فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

نوشهر کجاست | همه چیز درباره شهرستان نوشهر

نوشهر کجاست ؟

در شمال ویلا گستره‌ای طولانی در حاشیه دریا و نوار ساحلی از بندر ترکمن تا بندر انزلی دارد، اما بیشتر افراد در جستجوی خرید ویلا در بهترین شهر ساحلی و آن هم در استان مازندران هستند، در این بین شهرستان بندری نوشهر با هتل‌ها و اقامتگاه‌های مختلف و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر و فاصله کم بین دریا و جنگل، همچنین دسترسی راحت و آسان به شاهراه‌های اصلی کشور چون جاده کندوان از غرب در حدود 10 کیلومتر- جاده هراز در حدود 100 کیلومتر اهمیت این شهر را در شمال در چشم همه بالا برده است.

خرید و فروش و ساخت ویلا یکی از منابع مهم اشتغال و منبع درآمد برای قشر زیادی از مردم در نوشهر است و به علت توریستی بودن و جذب توریست، این فعالیت پر رنگ‌تر نیز شده است.

 

نوشهر در کدام استان است ؟

نوشهر در غرب استان مازندران واقع شده و دارای دو بخش و 4 دهستان است، همچنین از معدود شهرستان‌های ایران است که در حوزه راه دارای سه ارتباط زمینی، هوایی و دریایی است و مهم‌ترین شهر غرب مازندران به شمار می‌رود.

 

خرید انواع ویلاهای ساحلی در شمال

 

تاریخچه مختصر در مورد نوشهر

نوشهر تاریخ طولانی از گذشته‌های دور داشته و سرزمینی از چالوس و کجور و رویان و نور امروزی را در بر داشت که توسط سلسله و حکومت پادوسبانیان اداره می‌شد، پادوسبانیان که به آل ‌پادوسپان نیز شهره بود، سلسله‌ای بود که پادوسبان پسر گاوباره آن را بنا نهاد و پادشاهی در این منطقه بکر و وسیع بر خاندانش موروثی شد و این سلسله پس از دودمان خورشید در ژاپن قدمت دار ترین سلسله دنیاست که از 22 تا 1006 هجری قمری در رویان و اطراف آن حکومت کردند.

بعد از آن نوشهر توسط قاجار مورد توجه قرار گرفت و با نام سنگ تجن شهره شد و تقریبا در قرن گذشته به دهکده‌ای کوچک با نام خواجک یا خواچک شناخته می‌شد، به دلیل موقعیت جالب و زیبای ساحل و مستعد بندر که محل تردد کشتی‌های تجاری بود، مورد توجه خاص حبیب الله خان سردار خلعتبری پدر محمد ولی خان تنکابنی قرار گرفت و به سمت عمران و آبادانی قدم گذاشت و به حبیب آباد شهرت یافت.

در اواسط سال 1305 هجری شمسی به دلیل تغییرات اساسی که در چهره آن روز حبیب آباد ایجاد شد، به دهنو تغییر نام پیدا کرد و از آن به بعد با رونق ساخت و ساز و احداث ساختمان‌ها و خیابان‌های نوساز و توسعه شهر همراه با افزایش تاسیسات متعدد بندری و احداث اسکله در اوایل سال 1318 به نوشهر تغییر نام یافت.

 

مساحت نوشهر چقدر است؟

مساحت نوشهر در حدود 1718 کیلومتر مربع است و این متراژ حدود 7/23 درصد مساحت استان مازندران را به خود اختصاص داده است.

 

نقشه نوشهر

نقشه بافت شهری نوشهر به شکل زیر است و افرادی که تمایل به شناخت محدوده و بافت نوشهر و اسامی خیابان‌ها و محله‌های نوشهر دارند می‌توانند از این نقشه کمک بگیرند.

 

نقشه نوشهر

 

جمعیت نوشهر چقدر است؟

خوب همان‌طور که می‌دانید هر 5 سال جهت سر شماری اقدام می‌شود، طبق آخرین سرشماری جمعیت نوشهر در حدود 50000 نفر بوده است.

