فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

کناف چیست و کاربرد آن در ساخت ویلاهای شمال چگونه است؟

انواع کناف چیست و کاربرد آن در ساخت و احداث ویلاهای شمال به چه شکل است؟


انواع کناف همان عنوانی است که در این مقاله خود را بدان گره خواهیم زد تا بتوانیم پاسخ مهم‌ترین پرسش‌هایی که در خصوص کناف مطرح می‌شود را داده ولو اندک در این زمینه چراغ راهنما باشیم. دعوت می‌کنیم تا انتها بانیان مسکن را همراهی نمایید.
انواع کناف چیست و کاربرد آن در ساخت و احداث ویلاهای شمال به چه شکل است؟

 

خرید انواع ویلاهای ساحلی در شمال

 

مروری بر بهترین انواع کناف
 

حول محور انواع کناف صحبت خواهیم کرد. احتمالا نام کناف به چشمتان تکراری است و بارها و ماه‌ها نامش را شنیده‌اید و شاید مطالبی را در خصوصش از نظر گذرانده باشید. این بار اما آمده‌ایم تا با هم مروری داشته باشیم جامع بر این مفهوم، و کند و کاوی داشته باشیم بر جزئیات آن چه نامش را کناف می‌نهند.

آن چه مسئله کناف را چالش برانگیزتر می‌کند توجه به این نکته است که کناف دارای انواع متفاوتی است، به عبارتی وقتی نام کناف به میان می‌آید، مقصود تنها یک نوع کناف نیست بلکه ممکن است بالغ بر 20 نوع کناف موجود باشد که بر حسب شرایط اقلیمی و حتی مبتنی بر نیاز و سلیقه مشتری می‌توان نوع خاصی از آن را در کانون توجه قرار دارد و به کار گرفت.

مدت‌هاست مصالح سنتی رنگ باخته‌اند، بسیاری از فعالان حوزه ساختمان عنوان می‌کنند مصالح سنتی، دیگر حنایشان رنگی ندارد و بایستی آن‌ها را با مصالحی جایگزین کرد که مدرن و جدید نام دارند. یکی از مهم‌ترین مصالحی که پرچمش بالاست و توانسته نگاه‌های زیادی را به سمت خود بکشاند، مصالح خشک است. می‌دانید علتش چیست؟


 

چرا مصالح خشک با استقبال بیشتری از سوی مشتریان همراه شده‌اند؟

آن چه مصالح خشک نام می‌گیرد در عین حال که وزن سبکی دارد و به سادگی امکان جابه‌جایی آن میسر است، بار مرده ساختمان را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود خروجی نهایی از نظر ایمنی هم حرف‌ها برای گفتن داشته باشد. مصالح زیادی وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در لیست مصالح خشک گنجاند، از جمله آن‌ها انواع کناف است.

به رسم عادت، نخست با تعریفی ساده از انواع کناف، بحثمان را استارت می‌زنیم و سپس مرحله به مرحله، بحث را جلو می‌بریم.

 

انواع کناف

 

همان‌طور که بارها گفته‌ایم و گفته‌اند، کناف نوعی مصالح خشک است، از همان‌ها که سردمدار صنعت ساختمان هستند و به قول بسیاری از افراد، کاری هستند کارستان.
استفاده از مصالح خشک دائما در حال فراگیرتر شدن است، روز به روز بر شمارِ علاقمندان به مصالح خشک افزوده می‌شود که دلیلش را می‌شود مزایای عدید این دست از مصالح دانست.

آن چه کناف نامیده می‌شود صفحه‌ای است روکش‌دار و از جنس گچ که در سقف ویلاها و ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا نتیجه‌ای عاید شود، درست و مناسب.
شرکتی که انواع کناف را برای نخستین بار تولید کرد، کناف نام دارد به عبارتی علت این که چنین صفحات روکش‌دار گچی را کناف می‌نامند به نام شرکت مؤسس و تولید کننده‌اش بر می‌گردد.

