فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

چگونه برای ویلای شمال خود سند مالکیت بگیریم؟

چگونه برای ویلای شمال خود سند مالکیت بگیریم؟

تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به شما بگوییم چگونه می‌توانید برای ویلای خود یه سند اتخاذ کنید یا سند ویلای خریداری شده را به نام خود بزنید. در ادامه سعی کرده‌ایم مراحل را به ترتیب بیان کنیم تا هنگام هخذ سند برای ویلای شمال با مشکلی مواجه نشوید و در هنگام خرید ویلا با اطمینان خاطر کامل معامله خود را انجام دهید.

 

خرید انواع ویلاهای ساحلی در شمال

-----------------------------------------

مقاله مرتبط: انواع سند ویلا در شمال و نکات مربوط به آن


زمانی که ویلایی ساخته می‌شود اولین اقدام درخواست ثبت سند برای آن است، این سند تحت نام سند مالکیت توسط اداره ثبت اسناد و املاک تهیه و صادر می‌گردد و گواه بر آن است که شما صاحب تام ملک هستید، زمانی که ویلایی را در شمال از فرد قابل اعتمادی خریداری می‌کنید باز هم نیاز است که سند مربوطه را به نام خود بزنید. دریافت این سند کار چندان دشوار و پیچیده‌ای نیست اما مراحلی دارد که کم توجهی به هر کدام علاوه بر این که وقت زیادی از شما می‌گیرد می‌تواند زمینه ساز مشکلات بیشتر در آینده باشد.
طبق ماده 21 قانون ثبت اسناد و املاک پس از طی نمودن عملیات مقدماتی در راستای ثبت ملک، ویلای شما در دفتر املاک ثبت می‌گردد و سند مالکیتی برای آن صادر می‌شود.
طبق ماده 22 از قانون ثبت اسناد و املاک، تنها کسی به عنوان صاحب و مالک ملک شناخته خواهد شد که ملک مذکور به نام وی در دفتر املاک ثبت شده باشد. با وجود قانون ثبت و ارائه سند مالکیت شما می‌توانید با خیال آسوده از امن بودن ویلای خود خاطرجمع باشید، این گونه ویلای شما از هرگونه تجاوز دیگران در امان خواهد بود.

 

مراحل اخذ سند مالکیت


مراجعه به دفتر ثبت اسناد و املاک

1- در مرحله اول شما به عنوان مالک یا همان متقاضی باید به همراه یک برگ استشهاد محلی که این برگ می‌بایست به تأیید افراد محله و همسایگان رسیده باشد، کپی شناسنامه و قولنامه به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه نمایید، ارائه مدارک مذکور به منزله تقاضا نامه فرد متقاضی است. در مدارک فوق (استشهاد محلی و یا قولنامه) می‌بایست محدوده ویلا مشخص شده باشد، دقت داشته باشید در صورتی که ویلا مذکور خریداری شده از فرد دیگری است می‌بایست اطلاعات دقیق فروشنده در آن قید شده باشد.
2- مسئول اداره ثبت، مدارک را بررسی می‌نماید و چنانچه کامل و جامع باشد دستور ثبت تقاضا را در دفتر اندیکاتور صادر می‌کند و زمانی را برای معاینه محلی و بازدید از ویلا مذکور تعیین می‌نماید و به اطلاع متقاضی می‌رساند.
3- این مدارک به بخش بایگانی صادر می‌شود تا پرونده‌ای برای ویلا تشکیل شود و اطمینان حاصل کنند که این ویلا قبلا به ثبت نرسیده است.
4- یک نماینده و نقشه بردار برای رسیدگی به این پرونده تعیین می‌گردند تا به محل ویلا مراجعه نموده و نتایج مشاهدات خود را اطلاع رسانی نمایند.
5- نماینده و نقشه بردار در تاریخ معین به محل اعزام می‌شوند و ویلا را به صورت دقیق بررسی می‌نمایند، چنانچه ویلا بدون مشکل باشد، نقشه بردار کروکی ویلا را رسم می‌کند و تمام مشخصات ویلا از ابعاد تا مساحت و محدوده آن را به دقت ثبت می‌کند.
نتایج مشاهدات نماینده و نقشه بردار به صورت "صورتجلسه معاینه محلی و احراز تصرف مالکانه" تنظیم می‌گردد. به همراه صورتجلسه مذکور، اظهارنامه‌ای تحت نام "اظهارنامه ثبت ملک" نیز می‌بایست تدوین گردد، این اظهارنامه حاوی مشخصات کامل مالک و یا مالکین بر اساس اطلاعات شناسنامه می‌باشد.
تمامی ستون‌های اظهارنامه توسط نماینده تکمیل می‌گردد و نقشه بردار قیمت نهایی ویلا را بر اساس قیمت آن منطقه در قسمت مربوطه ثبت می‌نماید، سپس آنچه درج شده است به امضای نماینده و مالک می‌رسد و به همراه صورتجلسه در اختیار رئیس اداره ثبت قرار می‌گیرد.
6- آنچه توسط نماینده و نقشه بردار گردآوری شده است توسط رئیس ثبت مورد بررسی قرار می‌گیرد، چنانچه موارد قید شده در اظهارنامه و صورتجلسه با مدارکی که فرد متقاضی در ابتدا ارائه داده است هماهنگ باشد، اظهارنامه را امضا می‌نماید و آن را در "دفتر ثبت اظهارنامه" (دفتر کد 304) ثبت می‌کند.
لازم به ذکر است که اظهارنامه در دفتر اندیکاتور هم می‌بایست به دقت ثبت گردد تا حقوق دولتی متعلقه آن تعیین گردد.
7- متقاضی حقوق دولتی تعیین شده را از طریق بانک پرداخت می‌نماید و رسید پرداخت در اختیار حسابداری قرار می‌گیرد.
8- متصدی بایگانی پرونده را در دفتر آمار ثبت می‌کند سپس پرونده در ردیف پرونده‌هایی قرار داده می شود که نیازمند تخصیص آگهی نوبتی هستند و زمان مراجعه نهایی به متقاضی اعلام می‌شود.

