنید. این کار دو فایده و همچنین دو ضرورت دارد. اول این که موجودات میکروبی روی سطح پوست از بین می‌روند و هنگام عرق کردن و با دمای زیاد فرصت رشد پیدا نمی‌کنند. دوم محیط سونا نیز دچار آلودگی نمی‌شود.
وقتی وارد سونا می‌شوید، دمای بدنتان کم کم شروع به بالارفتن می‌کند. با رسیدن بدن به دمای 39 درجه رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و جریان خون سریع‌تر می‌شود. پیامد بعدی افزایش ضربان قلب است که تا 100 عدد در یک دقیقه بالا می‌رود. در نتیجه تمام این اتفاقات سوخت‌ و ساز بدن زیاد شده و چربی‌های بدن تحت ‌تاثیر قرار می‌گیرد و آب می‌شود.
سموم بدن نیز از طریق تعریق دفع می‎‌شود. از جهت دیگر منافذ پوستی باز شده و پوست می‌تواند بهتر نفس بکشد. اما باید توجه کنید ماندن زیاد در سونا به دلیل این تغییرات ممکن است خواب‌آلودگی، سرگیجه و بیهوشی به همراه داشته باشد

 

سونا

ستفاده از سونا سوخت‌وساز بدن را افرایش می‌دهد

 

سونای خشک و بخار چه تفاوت‌هایی دارد؟
در مقایسه انواع سونا باید بگوییم دو نوع سونا داریم؛ سونای خشک و بخار. در هر دو از گرما استفاده می‌شود اما درجه حرارت و نیز رطوبت آن‌ها با هم متفاوت است. در سونای خشک از درجه حرارت 65 تا 70 درجه استفاده می‌شود و دارای رطوبت بسیار کمی (کمتر از 5 درصد) است. در حالی ‌که سونای بخار بیشترین رطوبت را دارد (100 درصد) و دمایی حدود 40تا 45 درجه دارد. تفاوت دیگری که سونای خشک و بخار دارد جنس آن است. سونای خشک از چوب ساخته می‌شود.

در سونا نباید هیچ قفلی داشته باشد و باید به راحتی با دست باز شود. برای ایجاد گرما در سونا خشک از هیترهای گازی، برقی یا مادون ‌قرمز استفاده می‌شود. یک پنجره همراه با دو ردیف نیمکت نیز برای سونا خشک در نظر می‌گیرند. ردیف پایینی با دمای پایین‌تر و ردیف بالایی با دمای بالاتر. در مقابل سونا بخار از سرامیک ساخته می‌شود. زیرا مقاومت زیادی در برابر آب دارد. باید سونای بخار آب‌بندی مناسبی داشته باشد تا به سازه‌های کنار خود به ‌خاطر رطوبت آسیب نرساند.

در سونای بخار نیز سکوهایی برای نشستن وجود دارد. علاوه بر آن یک قسمت برای متصاعد کردن بخار و یک حوض کوچک آب سرد نیز در آن تعبیه شده است. این حوض کوچک باعث می‌شود تحمل شما بیشتر شود و لذت بیشتری از سونا ببرید.

 

سونای بخار

سونا خشک از چوب و سونا بخار از سرامیک ساخته شده است

 

نکاتی که باید قبل و بعد از سونا رعایت کنیم:

بعد از مقایسه انواع سونا به نکاتی که باید رعایت کنیم، می‌پردازیم. اولین نکته این است که باید بدانید آیا به لحاظ پزشکی ممنوعیتی برای ورد به سونا ندارید؟ در واقع اگر شما مشکلات قلبی، ریوی یا صرع و دیابت دارید، نباید به سونا بروید. همچنین از بردن کودکان زیر 5 سال خود به سونا نیز پرهیز کنید زیرا سیستم لنفاوی آن‌ها کامل نشده است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، قبل از ورود به سونا دوش بگیرید و بدن خود را از آلودگی‌ها پاک کنید.

زیورآلات خود را درآورید، موهایتان را خشک کرده و وارد سونا شوید. دقت کنید برای آن که دچار شوک نشوید، ابتدا از سکوی پایینی که دمای کمتری دارد شروع کنید. سعی کنید بر روی حوله خود دراز بکشید و بدن خود را ریلکس کنید. بعد می‌توانید حرکات کششی سبکی انجام دهید اما به هیچ وجه سراغ ورزش‌های سنگین در سونا نروید. اگر قصد رفتن به سونا را دارید غذایی سبک میل کنید که نه گرسنه باشید و دچار سرگیجه شوید و نه شکمتان زیادی پر باشد. بهتر است نوشیدنی‌های کافیین‌دار و گازدار نیز مصرف نکنید.

