فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

چگونگی انتخاب گل و گیاه و نگهداری از باغچه و فضای سبز ویلا در شمال

موضوع فضای سبز و محوطه ویلا به سلیقه مشتری و نوع سازه ویلا در شمال و اقلیم منطقه‌ای که ویلا در آن قرار دارد بستگی داشته و ما در این مقاله از سایت بانیان مسکن می‌خواهیم گلهای مناسب هوای شمال و هر یک از موارد ذکر شده را جداگانه بررسی کنیم.

 

خرید انواع ویلاهای جنگلی در شمال

 

موارد موثر در فضای سبز و محوطه ویلا 

 

1- سلیقه مشتری

طبق نظر و خواسته مشتری و خریدار و هزینه‌ای که برای اجرای حیاط سازی و محوطه سازی ویلا در نظر می‌گیرد متفاوت است که می‌توان از گل‌های تزیینی ارزان قیمت مثل اکثر گل‌های زینتی و یا درخت های زینتی برای شمال که به آنها اشاره می‌شود و یا گل‌ها و گیاهان تزئینی گران قیمت مثل الگنیوس و ناندینا استفاده نمود.

یا به قول معروف، اصل پر بودن باغچه برای خریدار ویلا حائز اهمیت است.

 

2- نوع سازه ویلا

نوع سازه ویلا طبق اصول و سبک ویلا از لحاظ معماری و فضا سازی باید هم خوانی داشته باشند، مثلا در ویلاهای مدرن و لوکس و یا ویلا به سبک‌های چینی و ژاپنی و یا ویلا به سبک چوبی و ییلاقی باید از فضای سبز ویلا و طراحی آن به گونه‌ای استفاده شود که گل‌ها و گیاهان به کار رفته در آن حس و منظره باغچه‌ای متناسب با همان نوع سبک ویلا را در خریدار ویلا و مشتریان القا نماید. به همین دلیل ما شاهد تفاوت حیاط سازی ویلا در شمال هستیم.

 

گیاهان عرف و معمول ویلاهای شمال کشور

در این مبحث به گیاهانی که در اکثر محوطه و باغچه‌های ویلای شمال مورد استفاده قرار می‌گیرند اشاره می‌کنیم.

 

گیاهان مناسب شمال ایران

 

گیاهان مناسب برای ساخت پرچین یا دیوار سبز

بسیاری از ویلاهای شهرکی در شمال را دیدید که در حیاط خود فاقد دیوار و حصار هستند و حدود خود را با و چین و دیوار سبز مشخص کرده‌اند، حال می‌خواهیم با گیاهانی که مورد استفاده در حیاط ویلا هستند و نقش دیوار سبز را ایفا می‌کنند آشنا شویم.

یاس هلندی

مقاومت بالایی در برابر گرما و سرما داشته و از لحاظ نیاز نوری هم به سایه و هم به آفتاب وابسته است.

فتونیا

مقاوم در برابر سرما و گرما و نیاز نوری به آفتاب دارد.

تویا آمریکایی

مقاوم به سرما و تحمل گرما تا 35 درجه را دارد.

تاکسوز لوله‌ای

مقاوم در برابر گرما و سرما و محتاج آفتاب و سایه آفتاب از لحاظ نوری است.

الودی

مقاوم در برابر سرما و گرما و نیاز به سایه آفتاب از نظر نوری است.

شمشاد طلایی

مقاوم در برابر گرما و سرما نیازمند آفتاب از نظر نوری می‌باشد.

لاوسون

مقاوم در برابر سرما و گرما نیاز نوری به آفتاب دارد.

برگ بو

مقاوم به گرما و سرما و نیازمند نور آفتاب است.

بامبو

مقاوم در برابر گرما و سرما و نیاز نوری به آفتاب و نیمه سایه است و به آب فراوانی احتیاج دارد.

 

نکته؛ گیاهان آفتاب دوست را باید در قسمتی از حیاط و باغچه ویلا کاشت که نور آفتاب بیشتر به آن قسمت می‌تابد و گیاهانی که دوست دار سایه هستند را باید دور از آفتاب و در محیط سایه حیاط ویلا کاشت.