به زعم این که این روزها بیش از گذشته نام انواع کناف را می‌شنویم اما باید بگوییم کناف بیش از 80 سال است که قدمت دارد و سکان صنعت ساختمان را به دست گرفته است، باری هر چه می‌گذرد پیروان بیشتری به دست می‌آورد که دلیلش همان مزایای بی‌شماری است که پیش‌تر در خصوصش صحبت کردیم.
شرکتی که ادعا کردیم کناف نام دارد و انواع کناف را طراحی و تولید می‌کند، شرکتی است بین المللی که این روزها محبوب دل‌ها شده و یک سر و گردن از شرکت‌های مشابه بالاتر است.

 

مروری بر جزئیات انواع کناف
آن‌چه انواع کناف در چنته دارند؟

انواع کناف را در سقف ویلا و ساختمان استفاده می‌کنند و یا این که چنین مصالحی را به عنوان دیوارهای جدا کننده به کار می‌گیرند، فارغ از این که نوع کاربری انواع کناف به چه صورت است، باید بگوییم سازه‌هایی هستند از نوع فلزی و گالوانیزه که یک صفحات خشک و گچی هم‌چون روکش بر آن‌ها جای خوش کرده‌اند و این دسته از سازه‌ها را متمایز و متفاوت نموده‌اند.

انواع مدل کناف کدام است؟

کناف به 3 شکل کار و اجرا می‌گردد.

کدام کناف مناسب فضای منزل ماست؟

  • نوع اول؛ کناف صفر یا کناف ساده:

پوشش کل سقف با ارتفاع مشخص با پنل کناف صورت می‌گیرد و به دلیل داشتن سطح مقطع زیاد، دست شما را برای طراحی و نورپردازی خیلی باز گذاشته است.

  • نوع دوم؛ کناف باکس دور:

این نوع کناف به صورت یک طرف یا دو طرف نور مخفی اجرا می‌گردد و از متداول‌ترین انواع کناف است که علاوه بر این که می‌توانید روی آن هالوژن کار کنید از داشتن نور مخفی هم بهره خواهید برد.

  • نوع سوم؛ کناف قوس یا طرح‌دار:

این مدل کناف با آن که دارای اجرای مشکلی است اما به دلیل شلوغی در طرح، مورد پسند همگان نیست و هزینه بالاتری نسبت به کناف باکس دور و کناف ساده دارد.

 

تفاوت کناف و رابیتس:
برای مقایسه کناف و رابیتس یا راویز، رابیز به موارد زیر باید اشاره داشت.

  • مقایسه از نظر سازه:

کناف صفحات روکش‌دار گچی یا گچ برگ‌ها هستند که توسط شرکت کناف تولید می‌گردد، سقف کاذب کناف به نسبت جدید بوده و جایگزین سیستم قدیمی رابیتس سقف در بازسازی ویلا شده است.
رابیتس به ورق فولادی مشبکی اطلاق می‌گردد که در سقف‌های کاذب و گچ کاری، گچ بری برای پوشش بتن سیمانی، تیرآهن و آرماتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • مقایسه از نظر اجرا:

برای اجرای رابیتس به نیروی کار بیشتری چون جوشکار، گچ کار، رابیتس بند نیاز است اما در کناف نیاز به نیروی کار کمتر اما با تخصص بیشتر (جهت عدم ترک خوردگی در کناف) نیاز است.

  • مقایسه از نظر قیمت:

در نگاه اول از نظر قیمتی یکسان هستند، اما هزینه‌‌های جانبی مانند قیمت گچ کاری و سیمان کاری در رابیتس نسبت به کناف برای هر متر مربع بیشتر است.

  • مقایسه از نظر وزن و مقاومت:

وزن هر متر مربع کناف حدود 11 کیلوگرم و وزن هر متر مربع رابیتس حدود 45 کیلوگرم خواهد شد و از نظر مقاومت رابیتس دارای مقاومت خیلی بیشتر از کناف است.

