فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

کدیر کجاست؟ | معرفی روستای کدیر استان مازندران

در معرفی روستای کدیر باید خاطر نشان کرد که کدیر از روستاهای کوهستانی استان مازندران، در قسمت جنوب شرقی شهرستان نوشهر و در بخش کجور و دهستان توابع کجور واقع شده که از هر طرف به جنگل متصل است. روستای کدیر استان مازندران را می‌توان در مسیری 40 کیلومتری از مرکز شهر رویان به طرف کجور دنبال کرد، البته روستای کدیر نوشهر در تقسیمات کشوری به این شهرستان نسبت داده شده است که دارای مسیری زیبا و جنگلی مطابق شکل زیر می‌باشد.

 
روستای کدیر

روستای کدیر کجاست؟

کدیر روستایی است کوهستانی و سرد در جنوب شرق شهرستان نوشهر که در ارتفاع 1600 متری در دل جنگل نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

کدیر روستایی ییلاقی در غرب استان مازندران و در حوزه شهرستان نوشهر و منطقه‌ای خوش آب و هواست که نظر خریداران و سرمایه گذاران ملک را به سوی خود جلب کرده و همین مساله کدیر را به یکی از بهترین روستاهای ویلایی ییلاقی نوشهر مبدل ساخته است.

 

برای آشنایی بیشتر با نوشهر مقاله نوشهر کجاست را بخوانید.

 

تاریخچه روستای کدیر

کدیر در زبان محلی و نزد بومیان به کهر معروف است، هر چند در گذشته به نام “کوه دیر” نیز شهرت داشته و دلیل آن نسبت دادن دین مسیحیت بعد از دین زرتشت در میان مردمان این خطه بوده که معنی کوهی که در آن دیر (محل عبادت مسیحیان) یا دیری که در کوه بنا نهاده شده نسبت داده می‌شود.

پیشینه روستای کدیر به قبل از ظهور اسلام بر می‌گردد و به گفته‌ای تا سال 700 هجری قمری مذهب مردمان این سرزمین پرستش زرتشت بوده و این ادعا بر اساس کشف گورهای متعدد و تحقیقات گسترده در کدیر صورت گرفته و به همین دلیل در سال‌های 700 هجری قمری سالانه حدود 700 راس اسب و قاطر و 2 تن گندم به مسلمانان جزیه می‌دادند تا دین خود را محفوظ دارند.

 

چطور به کدیر برویم؟

برای رسیدن به روستای کدیر می‌توان از دو مسیر رویان و چالوس یکی را انتخاب کرد، البته کوتاهترین مسافت، مسیر رویان به سمت کدیر است که مسیری در حدود 40 کیلومتر فاصله با دریا و جاده‌ای کوهستانی و زیباست و با گذر از آبشار آب پری، گلندرود، روستای پیمد و کدیر سر به کدیر خواهید رسید.

مسیر طولانی‌تر مربوط به مسیری در جاده چالوس معروف به دو آب است که بیشتر غیر بومیان و مسافران و بومیانی که در این مسیر و روستاهای متعدد آن ساکن هستند تردد دارند.

 
 
نقشه روستاهای کجور
 

جمعیت روستای کدیر

طبق سرشماری و استعلام از دهیاری کدیر، جمعیت روستای کدیر حدود 1370 خانوار تخمین زده شده است که از این تعداد حدود 70 خانوار (167نفر) یعنی 20% بومی بوده که در تمام فصول سال سکونت دایم داشته و در حدود 1300 خانوار دیگر سکونت فصلی و شناور دارند که شامل افراد و خانوار ساکن محلی و غیر بومی بوده که 80% از جمعیت کل روستای کدیر را تشکیل می‌دهند.

 

حتما بخوانید: سرخرود کجاست

 

شغل و صنایع دستی مردمان روستای کدیر

روستای کدیر نوشهر مانند دیگر روستاهای ییلاقی این شهرستان دارای مردمانی با شغل‌های دامداری و کشاورزی است، البته به دلیل توریستی بودن این روستا و جذب گردشگر شاهد مشاغلی چون قهوه خانه، خواربار فروشی، قصابی، خیاطی، نجاری، نانوایی، لبنیاتی و ... هستیم.

صنایع دستی معروف مردمان کدیر بیشتر از جنس چوب جنگلی و شامل ادوات کشاورزی، آشپزی و .... می‌باشد.

 
قیمت زمین در روستای کدیر
 
 

ارتفاع روستای کدیر

همان طور که گفتیم روستای کدیر مانند دیگر روستاهای ییلاقی شهرستان نوشهر موقعیت کوهستانی داشته و نسبت به مناطق جلگه‌ای دارای اختلاف زیاد ارتفاع می‌باشد، به طوری که ارتفاع کدیر از سطح دریا در حدود 1600 متر محاسبه شده است.

بانیان مسکن تصویر هوایی از روستای کدیر را در شکل زیر برای شما عزیزان به نمایش گذاشته و این تنها نقشه روستای کدیر است که امکان دسترسی به آن را داشتیم.