 

گلهای فضای سبز

 کاج لاوسون در محوطه سازی ویلا

1- کاج لاوسون؛
بیشترین گیاه مورد استفاده اکثر ویلاها کاج است که برای پوشش دیوارها و حریم ویلا از آن استفاده می‌شود، love به معنی عشق و دوست داشتن و sun به معنی آفتاب است. لاوسون به گیاهی که عاشق خورشید است اطلاق می‌گردد و این گیاه باید در جاهایی که نور خورشید مستقیم می‌تابد کاشته شود، در مناطق سایه و بدون آفتاب دچار بیماری و قارچ زدگی شده و از ادامه زندگی و رشد باز می‌ماند و از بین می‌رود.

 

نکته:
کاج تک، کاجی که در محوطه و در وسط دایره‌ای که از قبل برای حیاط ویلا مد نظر بوده به صورت تکی کاشته می‌شود. آبیس، نوئل سبز و نوئل آبی و یا تلفیقی از هر دو که از لحاظ قیمتی نیز گران هستند را می‌توان در وسط دایره حیاط کاشت و این برای زیبایی بیشتر محوطه ویلاست.

در ضمن توتیای آمریکائی نوعی از کاج که در محوطه ویلاهای شمال مورد استفاده قرار می‌گیرد، رشد آن نسبت به کاج لاوسون کمتر است اما همان زیبایی و کاربرد کاج لاوسون را برای پوشش دیوارهای محوطه و حیاط ویلا را دارد.

 

شمشاد طلایی در محوطه سازی ویلا

2- شمشاد طلایی؛
مختص اقلیم شمال بوده و دلیل آن آفتاب زیبای شمال در تابستان است و کاشت آن در حاشیه و کناره‌های باغچه و حیاط ویلا جلوه‌ای خیره کننده خواهد داشت.


شمشاد سبز و شمشاد ترون در اقلیم شمال سازگاری نداشته و دچار قارچ زدگی شده و کم کم از بین می‌روند.

 

افرا در محوطه سازی ویلا

3- افرا؛
شامل افرای قرمز، افرای سلطنتی، افرای سبز و افرای ابلغ می‌باشد که بسته به محوطه و حیاط و باغچه ویلا و سلیقه فردی می‌توان کاشت و با اقلیم شمال سازگاری خوبی دارد. 

 

فتونیوم در محوطه سازی ویلا

4-فتونیوم؛

گیاه راحتی است و خیلی خوب رشد می‌کند، مخصوص اقلیم شمال با سازگاری بالا و دارای گل‌های ریز و سفید رنگی در اواخر بهار می‌باشد و برگ‌های این گیاه در زمستان به حالت جگری خوش رنگ تغییر یافته و چشم‌ها را خیره می‌کند.

 

مگنولیا در محوطه سازی ویلا

5-مگنولیا؛
نوع دیگری از گل تزیینی مختص حیاط مگنولیا است که معطر بوده و در اواخر زمستان و در ماه‌های بهمن و اسفند دارای گل‌هایی به رنگ صورتی سفید و دارای عطر بوی خوبی و مناسب برای محوطه ویلا و باغچه می‌باشد.

 

نکته:
هر فصلی گل کافی و به جای خود را دارد، بعضی از گل‌ها به صورت دائم به علت ریشه داشتن در خاک دوام آورده و ممکن است در فصل پائیز خزان کنند و دوباره در فصل بهار جوانه زده و شروع به رشد کنند، مثل اختر و بعضی از گل‌های چسبنده مثل چسب مو که در پائیز خزان دارند و دوباره در بهار برگ تازه می‌زنند.
چسب همیشه سبز یا فیکوس، برای چسبیدن به دیوارها و پوشش دیوارهای محوطه ویلا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

گیاهان مورد استفاده در باغچه ویلای شمال

گیاهانی که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود گیاهانی هستند که بیشتر در مناطق معتدل و مناطقی که دارای زمستان سردی هستند کاربرد دارد و توصیه ما به شما عزیزان استفاده از گونه‌های گیاهی زیر در حیاط ویلا و باغچه ویلا در شمال است.

گیاهانی چون یاس هلندی، عنبر سائل، ژینکو، فتونیا، نویل سبز، نویل آبی، کونیکا، آبیس، تویا، سرو شیراز، افرا سبز مجنون، افرا قرمز، نانا، اطلسی، ساوارا، کامیس پاریس، ارس، ناندینا، جونیپروس رونده، دم روباه، باکس طلایی، باکس مش، ستاره‌ای، الیگنوس، شمشاد طلایی، شمشاد، زرشک زینتی، پیراکانتا، سدروس دئودرا، سدروس آتلانتیکا، الودی، تاکسوز، لگستروم، میخک رونده، بربریس، آیلکس در محوطه ویلای شمال نام برد.

