فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

همه چیز درباره قرنیز دیوار

قرنیز از آن دسته متریال تزیینی داخلی ساختمان است که در عین سادگی می‌تواند اثر عمده‌ای بر ظاهر و زیبایی معماری سازه و محیط درونی آن بگذارد. قیمت پایین و نصب آسان این قطعات موجب شده تا کاربری این محصول به دیوارهای منزل خلاصه نشده و تنوع بالایی داشته باشد. در این مقاله تصمیم گرفتیم شما را با انواع مختلفی از این محصولات آشنا کرده و کاربردهای متنوع آن‌ را به طور مبسوط بیان کنیم.

به دلیل آن که مدل‌های این تیپ قطعات زینتی داخلی همچون قرنیز پی وی سی ، قرنیز سنگی ، قرنیز چوبی ، قرنیز سرامیک و ... در بازار بسیار گسترده است، شناخت کاربری آن‌ها نیز ضروری بوده و به معماران و متخصصان طراحی داخلی ساختمان جهت دیزاین بهتر محوطه داخلی بنا کمک می‌کند.

قرنیز دیوار

قرنیز یا نوار برجسته طراحی

متخصصان نام دیگر این قطعات را در ژورنال‌های بین‌المللی با اصطلاح انگلیسی بیس بورد می‌شناسند که از مواد مختلفی تولید می‌شود. در واقع این قطعه را می‌توان از چوب، سنگ، پلاستیک و سایر اجناس تولید کرد؛ همچنین از این قطعات در امتداد سطوح عمودی دیوارها و در بالا یا پایین آن استفاده می‌شود که ظاهری شکیل‌تر به معماری داخلی ساختمان می‌بخشد. نصب انواع آن می‌تواند با رول‌های پلاک، پیچ‌ها، میخ‌ها، ماسه و ملاط آماده شده با سیمان یا حتی با چسب‌های قوی انجام شود.

به طور معمول بیس بوردهای مختلفی که در ایران تولید می‌شوند، ارتفاع بلندی نداشته و تنها قسمت اتصال کفی اتاق به دیوارها را می‌پوشانند. در نمونه‌های معماری داخلی ساختمان و در کشورهای مختلف، این تنوع می‌تواند شامل اتصال سقف سازه با دیوارها نیز باشد که در داخل کشور از گستردگی و استقبال کمتری برخوردار است. از بیس بوردها می‌توان برای افزایش زیبایی دو چندان محیط بهره برد و به شکلی هوشمندانه در گیرایی و جذابیت فضا اثر گذاشت.

زیبایی این محصولات همچون قرنیز مدرن باعث شده تا دیوارها به شکل و شمایلی چشمگیر تبدیل شوند و برای مدت‌ها ساکنین خانه را با حسی خوشایند و دلپذیر همراه کنند.

جنس‌های متنوع این مدل تولیدات موجب شده تا خریدار دایره انتخاب بالاتری داشته و حتی بتواند موارد و مشکلات نامطلوبی را که در زمان ساخت دیواره و اتصال آن با کف ایجاد شده، بپوشاند.

(در مقاله نحوه طراحی راه پله ویلا قصد داریم شما را با ایده‌های کاربردی برای طرح راه پله به ویژه برای ویلا و منازل مسکونی ویلایی آشنا کنیم.(

انواع قرنیز

کاربری‌های تخصصی قطعات نوار برجسته

از جمله مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است ذهن افراد را به خود مشغول کند، ضرورت استفاده از بیس بوردها برای محوطه داخلی سالن، پذیرایی و اتاق‌های ساختمان است.

آیا وجود این قطعات آن‌قدر مهم است که نبود آن موجب بر هم خوردن زیبایی محیط شود؟ آیا جنس بیس بوردها در نحوه کاربری آنان اثر گذار است؟ آیا استفاده از انواع و چگونگی نصب قرنیز نیاز به تخصص خاصی دارد؟ تمامی این پرسش‌ها مقدمه‌ای برای مطالب بخش بعدی است که به تفصیل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

مهم‌ترین وظیفه قرنیز

از پراهمیت‌ترین نکات مورد نظر در استفاده از بیس بورد، محافظت آنان در مقابل خطرات ناشی از برخورد و ضربات اشیا است. این قطعات مانعی در مقابل آسیب به دیوار در زمان استفاده از جاروبرقی، بخارشوی، تی، اسباب بازی یا برخوردهای غیر منتظره با سایر وسایل منزل است.