ماندن در سونا حد معمولی دارد و حداکثر 30 دقیقه است. فقط تا زمانی که حالتان خوب است و احساس خوشایندی دارید در سونا بمانید و به محض حس سرگیجه یا ضعف از آن خارج شوید. زمانی که خواستید خارج شوید، برای جلوگیری از سرگیجه ابتدا کمی بنشیند و بعد از جای خود بلند شوید. در مقایسه انواع سونا، دو سونا را معرفی کردیم و نکاتی که در این بخش گفتیم برای هر دو سونای خشک و بخار کاربرد دارد.

بعد از خارج شدن نیز دوش بگیرید و مایعات و آب زیادی مصرف کنید زیرا آب بدنتان در اثر عرق ‌کردن از دست رفته است. چنان‌چه احساس گیجی کردید به پشت دراز بکشید و پاهای خود را با زاویه 30 درجه بالا بیاورید تا خون به مغزتان برسد.

 

سونا خشک

فقط تا زمانی در سونا بمانید که احساس لذت می‌کنید

 

مهم‌ترین نکات طراحی و ساخت سونا و جکوزی ویلا

  1. چوب اصلی ترین و مهم ترین مصالح برای ساخت سونا و جکوزی در ویلا است. چوب درختان سرو، سکویا و صنوبر در این حوزه پرچم‌دارند و عموما از چوب این سه درخت برای ساخت سونا و جکوزی ویلا استفاده می‌شود. چوب کاج از دیگر سردمداران این عرصه به شمار می‌آید که گرمای سونا را یک‌نواخت توزیع کرده و مانع از انتقال حرارت زیاد به واسطه گرم شدن چوب می‌شود. از دیگر مزایای چوب کاج، می‌توان انتشار بویی آرام بخش را در فضا نام برد (در دیگر موارد برای خلق چنین عطر و بویی لازم است از اسانس‌هایی چون نعناع و یا اکالیپتوس استفاده شود).
  2. ساخت سونا و جکوزی ویلا می‌تواند سفارشی پیش برود یا به صورت از پیش ساخته، بنا شود. در نظر داشته باشید باتوجه به این که هوای گرم و رطوبت در سونا تولید می شود باید مصالح و متریالی در ساخت آن ها استفاده شود که در برابر این دو عایق کامل باشند و مانع اتلاف گرما و انرژی تولید شده گردند.
  3. گرمکن سونا از دیگر مواردی هست که در هنگام آن در ساخت ویلا باید بدان توجه داشت. اگر گرمکن سونا با کیفیت نباشد و عملکرد مناسبی نداشته باشد اتاقت سونا را به یک اتاق بدون استفاده تبدیل خواهد کرد. در حال حاضر دو نوع گرمکن برای انتخاب وجود دارد، نخست گرمکن سنگی که نمونه‌ای عادی و معمول محسوب می‌شود و دوم گرمکن مادون قرمز که از لحاظ کیفیت وضعیت بسیار بهتری دارد. محل نصب گرمکن سونا، کف و یا دیواره است، این که جنس کف چگونه باشد یا دیوار از چه نوعی باشد، همگی نتیجه نهایی را تحت الشعاع قرار خواهند داد.
  4. ارتفاع در نظر گرفته شده برای سونا و جکوزی ویلا از دیگر نکات مهم به شمار می‌رود، ارتفاع بایستی به نحوی باشد که توزیع گرما کاملا یکنواخت و یکدست عملی گردد و عموما 2.13 متر لحاظ می‌شود.
  5. برای این که سونا و جکوزی ویلا از قسمت ایمنی هم امتیاز بگیرند، نیاز است تا گرمکن سونا دارای محافظی باشند که از برخورد افراد با گرمکن جلوگیری کند.

عوامل دخیل در قیمت ساخت و تعمیرات سونا و جکوزی:
همان‌طور که در قسمت‌های قبل به مقایسه انواع سونا و همچنین تفاوت آن با جکوزی پرداختیم، در این قسمت نیز قیمت ساخت سونا و جکوزی به عوامل مختلفی بستگی دارد. جکوزی اجزا و تجهیزات مختلفی نیاز دارد. این تجهیزات شامل مصالح ساختمانی، لوله‌ها و سیستم لوله‌کشی، سیستم ایمنی، جت‌های تنظیم‌کننده، سیستم برق و روشنایی و مبدل‌های حرارتی است. همچنین جکوزی‌ها انواع آماده و از پیش ساخته‌شده نیز دارند.

این وان‌های آب گرم آماده از پلاستیک، پی‌وی‌سی و شیشه ساخته‌ شده‌اند که تجهیزات موردنیاز را هم همراه خود دارند. در مقابل اجزای تشکیل‌دهنده سونا خشک، شامل چوب برای پوشش داخلی سونا، هیترهای گرمایشی، سیستم عایق‌بندی، سیستم تولید بخار آب، سیستم‌های کنترل‌کننده گرما و سیستم برق و ... است.