 

گیاهان باغچه ای

گل‌های فصل بهار

در فصل بهار می‌توان به طور کلی از گل کلم برای تزئین حاشیه و کناره‌های باغچه که به مدت 4 تا 5 ماه از سال زیبایی خاص خود را دارند ویلا از شمشاد پا بلند و شمشاد پا کوتاه (برای محوطه سازی با شمشاد)، بنفشه، پامچال، شقایق، گل ناز و لازانیا نام برد.

از گل‌های رونده که در تمام فصل مشتری خاص خود را دارند می‌توان به گل کاغذی، پیچ اناری و انواع یاس‌ها اشاره کرد.

گل‌های زیبا و گران قیمت که می‌توان به الگنیوس و فاندینا اشاره کرد که در هر شرایطی رشد خوبی دارند و خیلی خوب در اقلیم شمال جواب داده و طرفداران زیادی دارند، برگ‌های رنگی و گل‌های سفید و ریز این گیاه در زمستان و پائیز تبدیل به دونه و به رنگ نارنجی تبدیل می‌شود و منظره زیبا و جذابی به باغچه و محوطه ویلا می‌دهد.

 

گل‌های فصل پائیز

مشعل زرد، کوکب، شمعدانی، آهار، گل کلم که در تابستان دارای تنوع بیشتری است و اطلسی و کاکتوس (قوره‌ای و اشکوریا) که این کاکتوس‌ها استعداد گل‌دهی دارند، ناگفته نماند ناندینا و مگنولیا و کاملیا در ماه بهمن و فصل زمستان گل‌دهی دارند و به عنوان گیاهانی که در زمستان هم سبز هستند شناخته می‌شوند.

 

نگه‌داری باغچه و مراقبت گل‌ها و گیاهان

نگه‌داری گل و گیاه در شمال به سم پاشی به موقع گیاه و کود دهی به موقع، هرس، وجین و نوع کاشت (جنس خاک و رفع کمبودهای خاک) بستگی دارد، گل‌های آفتاب دوست را نباید در جاهای مرطوب و سایه و کنار شیر آب و زیر ناودان‌ها و جاهای پر آب کاشت.

 

ایده محافظت از گیاهان در فصول سرد

برای این که گیاهان حیاط ویلا را در زمستان از سرما محافظت کنیم، ایده‌ پوشاندن گیاهان و درختان با نایلون است! نکته‌ای که در این روش باید رعایت شود این است که نوک مخروط باید کمی باز باشد تا در روزهای آفتابی زمستان قسمت بالای گیاه بر اثر گرمای شدید حاصل از اثر پدیده گلخانه‌ای آسیب نبیند.

 

نگهداری گلها در زمستان در حیاط

طریقه کاشت کاج لاوسون

برای کاشت کاج لاوسون در ابتدای کاشت، کود حیوانی را با سبوس برنج مخلوط کرده و می‌کاریم و بعد از آن دیگر به هیچ عنوان به کاج کود نمی‌دهیم، چون کود بی‌جا و الکی باعث بیماری و انگل و قارچ زدگی کاج می‌شود.

 

کود دهی:
در اوایل اسفند ماه یک دور به گیاهانی که کود حیوانی برایشان مفید است کود داده و دوباره در اوایل پائیز از کود حیوانی استفاده می‌شود.

کود N20- P20- K20:
کودی حاوی عناصر ضروری و مورد نیاز گیاهان چون نیتروژن، فسفر و پتاسیم است که هر یک با غلظت 20% به صورت پودر کریستالی عرضه و باعث رشد و زیبایی در رنگ درخت و گیاهان خواهد شد.

کود N20- P5- K10:
کودی مختص گیاهان آپارتمانی، درخت، درختچه‌ها و بونسای می‌باشد و به دلیل ازت بالا برای هر نوع گیاه گلدانی، انواع سبز برگ‌ها، انواع نخل‌، انواع سوزنی شکل‌ها، چمن مورد استفاده است.