به یاد داشته باشیم که در زمان انتخاب آن، جنس مورد نظر باید با نوع و جنس دیوارها و رنگ زمینه آن‌ها هماهنگی داشته باشد. این امر به افزایش زیبایی و هماهنگی در کنار استحکام کناره‌های دیوار کمک می‌کند.

قرنیز پی وی سی

 

پوشاننده‌ای شیک برای عبور انواع کابل و سیم

یکی از بهترین کاربردهای استفاده از بیس بورد، امکان نصب و قرارگیری انواع سیم‌های برق، تلویزیون، تلفن و ... از درون آن‌هاست. همین امر موجب شده تا بتوان از فضاهای بلااستفاده و خالی پشت بیس بوردها به شکلی خاص استفاده کرده و مانع از نمایش کابل و کاهش زیبایی محوطه شد. کلیه کابل و سیم‌های عبوری می‌توانند داخل یک داکت قرار گرفته و سپس قطعه پوششی را روی آن قرار داد.

البته ذکر این نکته ضروری است که چنین امکانی بسته به جنس بیس بوردی که استفاده می‌شود، متفاوت است.

به عنوان مثال در انواع قرنیز دیوار از جنس سنگ یا قرنیز سرامیک این کار امکان‌پذیر نبوده و جای خالی وجود ندارد. در مقابل امکان قرارگیری داکت درون قرنیز چوبی یا MDF وجود داشته و بسیار هم کاربردی است.

 

حتما بخوانید: تاریخچه قلعه رودخان

 

نوار برجسته، مانعی بزرگ در مقابل انتقال رطوبت و گردوخاک به دیواره‌ها

یکی دیگر از کاربردهای مهم نوار برجسته آن است که جلوی انتقال رطوبت به دیواره‌ها را خواهد گرفت. در زمان شستشو و پاک کردن کف محوطه، ‌امکان انتقال و ایجاد حساسیت بر روی رنگ و مواد دیوار وجود داشته و بخصوص در نواحی گوشه‌ها سبب کپک زدن یا خرابی می‌شود. وجود چنین قطعاتی در زمان تمیزکاری یا وجود فرزندی کوچک در منزل بسیار ضروری به نظر می‌رسد و از خیس شدن پایین دیوارها جلوگیری می‌کند.

علاوه بر آن از این بیس بوردها می‌توان به عنوان پوششی مناسب جهت عدم نفوذ گردوخاک به داخل لبه‌های دیوار و گوشه‌های محوطه استفاده کرد. سطح حفظ نظافت و آرامش در تمیزکاری بالا رفته و موجب آسان‌تر شدن روتین پاکیزگی ساختمان می‌شود.

 

قرنیز، پوششی مناسب برای نقص‌های احتمالی معماری

استفاده از قرنیز دیوار این حسن را دارد که در صورت وجود نقص و مشکل در زمان دیوارکشی و معماری ساختمان، می‌توان از این قطعات به عنوان پوشش استفاده کرد. همین امر مشکلات مربوطه را از دید بیننده حذف کرده و ترکیب مناسب و حرفه‌ای را ایجاد می‌کند.

وجود بیس بورد از انبساط و انقباض‌های مختلف دمایی در زمان تغییرات فصلی جلوگیری کرده و ایجاد درزهایی برای تحمل این تغییرات موجب پوشش مناسب شده و مانع از خرابی کف محوطه و پارکت می‌شود.

 

انواع قرنیز دیوار

طیف وسیعی از قرنیز مدرن، پلاستیکی، چوبی، پی‌وی‌سی، سرامیکی، سنگی و ام‌دی‌اف در بازار وجود دارند که دست خریدار را برای تهیه آن‌ها باز می‌گذارند. در این بخش قصد داریم در مورد تعدادی از آن‌ها صحبت کرده و قیمت آن با توجه ‌به تاریخ تهیه این مقاله را با شما در میان بگذاریم.

 

قرنیزهایی از جنس ام‌دی‌اف (MDF)

رایج‌ترین و موردپسندترین نوع موجود در بازار، مربوط به این دسته از محصولات سری ام‌دی‌اف است. بیس بوردهای MDF، مقرون به ‌صرفه و شیک هستند. روکش این دسته از PVC یا رزین بوده و حتی در مقابل خط و خش کیفیت بالای خود را حفظ می‌کنند.