  • مقایسه از نظر زمان اجرا:

زمان اجرا برای سقف 40 متری در رابیتس حدود 9 روز است، در حالی که زمان برای کناف در سقف 40 متری حدود 2 روز خواهد بود.

 

 

نحوه اجرا و نصب کناف در ویلا

 

زمانی که انواع کناف‌های متفاوت را در کنار هم می‌چینند تا خروجی مورد نظر حاصل گردد، ممکن است در میان صفحات روکش‌دار، درزهایی مشاهده گردند که پر کردن چنین درزهایی از طریق بتونه درزگیری ممکن می‌شود. پس از این که چنین مرحله‌ای به نقطه پایان رسید، سطوح صافی نمود پیدا می‌کنند که مورد رنگ آمیزی قرار گرفته و نتیجه منحصر به فردی را خلق می‌سازند.

 

هنگام عقد قرارداد کناف برای سقف داخلی ویلای شمال ممکن است با قیمت‌های متفاوتی از متری 130 هزار تومان تا متری 180 هزار تومان مواجه شوید! و از خود بپرسید دلیل این اختلاف چیست؟
با ما همراه باشید تا دلیل این اختلاف را بررسی و بهترین گزینه برای عقد قرارداد کناف که دارای کیفیت خوب و قیمت مناسب باشد را عنوان کنیم

انواع متراژ در سقف کناف:
سه نوع متراژ متداول در موقع عقد قرارداد وجود دارد که به آنها اشاره خواهیم داشت.

1- متر مربع و باکس به صورت متر طول؛

به این صورت است که سقف به صورت طول و عرض محاسبه و جدا از آن کلیه باکس‌ها و نور مخفی‌ها نیز به صورت متر طول محاسبه می‌گردد.
مثال؛
در مورد اتاق خواب 3*4 با طرح و دور باکس را مورد محاسبه قرار می‌دهیم.

3*4= 12 متر مربع
سپس برای محاسبه متر طول، 0/40 سانتی‌متر از دور باکس هر طرف کم می‌شود
3-0/40=2/60
4-0/40=3/60
(2/60+2/60+3/60+3/60)= 12/40 متر طول
در آخر 12 متر مربع با 12/40 متر طول جمع می‌شود و متراژ کل یعنی 24/40 متر با شما حساب می‌گردد.
قیمت؛ در این روش قیمت متری 130 هزار تومان اعلام می‌گردد و مقرون به صرفه نیست.

 

قیمت کناف

 
2- پنل ورود به کارگاه؛

به این صورت است که هر مقدار پنل وارد پروژه شده و مورد استفاده قرار گرفته توسط پیمانکار ملاک متراژ کار قرار می‌گیرد و مصالح پرت شده در کار نیز با کارفرما مورد محاسبه قرار می‌گیرد.
قیمت؛ در این روش قیمت متری 140 هزار تومان اعلام می‌گردد، مقرون به صرفه‌تر از روش اول است.

3- متر مربع کار انجام شده در سقف؛

به اندازه هر متراژ و میزان کاری که در سقف انجام شده به صورت متر مربع به همراه کارفرما و پیمانکار مورد متراژ قرار می‌گیرد و در این نوع قرارداد چیزی به عنوان متر طول وجود ندارد و بهترین و درست‌ترین نوع اجرا قرارداد کناف محسوب می‌شود.
در ضمن به دلیل وجود سازه‌ها و پنل‌های متفرقه در بازار، بهترین نوع متریال استفاده از سازه‌ها و پنل‌های کناف ایران می‌باشد که با ضمانت سازه 0/6 در عاملیت‌های کناف به فروش می‌رسد.
قیمت؛ در این روش قیمت متری 180 هزار تومان اعلام می‌شود.

توجه؛ در مجموع روش متر مربع کار انجام شده در سقف از لحاظ قیمتی و کیفیت مقرون به صرفه‌تر از دو روش فوق خواهد بود.