 

 

نام‌های قدیم شهر نوشهر چه بوده است؟

قدیمی‌ترین نام نوشهر سنگ‌تجن بوده سپس در زمان قاجار به خاچک یا خاچیک و پس از مدتی با فعالیت‌های حبیب الاه خان خلعتبری این منطقه به حبیب ‌آباد شهرت یافت بعد از آن به دهنو و در زمان پهلوی اول به نوشهر تغییر نام پیدا کرد.

 

آب و هوای نوشهر

 نوشهر دارای دو مدل آب و هواست، اولی آب و هوای جلگه‌ای معتدل مرطوب، دومی کوهستانی سرد و نیمه مرطوب، البته همانند دیگر شهرهای ساحلی دارای آب و هوای نیمه مرطوب و استوایی است، تغییرات دما در طول ماه‌های مختلف و شبانه روز به نسبت کم می‌باشد، البته در ایام تابستان شاهد هوایی گرم و مرطوب در نوشهر خواهیم بود.

 

محدوده شهرستان نوشهر (حدود اربعه)

نوشهر با موقعیت طول جغرافیایی 51,30 درجه شمالی و 36,39 درجه شرقی که از شمال به دریای خزر، از جنوب به رشته کوه البرز و بلده نور، از شرق به شهر رویان و از غرب به شهرستان چالوس متصل و ارتفاع از سطح دریا حدود -2/9 متر است.

نوشهر در کل دارای سه شهر به نام‌های شهر نوشهر، شهر پول، شهر کجور، با دو بخش کجور و مرکزی، 6 دهستان به نام‌های، بلده کجور، کالج، پنجک رستاق، خیرودکنار، زانوس رستاق و تابعه کجور شهره است- بزرگترین بخش این شهرستان، بخش کجور می‌باشد که حدود دو قسمت از سه قسمت وسعت خاک این شهرستان را به خود اختصاص داده است.

نوشهر دارای روستاهای متعدد جلگه‌ای و کوهستانی است که بیشتر ویلاهای فروشی نوشهر را در روستاهای آن خواهید داشت، در این قسمت روستاهای حاشیه و کناره جاده سراسری و روستاهای ییلاقی و کوهستانی نوشهر را معرفی می‌کنیم.

روستاهای حاشیه نوشهر و کناره جاده از چالوس به سمت رویان با اسامی زیر شناخته می‌شوند:

بهجت آباد، هلستان، کوشکسرا، درزیکلا، کورکورسر، کردیکلا، خیرسر، نیرنگ، شکری‌کلا، تازه آباد، شریعت آباد، آبندانک، سنگتو، شب خسکاج، سیدعلی کیاسلطان، شهر پشت، شمع‌جاران، مارگیرده، علی‌آبادمیر، موسی آباد، لتینگان، امیررود، خیرودکنار، نجارده، بندپی، مزگاه، چیلک سفلی، چیلک علیا، کهنه سرا، دزدک، حوض کتی، چلندر، ملکار، حمزه ده سفلی، حمزه ده علیا، انارور، سنگسرا، علی آباد عسگرخان، توسکاتک، دیزیرکلا، ملاکلا، تاج‌الدین‌کلا، پی‌کلا، صلاح‌الدین‌کلا، ونوش، نارنج‌بن، خضرتیره، منوچهرکلا، نوده، پاشاکلا، عزت، میانک، بازیارکلا، علوی‌کلا، فراشکلا سفلی، فراشکلاعلیا، بنجکول، وازیوار، حسن‌آباد، سیاهرود، تک تک روستای نوشهر را در اسامی فوق برایتان نام بردیم.

 

روستاهای نوشهر

فروش ویلا در روستاهای ییلاقی و کوهستانی نوشهر در بخش دهستان کجور، زانوس رستاق و پنجکرستاق با اسامی زیر شناخته می‌شوند.

