فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

چگونگی اخذ مجوز ساخت و پایان کار ویلا در شمال

مروری بر جزییات اخذ پروانه ساختمان و پایان کار ویلای شمال

کمی نگرانیم آن‌گاه که قرار است ویلایی در شمال خریداری کنیم خصوصا زمانی که نه شمالی هستیم و نه آشنا یا دوستی در شمال سراغ داریم. قبل از خرید ویلای شمال بیشتر نگران مشکلاتی هستیم که ممکن است در آینده گریبان‌گیرمان شود. سند مالکیت، پروانه ساخت و پایان کار به عنوان سه سند اصلی خیال ما را از خریدی بی‌دردسر آسوده خواهند ساخت.

سند مالکیت را در مقاله‌های گذشته تشریح کردیم اما پروانه ساختمان چیست و منظور از پایان کار چه می‌باشد؟

 

خرید انواع ویلاهای ساحلی در شمال

 

به چه زمین‌هایی جواز ساخت تعلق می‌گیرد؟

به زمین‌هایی که داخل بافت روستا و طرح هادی قرار داشته و دارای کاربری مسکونی هستند جواز ساخت تعلق می‌گیرد.

 

اگر زمینی داخل بافت باشد و کاربری مسکونی نداشته باشد چاره کار چیست؟

اگر زمینی داخل بافت و طرح هادی روستایی باشد و دارای کاربری غیر از مسکونی داشته باشد مثلا (کاربری باغات) باید کاربری زمین خود را به مسکونی تغییر دهد و بعد از تغییر کاربری زمین به مسکونی امکان اخذ مجوز ساخت و شروع ساخت و ساز را خواهد داشت.

برای ساختمان‌هایی که بدون جواز ساخت احداث می‌شوند در نهایت اگر در بافت روستایی قرار دارند از طریق کمسیون ماده 99 و چنان چه در بافت شهری قرار گرفته‌اند از طریق کمسیون 100 قانون شهرداری و اخذ رای پایان کار دریافت خواهند کرد.

 

آشنایی با پروانه ساختمان و نحوه اخذ آن

پروانه ساختمان

زمانی که قرار است ویلایی احداث شود پشت سر گذاشتن مراحل قانونی الزامی است، اولین کار از مراحل گرفتن پروانه ساخت روستایی یا پروانه ساختمان این است که، سندی که به وضوح قید می‌کند زمین مورد نظر هیچ مشکلی ندارد و ساخت ویلا در آن کاملا بلا‌مانع است.

 

از آن‌جا که پشت سر گذاشتن مراحل متفاوتی برای دریافت چنین مجوزی نیاز است، بر آن شدیم تا مراحل را به ترتیب بیان کنیم به این امید که سریع‌تر و بدون نگرانی بتوانید آن‌ها را دنبال نمایید.

 

برای گرفتن پروانه ساختمان چه مدارکی لازم است ؟

  1. اولین مرحله گردآوری مدارکی است که می‌بایست با در دست داشتن آن‌ها راهی شهرداری شمال شوید، مدارکی که به همراه داشتنشان کاملا ضروری محسوب می‌شود شامل اصل و کپی سند مالکیت زمین، اصل و کپی شناسنامه مالک زمین و فیش پرداخت عوارض نوسازی می‌باشد. درخواست خود را به صورت کتبی می‌بایست به اطلاع شهرداری منطقه برسانید.
  2. نماینده و کارشناس فنی از طرف شهرداری به محل فرستاده می‌شود تا زمین را مورد بررسی قرار دهد و نتایج مشاهداتش را در قالب گزارشی در اختیار شهرداری منطقه قرار دهد. چنان چه کارشناس تشخیص دهد که خلافی وجود دارد و مشکلی هست، نوع خلافی را گزارش می‌دهد و شرایط خلافی در کمیسیون ماده 100 مطرح می‌گردد.
  3. شهرداری پس از این که گزارش نماینده‌اش را دریافت نمود شرایط موجود را می‌سنجد و به این سوال پاسخ می‌دهد که "با توجه به شرایط محل احداث، بافت، نوع خاک، میزان تراکم و...، آیا امکان احداث چنین ملکی در زمین مذکور وجود دارد یا خیر؟".
  4. در این مرحله شرایط مجددا در قسمت بروکف مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت به مالک این امکان داده می‌شود که نقشه ملک خویش را تهیه نماید و ارایه دهد.
  5. مالک پس از این که نقشه ملک را مشخص نمود و آن را به امضای یک معمار رساند، مجددا به شهرداری مراجعه می‌کند، چنان چه این نقشه فاقد مشکل و عاری از عیب و نقص باشد، توسط شهرداری تأیید می‌گردد و شهرداری یک فیش پرداخت عوارض را در اختیار مالک می‌گذارد، مالک باید همه عوارض‌های ساخت و ساز را پرداخت نماید و در صورت تمایل به خرید تراکم، به ازای آن هزینه‌ای را تقبل نماید.
  6. تمام مدارک از برگه‌های مهندسی تا مفاصا حساب، فیش پرداخت عوارض و...، همه و همه بار دیگر به دقت بررسی می‌شوند. در صورت ارایه چنین مدارکی به شهرداری، پیشنویسی از پرونده ساختمان آماده می‌شود و سپس معاون شهرسازی و شهرداری منطقه به همراه رئیس صدور پروانه ساختمانی، پیشنویس تهیه شده را تایید می‌نمایند و در نهایت پروانه ساختمان یا همان مجوز ساخت صادر می‌گردد.