سبک بودن، بارزترین ویژگی بهترین انواع کناف

اگر خاطرتان باشد در همان وادی امر، انواع کناف را در گروه مصالح خشک گنجاندیم و اظهار کردیم مصالح خشک سبک هستند از این رو به سادگی می‌توان آن‌ها را باز کرده و در قسمت‌های دیگری مورد استفاده قرار داد.

بکارگیری کناف سبب می‌شود سقفی داشته باشیم که از نظر وزنی، ده تا پانزده برابر از دیگر نمونه‌های موجود کم وزن‌تر و سبک‌تر است.

همین عامل است که ضمن کم‌رنگ کردن بار مرده ساختمان، از عواقب حوادثی چون زلزله می‌کاهد و اثرات مخرب آن را به میزان قابل توجهی کم می‌کند. زمانی که حوادث غیرمترقبه هم‌چون زلزله اتفاق می‌افتد به این دلیل که قطعات و صفحات جدا شده کناف دارای وزن بسیار سبکی هستند، چنان‌چه این صفحات آوار هم شوند، به دلیل وزن سبک هیچ خطری برای ساکنان آن واحدها نخواهند داشت.

اتصال چنین صفحاتی به یک‌دیگر بسیار منعطف است به طوری که شما می‌توانید بر اساس طراحی در نظر گرفته شده برای ساختمان و یا ویلا، بارها صفحات را باز کرده یا مجددا آن‌ها را در کنار یکدیگر پیچ و مهره کنید. که این عامل باعث می‌شود امکان اجرای طراحی‌های مختلف با کمک گرفتن از کناف‌ها میسر و شدنی باشد.

سرعت اجرای پروژه‌های مختلف با کمک گرفتن از انواع کناف افزایش می‌یابد که این را هم می‌توان به مزایای کناف افزود و کنارش یک ستاره گذاشت.

بسته بندی‌های مناسبی برای کناف‌ها در نظر می‌گیرند، می‌دانید مزیت این کار چیست؟ هنگامی که کناف‌ها را در مسافت‌های طولانی حمل می‌کنند، کناف آسیبی نمی‌بیند و به همان شکل اولیه، قابلیت استفاده خواهد داشت.

حجم کناف اندک است، این حجم کم سبب می‌شود هزینه‌های حمل و نقل به میزان زیادی کاهش پیدا کند که خود مزیت پررنگ و قابل توجهی است.

زمانی که پای بازسازی واحد‌های قدیمی به میان می‌آید، مهم‌ترین مصالحی که می‌توان روی آن حساب باز کرد، کناف است، چنین مصالح خشکی، برای تغییر کاربری‌های موجود بهترین انتخاب هستند و نیل به این هدف را در سریع‌ترین و ساده‌ترین حالت ممکن، محقق می‌سازند.

چنان‌چه در قسمت سقف و یا دیگر بخش‌ها از کناف استفاده گردد به سادگی می‌توان به تأسیسات و تجهیزاتی که در قسمت‌های زیرین چنین مصالحی نهفته شده‌اند دسترسی پیدا کرد و به تعمیر و بازسازی آن‌ها مشغول شد که نکته مهمی به نظر می‌رسد.

 

کناف

 

صحبت پایانی

امروزه ویلاهای زیادی را در شمال می‌بینیم که در سقف و دیوار از کناف استفاده می‌کنند و از سیمان‌کاری و چوب‌کاری در طراحی سقف و دیوار فاصله گرفته‌اند، به عبارتی کناف جایگزین مصالح قدیمی شده است.
مزیت انواع کناف آن قدر هست که بتوانیم دور مصالح سنتی را با خیال آسوده خطی قرمز بکشیم و کناف را جایگزین بسیاری از نمونه‌های قدیمی نماییم. از سرعت اجرای بالا تا وزن سبک و حجم اندک، از جمله مزایای چنین مصالح نوینی است که سبب شده کناف پرچم‌دار صنعت ساختمان باشد و روز به روز بر مزایا و کاربرد هایش اضافه گردد.

با تشکر از آقای مسعود مکاری عضو تیم کناف ایران نوشهر جهت گردآوری مطالب فوق برای شما عزیزان

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.