عالی دره، الاه‌ بیجار، بسطام، چتن، دشت نظیر، دوآب، حسن‌آباد، فیروزآباد، حیرت، هزارسم، کندیس‌کلا، کندوسر، کانی، کنیس، خورشیدآباد، کی‌کوه، لعل تازه‌آباد، لشکنار، منجیر، نپر، ناصرآباد، نیرس، پل‌ذغال، سمای، سنگجار، ساروس، انگاس، انگیل، بین، برکن، کلیک، کهنه‌ده، ترخانلش، چورن، چمرکوه، فیروزکلا سفلی، فیروزکلا علیا، هزارخال، خاچک، روستای کدیر نوشهر، کجور، لیگوش، نیتل، پیچلو، سریوده، صالحان، شاه‌ناجر، واشکن، اویل، چناربن، آستانکرود، دلسم، گتکش، اسلام‌آباد، گیل‌کلا، کشکک، کندلوس، کیاکلا، کینج، خوشل، لرگان، کوهپر سفلی، کوهپر علیا، لاشک، مونج، نیچ‌کوه، میرکلا، اطاق‌سرا، نیمور، پیده، پول، سجار، ویسر، زانوس همه این روستاهای ییلاقی، ییلاق نوشهر را تشکیل می‌دهند.

 

شهرهای اطراف نوشهر

 

بندر نوشهر

بندر نوشهر کجاست


بندر نوشهر بندری چند منظوره است که در زمینه، تجاری، نفتی و مسافری فعالیت دارد و در شمال شهر نوشهر قرار گرفته است که هنگام ورود به این شهر به صورت کامل قابل مشاهده است.


ویژگی‌های بندر نوشهر

  • نزدیکترین بندر به مراکز صنعتی و تولیدی مهم کشور
  • دارای شرایط اقلیمی مناسب جهت صادرات مواد خوراکی به کشورهای آسیای میانه و منطقه قفقاز
  • دارای فرودگاه جهت پروازهای داخلی در فاصله 2 کیلومتری از بندر
  • مسافت کم مسیر دریایی به کشورهای آسیای میانه و اروپا از لحاظ فاصله و زمان
  • دارای حدود 30000 متر انبار مسقف
  •  بهره‌مندی از تجهیزات بارگیری، تخیله، مخابرات با فناوری به روز و پیشرفته

 

شهرداری نوشهر کجاست و شهردار نوشهر کیست؟

شهرداری نوشهر در خیابان 15 خرداد واقع شده و در مورد شهردار نوشهر باید گفت آقای مهندس علی امانی عهده‌دار این سمت است، از نظر موقعیت جغرافیایی شهرداری نوشهر در نزدیکی مراکزی چون شهربازی وروجک، کافی نت 4030، بانک سپه، ستاره کیش، کافی‌لند قرار گرفته است.

 

فرودگاه نوشهر کجاست؟

 

فرودگاه نوشهر


خیابان فرودگاه نوشهر در ظلع شمال غربی این شهرستان و در محله‌ای به همین نام احداث گردیده است.

 

مراکز گردشگری و تاریخی نوشهر

شامل پارک جنگلی سی‌سنگان، دریاچه خضر نبی، بنای امامزاده طاهر و مطهر، ساحل زیبا با تفرجگاه‌های اقامتی مختلف و دسترسی سهل و آسان به ییلاقات کوهستانی این شهر را به یکی از زیباترین شهرهای توریستی اقامتی شمال در استان مازندران مبدل ساخت.

 

مراکز آموزشی نوشهر

دانشگاه علوم و فنون دریایی- دانشگاه آزاد واحد نوشهر-دانشگاه پیام نور- دانشگاه غیرانتفاعی مارلیک و پردیس هنر- دانشگاه معماری کمال الملک (معماری و شهرسازی)- دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران- دانشکده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (دانشگاه مازندران) در این شهرستان زیبای ساحلی وجود دارد.