 

به این نکته دقت داشته باشید در این مرحله، هنگامی که در دفترخانه شهرسازی حاضر می‌شوید لازم است که مهندس ناظر نیز به همراه مهرش حضور داشته باشد.

 

در پایان بگوییم هزینه اخذ پروانه ساختمان برحسب مساحت زمین، تراکم ساختمانی ملک مربوطه و همچنین قیمت منطقه‌ای دارایی و حوزه درآمدی آن مشخص می‌گردد.

 

نگاهی به نمونه پایان کار ساختمان و شرایط دریافت آن

پایان کار ویلا گواهی بر اصالت ویلای ساخته شده است و پس از اتمام کار در اختیار مالک قرار می‌گیرد، وجود چنین سندی نشان می‌دهد که ویلا می‌تواند از امکاناتی چون برق، آب و گاز بهره‌مند شود و هیچ مشکلی از نظر بدهی، خلافی، ساخت، بافت و... ندارد و تماما مورد تایید شهرداری است.

 

عکس پایان کار ساختمان یا ویلا

 

چرا دریافت پایان کار برای ویلا مهم است؟

  • تایید اتمام عملیات ساخت و ساز ویلا را گواهی می‌کند.
  • نشان دهنده عدم تخلف ساختمان و مورد تایید شهرداری از نظر فنی و مهندسی است.
  • با دریافت پایان کار می‌توان برای دریافت سند شش دانگ و تفکیکی اقدام کرد.
  • هنگام فروش یا پیش فروش ویلا فروشنده باید نسبت به دریافت پایان کار متعهد شود.
  • در صورت تخلف در ویلای ساخته شده پرونده به کمسیون ماده 100 شهرداری ارجاع و در صورت عدم رفع تخلف، رای به تخریب ویلا و یا پرداخت جریمه هنگفت داده خواهد شد.
  • اگر قصد خرید ویلا دارید قبل از عقد قرارداد، حتما پایان کار ساختمان را مشاهده کنید.

 

مراحل گرفتن پایان کار ساختمان روستایی یا ویلا

  1. در مرحله اول مالک می‌بایست مدارک اصلی که شامل اصل و کپی سند مالکیت به همراه اصل شناسنامه است را تهیه نماید، چنان چه ساخت و ساز شما با هدف نوسازی بوده است باید فیش پرداخت نوسازی سال جاری را نیز به همراه داشته باشید. مالک می‌بایست این مدارک را در اختیار شهرداری قرار دهد. چنان چه مالک حضور ندارد، وکیل قانونی به همراه وکالت نامه محضری و مدارکی که ذکر شد می‌بایست به شهرداری مراجعه نماید.
  2. کارشناس فنی پس از مراجعه به محل ساختمان و ویلای احداث شده، گزارشی را بر اساس مشاهداتش ارایه می‌دهد و چنان چه خلافی وجود داشته باشد مطرح می‌کند. کروکی ویلای احداث شده از دیگر مواردی است که در این قسمت می‌بایست ارایه گردد. گزارش تکمیل شده توسط مهندس ناظر که روند احداث ساختمان را تشریح می‌کند، نیز مورد نیاز است.
  3. ملک در قسمت بروکف مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر ملک خلافی نداشته باشد دستوری برای انجام محاسبات صادر می‌گردد. اگر دارای خلافی باشد باید موضوع را در کمیسیون ماده 100 و یا کمیسیون داخلی مورد بحث قرار دهند در این کمیسیون کتبا از مالک خواسته می‌شود ظرف ده روز خلافی را توضیح دهد.
  4. در این قسمت محاسبات مطرح می‌گردند که شامل رسید عوارض به همراه گزارش ناظر و همچنین برگه اتمام بنا است. برگی که با نام اتمام بنا شناخته می‌شود در واقع پیش نویس پایان‌کار و تاییدیه‌های رییس بازرسی است.
  5. با تایید نهایی معاون شهرسازی، شهرداری و رییس بازرسی و حضور در دفترخانه کار تمام می‌شود و پایان کار صادر می‌گردد.

اهمیت پایان کار آن جا ملموس‌تر قابل درک است که دریابیم این سند اصالت و صحت ملک را تضمین می‌نماید.

لازم به ذکر است که سند مالکیت تنها به ملکی تعلق می‌گیرد که دارای پایان کار باشد و برای هر گونه خرید و فروش ملک سند مالکیت کاملا ضروری است، بنابراین اهمیت پایان کار ویلا یا هر ملک دیگری را نمی‌توان انکار کرد.

از آن جا که شهرداری مهندسینی را قبل از صدور پروانه ساختمانی و یا پایان کار به محل می‌فرستد و جزئی‌ترین مسائل را قبل از صدور بررسی می‌کند و از آن جا که وجود هر گونه تخلف مانع از ارائه چنین اسنادی می‌گردد، بنابراین می‌توان اطمینان حاصل کرد که ویلا‌هایی که دارای پایان کار و مجوز ساخت هستند کاملا مطمئن و قابل اعتمادند. به هنگام خرید ویلا در شمال حتما دقت کنید ملکی که خریداری می‌نمایید حاوی چنین اسناد مهمی باشد، این گونه خیالتان راحت خواهد شد و آسوده دست به خرید خواهید زد.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.