کود N12- P12-K36:
کودی مختص گلدهی و باعث مقاومت گیاه در مقابل سرما و انواع آفت‌هاست و به دلیل داشتن قدرت جذب بالا باعث رشد چشم‌گیر گیاهان می‌شود. بعد از مصرف کود سرحالی و شادابی را در گیاه خواهید دید که در درختان باعث درشتی میوه و در گیاهان تزیینی باعث گل‌ دهی می‌گردد.

کود N13- P40- K13:
کودی که موجب شروع رشد گیاه خواهد شد و برای گیاهانی که از گلدان قرار است در زمین کاشته شود بهترین نوع کود خواهد بود.

 

کود شیمیایی گیاهان

سم پاشی:
مراحل سم پاشی گیاهان در مراحل قبل از شکوفه زدن گیاه و در اوائل اسفند ماه صورت می‌پذیرد.

هرس کردن:
هرس کردن گل‌ها و گیاهان معمولا در اواخر پائیز و برگ ریزان اتفاق می‌افتد.

شرکت ساختمانی و املاک بانیان مسکن در اردیبهشت ماه سال 1399 با نمونه‌ای از ویلا در شمال که در مرحله محوطه سازی است، با طرح سوالاتی از مهندس و طراح فضای سبز پروژه ویلایی شهرک زیتون- آقای میلاد زارع شما را با چگونگی و نحوه اجرا، مراقبت و نگه‌داری باغچه و فضای سبز ویلا آشنا می‌نماید.

 

توضیحاتی در رابطه با گیاهان مورد استفاده در داخل ویلا و آپارتمان:

چند گل زیبا برای بالکن شمالی:

همان طور که می‌دانید شدت آفتاب در بالکن شمالی بیشتر از بالکن و تراس جنوبی است، به همین دلیل چند نمونه از گل‌هایی که مناسب بالکن شمالی هستند معرفی می‌کنیم.

 

گلهای مناسب بالکن شمالی

چند گل زیبا برای بالکن جنوبی:

همان گونه که می‌دانید بالکن جنوبی دارای نور بیشتر و گرمای کمتری است، همین نکته باعث شده تا گیاهان بالکن جنوبی متفاوت از بالکن شمالی باشد.
در تصویر زیر چند نمونه از گیاهان و گل‌هایی که مناسب بالکن و تراس جنوبی هستند را نمایش خواهیم داد.

 

گیاهان مناسب بالکن جنوبی

از نظر ناسا گیاهانی که موجب تصفیه خانه شما می‌شوند:

محققان ناسا تعدادی از گل‌ها و گیاهانی که در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند را با مواد شیمیایی مورد بررسی قرار داده و توانایی آن‌ها را در کاهش آلودگی هوای خانه و محیط بسته اندازه‌گیری کردند، اسامی گیاهان در تصویر مشخص شده و پیشنهاد می‌کنیم بیشتر در منزل از آن‌ها استفاده کنید.

توجه؛ نخل ققنوس، بنجامین فیکوس نیاز به نور زیاد در منزل ندارند.

گیاهان تصفیه خانه

 

گیاهان همیشه سبز مناسب منزل

گیاهان مقاوم و همیشه سبز مناسب منازل که توصیه می‌شود در فضای داخلی خانه‌ از آن‌ها استفاده شود، در تصویر زیر نمایش می‌دهیم.

توجه؛ کاکتوس هم گیاه مقاوم و خوبی است که نگهداری راحتی می‌خواهد و باعث جذب اشعه‌های مضر هم می‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

گیاهان همیشه سبز مقاوم

 

درختان مناسب برای ویلا

درختان معطر مانند سروناز، برگ بو، اقاقیا و مگنولیا ، درختانی با رشد سریع مانند چنار، زیتون، درخت سرو نقره‌ای، درخت عرعر و درخت توت آمریکایی ، درختان میوه، درختان مناسب خاک آهکی مانند درخت زیتون، چنار و درخت زبان گنجشک 

 

کلام آخر؛

شمال با ویلاهای جنگلی و آب و هوای مطبوع و طبیعتی بکر نیاز به تعریف ندارد اما کاشت گل و گیاه در محوطه ویلای شمال امری جا افتاده و ضروری تلقی می‌گردد. به طوری که هر چه ویلا لوکس‌تر، فضای محوطه و گل و گیاه آن نیز شکیل‌تر و زیباتر خواهد بود.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.