اجزای تشکیل‌دهنده سونا بخار نیز مانند سونا خشک است، البته با تفاوت‌هایی اندک. در سونا به ‌خاطر سیستم لوله‌کشی آب گرم و سرد، کاشی و سرامیک به جای چوب برای محیط داخلی سونا بخار، سیستم هدایت‌کننده بخار و سیستم‌های عایق‌بندی نیاز است.
 

انواع جکوزی

جکوزی‌ها دارای انواع آماده و از پیش ساخته‌شده هستند

با این توضیحات مشخص می‌شود، هزینه ساخت سونا و جکوزی با توجه ‌به اجزا و قطعات آن و جنس مواد استفاده ‌شده، آماده و ازپیش‌ساخته بودن آن‌ها، روش‌های ساخت، برند مواد و تجهیزات مورداستفاده و ابعاد و اندازه‌های متفاوت و متغیر است.

بیشترین هزینه‌هایی که در ساخت سونا و جکوزی باید بپردازید، هزینه‌‍ چوب‌های لازم برای پوشش سونا خشک، و سرامیک و بتن‌کاری برای سونا بخار و جکوزی است. همچنین عایق‌بندی‌ها و آرماتوربندی نیز هزینه زیادی می‌طلبد. این  کاملا بستگی به شما دارد که بخواهید از مواد گران قیمت برای استخر شخصی خود استفاده کنید یا از مواد معمولی و ارزان قیمت‌تر. نکته مهم این است که باید سیستم ایمنی، گرمایشی و برقی مناسبی انتخاب کنید یا بسازید تا خطرات احتمالی به حداقل برسد.

 

هزینه ساخت سونا و جکوزی

سیستم لوله‌کشی برای ساخت جکوزی و سونا بخار نیاز است

 

عواملی که ساخت سونا و جکوزی ویلا را با مشکلاتی مواجه می کند

رطوبت و جریان الکتریسیته جزو جدایی ناپذیر سونا و جکوزی در ویلا هستند. این دو مورد خطر آفرین هستند و باید از بروز حوادث احتمالی که مرتبط با برق می شود جلوگیری نمود. برای این منظور لازم است تابلو برق اصلی در محلی خشک گنجانده شود. اگر سونا در مکانی مرطوب تعبیه شده باشد حتما باید از رله عیب یاب اتصال زمین استفاده کرد.
تجربه ثابت کرده، درب سونا و جکوزی ویلا باید به نحوی طراحی شود که با فشردن کلیدی به سادگی باز و بسته گردد، چنان‌چه قفلی برای آن‌ها تعبیه شده باشد ممکن است زمان بروز یک اتفاق خطرناک، امکان خروج از مکان برای افراد میسر نباشد.
نگهداری و مراقبت از سونا و جکوزی ویلا، امری است متداول، اگر صاحب ویلای شمال هستید لازم است رسیدگی به این مهم را در دستور کار قرار دهید و از آن غافل نشوید.


سخن پایانی:

در این مقاله به مقایسه انواع سونا، تعریف هر یک، توضیح جکوزی و تفاوت آن با سونا پرداختیم و فواید فوق‌العاده استفاده از سونا و جکوزی را بیان کردیم. سونا یک اتاقک است که بنا بر این که سونا خشک است یا سونای بخار از چوب یا سرامیک ساخته شده است. اساس کار سونا بر پایه حرارت است با این تفاوت که در سونای بخار دما کمتر است و رطوبت حداکثر است. اما در سونای خشک رطوبت حدود 5 درصد است.

جکوزی نیز یک وان بزرگ آب گرم است. دمای آن حدود 40 درجه است و با جت‌هایی که دارد مدام آب را به هم می‌زند و باعث ماساژ بدن شما می‌شود. سونا و جکوزی استرس و درد‌های روحی و جسمی را از شما دور می‌کنند. سونا مزایای زیادی برای سلامتی، سیستم قلبی عروقی، سیستم تنفسی و حتی پوست و کیفیت خواب شما دارد. سموم مختلف را در اثر تعرق از بدن شما خارج می‌کند و باعث تنفس پوستتان می‌شود.

قیمت ساخت سونا و جکوزی به عوامل مختلفی مانند ابعاد و اندازه، مصالح و مواد استفاده ‌شده و آماده یا از پیش‌‌ساخته بودن دارد و با انتخاب‌های شما هزینه ساخت می‌تواند کم یا زیاد شود.

بانیان مسکن به عنوان مشاور رتبه یک خرید و فروش ویلا در شمال در این مقاله سعی کرد تا اطلاعات کلی ای در مورد ساخت سونا و جکوزی در ویلا ارائه دهد. دانستن این نکات در هنگام خرید ویلا و یا ساخت ویلا بسیار می تواند به شما کمک کند.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.