 

مراکز فرهنگی و هنری نوشهر

  1. اداره ارشاد اسلامی (بلوار شهید کریمی، روبروی دادگستری)

  2.  کانون پرورش فکری کودک و نوجوان (میدان فردوسی)

  3.  حوزه هنری (بلوار سعدی)

  4. کتابخانه عمومی صاحب الزمان (خیابان 15 خرداد)

  5.  سینما شقایق (گردکل، خیابان ادیسون)

 

مراکز ورزشی نوشهر

  1.  سالن وزنه برداری (مجموعه ورزشی گردکل، خیابان ادیسون)

  2.  سالن شهید بهشتی (مجموعه ورزشی گردکل، خیابان ادیسون)

  3. سالن شهدای هلستان (بهارستان جنوبی، بهارستان 7)

  4. سالن شهدای 7 تیر (خیابان هفت تیر)

  5.  سالن جهان پهلوان تختی (خیابان طالقانی، طالقانی 2)

  6.  سالن پهلوان حسن رنگرز (مجموعه ورزشی گردکل، خیابان ادیسون)

 

معرفی بعضی از محله‌های شهری معروف نوشهر

 

دهنو

دهنو نوشهر کجاست

 

دهنو نوشهر کجاست ؟ درست است که یکی از نام‌های قدیم نوشهر دهنو بوده، اما امروزه یکی از خیابان‌ها و محله‌های خوش‌نشین و شهری نوشهر است که به ساحل دهنو و سیترا (پلاژ حسینی) متصل است، دهنو دقیقا روبروی دادگستری نوشهر واقع شده است.

 

همافران

همافران


یکی از محله‌های باکلاس و می‌شود گفت بالا شهر نوشهر است، منطقه‌ای مرفه نشین و خوش چهره، نام همافران برگرفته از میدان همافران برای این محله است.

 

دریاسر

دریاسر


دریاسر از محله‌های باکلاس و تهرانی نشین حومه بافت شهر نوشهر است که بسیار محله‌ای زیبا و خوش نشین است و اکثر ساختمان‌های دریاسر ویلا باغ هستند، در ضمن دریاسر در مکانی واقع شده که به بیشتر اماکن تفریحی، فست فود، مراکز خرید، سفره خانه سنتی با موزیک زنده و دریا نزدیک است. نا گفته نماند فست فود باروک که از فست فودهای معروف نوشهر است در منطقه دریاسر واقع گردیده است.

 

بالا شهر نوشهر کجاست؟ یا بهتر است بگوییم بهترین منطقه نوشهر کجاست؟

دوستان نوشهر دارای مناطق شهری و محله‌های روستایی فراوانی است، این که بخواهیم بگوییم جای با کلاس نوشهر کجاست و یا این که بالا شهر نوشهر نامش چیست باید به متن زیر توجه کنید.
اگر بخواهیم نوشهر را به 2 قسمت شهری و روستایی تقسیم کنیم می‌توان بالا شهر نوشهر را به همافران، دریاسر، اختصاص داد چرا که بافت شهری و خیابان‌ها، مغازه‌ها و آپارتمان‌ها در موقعیت خوبی قرار دارند و ارزش ملک در این مناطق بالا بوده، همچنین آرامش بیشتری نسبت به مناطق دیگر نوشهر داشته و دسترسی آن به دریا و جنگل نیز با سهولت همراه است.
البته در بافت شهری نوشهر بین همافران و نوشهر منطقه دریاسر را می‌شود بالا شهر نوشهر دانست و نمره 1 را به آن داد سپس منطقه همافران، چرا که دریاسر از همهمه و سر و صدای شهری دور بوده و کاملا منطقه‌ای ویلایی است، البته ساختمان‌های ویلایی به صورت ویلا باغ قدیمی می‌باشند و حدود 60% ساکنان آن تهرانی و غیر بومی هستند، فاصله دریاسر با مرکز شهر حدود 1500 متر است.
از مناطق روستایی با کلاس نوشهر می‌توان به روستای چلک، روستای توسکاتک (نخ شمال)، سیاهرود، نارنج بن (ونوش) اشاره داشت، که این مناطق روستاهای معروف و با کلاس نوشهر هستند.
از روستاهای کوهستانی و ییلاقی معروف و پرطرفدار نوشهر می‌توان به روستای کدیر، انگاس، کندلوس، برکن اشاره داشت که فروش ویلا ییلاقی و کوهستانی نوشهر را در این روستاها بیشتر خواهیم دید. 

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.