آنچه در بالا ذکر شد مراحل اتخاذ سند مالکیت است که فرد می‌بایست پشت سر بگذارد، اگر شما خریداری هستید که می‌خواهید ملکی را از فروشنده‌ای تهیه کرده و سند آن را به نام خود بزنید کمی روندتان متفاوت است:


مراجعه به بنگاه معامله املاک و دریافت کد رهگیری

زمانی که قرار است ویلایی را در شمال خریداری کنید می‌بایست به مشاور املاک قابل اعتمادی مراجعه نمایید تا قولنامه‌ای را ثبت نماید و اطلاعات دقیق ویلایی که در حال معامله است را به صورت کاملا رسمی ثبت کنید، چنین قولنامه‌ای در صورتی که همراه با یک کد رهگیری باشد کاملا مطمئن خواهد بود و به شما این ضمانت را می‌دهد که ویلایی که در حال خرید آن هستید متعلق به شماست و فروشنده نمی‌تواند آن را به فرد دیگری هم بفروشد.
بنابراین فراموش نکنید که بنگاه معاملاتی را می‌بایست با در اختیار داشتن یک کد رهگیری ترک کنید.

کد رهگیری ملک


مراجعه به دفتر اسناد رسمی

با در اختیار داشتن مدارک هویتی و قولنامه به این دفتر مراجعه می‌کنید و آن‌ها در عرضه یک تا دو هفته از ویلای مورد نظر استعلام می‌گیرند و بررسی می‌کنند که ویلا در طرح‌های ساخت و ساز‌های شهری نباشد، آن‌ها بررسی می‌کنند که آیا ویلا در گرو ارگان‌های دولتی همچون بانک است یا خیر، این کار اغلب به صورت اینترنتی انجام می‌شود و نتیجه آن اعلام می‌گردد.


نکته: صاحب سند می‌بایست هزینه‌های تعیین شده برای کار‌های مربوطه را پرداخت نماید.
 

فروشنده عوارض نوسازی را باید به شهرداری پرداخت کند

فروشنده با در اختیار داشتن مدارکی که هویت وی و ملکش را نشان می‌دهد به شهرداری منطقه‌ای که ویلا در آن احداث شده است مراجعه می‌کند و عوارض نوسازی را پرداخت می‌نماید. برگه مفاصا حساب در عوض پرداخت در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد. در صورت این که بدهی دیگری هم به شهرداری وجود داشته باشد می‌بایست توسط فروشنده تسویه گردد، بدیهی است بدون در دست داشتن برگه مفاصا حساب، انتقال سند در دفتر اسناد صورت نمی‌گیرد.
علاوه بر شهرداری، فروشنده ویلا لازم است برگه مفاصا حساب را از اداره دارایی هم دریافت نماید. فروشنده در این اداره مالیات را پرداخت می‌کند و حساب خود را تسویه می نماید. حدودا سه روز طول می‌کشد تا این برگه در اختیار شما قرار بگیرد.

انواع مختلف سند مالکیت با اسامی خاص خود وجود دارد و برای انتقال قطعی هر یک شرایط و مدارک زیر نیاز خواهد بود.


نوبت به انتقال قطعی سند می‌رسد!

تمام مدارک مورد نیاز و مدارکی که دال بر تسویه حساب‌های مورد نیاز است را با خود به همراه داشته باشید، در دفتر اسناد رسمی نتایج تمام استعلام‌هایی که گرفته شده در اختیار است و تا قطعی شدن سند چیزی نمانده است. بنچاق را تنظیم می‌نمایند و اطلاعات حاصل در سیستم شبکه‌ای اسناد رسمی به ثبت می‌رسد. در این جا هم هزینه‌ای به دلیل انتقال سند می‌بایست پرداخت گردد.


تمام مدارکی که برای انتقال سند بدان نیاز دارید

 

  • شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • سند مالکیت
  • گواهی پایان کار و گواهی پرداخت مالیات
  • بنچاق ملک
  • کپی قولنامه و کد رهگیری
  • استعلام ثبتی
  • کد پستی و کد ملی خریدار و فروشنده
  • گواهی عدم خلاف ساختمان به صورت اصل

امیدواریم با در نظر گرفتن مواردی که ذکر شد به راحتی بتوانید ویلایی را که خریداری کرده و سند را به نام خود بزنید.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.