وزن سبک و چگالی مناسب آن‌ها موجب شده تا در برابر رطوبت از مقاومت خوبی برخوردار باشند. با این وجود نباید در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند. قیمت این مدل در قطعات 9 سانتی‌متری در حدود 68 هزار تومان است.

قرنیز چوبی

 

قرنیز پی وی سی با عمری طولانی و ویژ‌گی ضد رطوبت

نوع پی وی سی آن بسیار مشابه دو مدل چوبی و ام‌دی‌اف است؛ اما به دلیل قدرت بالایی که در مقابل رطوبت دارد، در مکان‌های مرطوب کاربرد بیشتری خواهد داشت. عملکرد این مدل از قطعات با وجود لایه‌های PVC و پلاستیک موجود در آن بالا بوده و طول عمر بالایی دارند؛ اما این مدل بیس بوردها امکان رنگ‌آمیزی نداشته و در صورت تغییر دکوراسیون یا نیاز به ترمیم و رنگ پریدگی، لازم است در کل عوض شوند.

قیمت قرنیز از این نوع (پی وی سی) برای هر قطعه 9 سانتی‌متری، از 42000 هزار تومان به بالا اعلام شده است.

 

قرنیز چوبی، کلاسیک و ماندگار

این مدل‌ها از چوب درختانی همچون بلوط، گردو یا کاج هستند. جهت افزایش عمر این مدل بیس بوردها از جنس چوب طبیعی، لازم است از روکش‌های شیمیایی، PVC و رزین استفاده شود. این مدل شباهت زیادی به بیس بوردهای ام‌دی‌اف داشته؛ اما به دلیل طبیعی بودن مواد، از قیمت بسیار بالاتری برخوردار است.

به طور معمول از این مدل در منازل کلاسیک با معماری‌های مخصوص به خود استفاده می‌شود؛ در صورتی ‌که امروزه قرنیز مدرن در سبک‌های نوین بیشتر کاربرد دارند. از طرفی به دلیل آسیب به درختان و طبیعت، در مجموع توصیه به استفاده از این سری مواد نمی‌شود.

قرنیز مدرن

 

قرنیز سنگی، متنوع و هماهنگ با دیوارهای گچی

این دسته از محصولات تزیین داخلی از قدیمی‌ترین مدل‌های موجود در بازار هستند. هماهنگی این مدل با دیوارهای گچی کلاسیک بسیار مورد توجه است. بسته به دیزاین داخلی ساختمان می‌توان از قطعات 10 سانتی‌متری این مدل استفاده کرده و با کف‌پوش بنا هماهنگی ایجاد کرد.

به طور معمول جهت طراحی بهتر از پوشش‌های سنگی، سرامیکی و موزاییکی برای ایجاد هارمونی در کف اتاق‌های ساختمان استفاده می‌شود. البته این مدل‌ها متاسفانه عمری طولانی نداشته و از وزن زیادی هم برخوردار است. تنوع در رنگ این محصول پایین بوده و استحکام کمی دارد.

علاوه بر همه این‌ها قیمت بالایی داشته و با دیزاین‌های مدرن امروزی سازگار نیست. ظاهر اکثریت این قطعات یکدست نیست و همین امر موجب کاهش زیبایی محصول می‌شود. نصب زمان‌بر و عدم امکان استفاده از اتصالاتی همچون میخ یا چسب باعث شده تا قرارگیری و ماندگاری آن مشکل‌تر از سایر نمونه‌ها باشد.

نمونه‌های دیگری همچون قرنیز سرامیک و مدرن هستند که از تنوع‌های بالاتری برخوردارند. قیمت آن به شکل متنوعی در بازار اعلام شده و توصیه می‌شود پیش از تهیه آن‌ها هماهنگی لازم صورت گیرد.

 

قرنیز سرامیکی

 

جمع‌بندی

در این مبحث سعی شد با قطعات مختلفی از بیس بوردهای تزیینات داخلی ساختمان با نام قرنیز آشنا شده و از تنوع آن‌ها در بازار محصولات ساختمانی مطلع شویم؛ همچنین از مزایای استفاده از این قطعات آگاه شده و تاثیر قابل‌توجه آن را بر زیبایی فضاهای داخلی و دکوراسیون دیدیم.

پیشنهاد ما به شما این است که پیش از تهیه این محصولات، حتما از مشاوران خبره ساختمانی و طراحان یا دیزاینرهای ماهر داخلی بهره کافی را ببرید.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.