 
ارتفاع روستای کدیر
 

آب و هوای کدیر ، هواشناسی کدیر

ارتفاع زیاد روستای کدیر از سطح دریا باعث شده تا آب و هوای کدیر در رده کوهستانی و سرد قرار گیرد به گونه‌ای که در اواسط ماه‌های آبان تا اوایل اردیبهشت شاهد بارش برف و باران هستیم و در ماه‌های اردیبهشت تا آبان شاهد هوای سرد و خنک بیشتر در طول روز هستیم.

 
آب و هوای کدیر
 

جاذبه‌های گردشگری و طبیعی روستای کدیر

قبل و بعد از مسیر روستای کدیر روستاهای کوهستانی با جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد، اما در این‌جا از مناطق گردشگری کدیر می‌توان به آبشار کدیر، چشمه‌های کدیر، جنگل‌های انبوه کدیر، تپه قلالو، آبشار بزرگ و رودخانه نهرودبار اشاره داشت.

 
حتما بخوانید: سیاهکل کجاست؟
 

آبشار کدیر

در روستای کدیر آبشار بسیار زیبایی در دل جنگل وجود دارد که با طی مسافت 2 کیلومتری به سمت کجور، در سمت راست جاده در پایین دست جنگل و با طی مسیری 1000 متری به صورت پیاده روی و نه با ماشین به آن خواهید رسید، در ادامه راه نیز با آبشار بزرگ نهرودبار که مسیری دشوار است مواجه خواهید شد.

 
آبشار کدیر
 

چشمه کدیر

کدیر دارای چشمه‌های متعددی چون چشمه میشکا خونی، عباس چشمه، کتر چشمه، شیخ چشمه است و متاسفانه به دلیل حفر چاه‌های متعدد و ساخت و ساز بی رویه، کم آب شده و یا از بین رفته و خشک شده‌اند.

 
چشمه کدیر
 

تپه قلالو

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در قسمت مرتفع کدیر، کوهی به نام “قلالو“ است که در بلندای آن دریا، شهر رویان و جنگل سیسنگان را خواهید دید.

 

جنگل‌های زیبای کدیر

جنگل‌های انبوه و پوشیده از درختان ممرز، شاه بلوط، راش، توسکا، گردو، ملج، افرا، نارون و .... زیبایی خاصی به این روستای ییلاقی و کوهستانی کدیر نوشهر برای گردش و استراحت بخشیده است.

 

اماکن مذهبی روستای کدیر

از اماکن مذهبی و زیارتی کدیر می‌توان به بقعه “امامزاده جعفر” که در سمت راست جاده اصلی روستا واقع شده و دیگری به آرامگاه دو برادر به نام‌های “امامزاده سید قاسم” و “سید حسن” اشاره داشت.

 

دهیاری روستای کدیر

دهیاری روستای کدیر در قلب روستا قرار داشته و آقای مهندس مهدی بحرینی مسیولیت دهیاری روستای کدیر را بر عهده دارد، دهیاری و شورای اسلامی روستای کدیر در یک ساختمان قرار دارند و اعضای منتخب شورای کدیر در انتخابات سال 1400 سه نفر به ترتیب آقایان جان الاه گروسیان، اسفندیار زرکی، محمود حقیقی هستند

 

حتما بخوانید: ساحل گیسوم کجاست

 

دهیاری روستای کدیر
 

نقشه بافت (طرح هادی) روستای کدیر

کدیر نیز همانند دیگر روستاهای کشور از طرح هادی تبعیت کرده و دارای نقشه و محدوده مشخصی است که مطابق شکل زیر بیانگر نقشه بافت کدیر یا همان نقشه طرح هادی کدیر است و محدوده این روستا را به ما نشان می‌دهد.

 
نقشه طرح هادی روستاهای مازندران
 
 

آیا روستای کدیرسر و کدیر با هم اختلاف دارند؟

در پاسخ این سوال باید گفت روستای کدیرسر که قبل از روستای کدیر واقع شده، در تقسیمات کشوری در بخش مرکزی شهرستان نور قرار گرفته و بعد آن روستای کدیر در بخش کجور شهرستان نوشهر به ثبت رسیده است. 

نکته: تصاویر روستای کدیر را در زوایای مختلف با هم ببینیم.

 
آیا کدیرسر و کدیر با هم اختلاف دارند
 

قیمت زمین در روستای کدیر چقدر است؟

قیمت زمین در مناطق ضعیف و خارج از بافت در حدود متری 400 هزار تومان برآورد قیمت شده است، در صورتی که در مناطق مرغوب و خوش‌نشین و داخل بافت کدیر قیمت زمین به متری 4 میلیون تومان هم رسیده است- چنان چه تمایل به خرید زمین در کدیر دارید با توجه به بودجه خود می‌توانید مناطق مربوطه را انتخاب نمایید.

 

قیمت ویلا در کدیر مازندران

قیمت ویلا در کدیر مازندران نیز بسته به موقعیت زمین و عمر بنا و نوع ساخت ویلا (خانه روستایی تا ویلای لوکس) متفاوت است، برای خرید ویلا در کدیر در کم‌ترین حالت باید مبلغ 700 میلیون تومان تا بالاترین قیمت ویلا در کدیر حدود 20 میلیارد تومان هزینه کنید، باز هم همه چیز به شما و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید بستگی دارد.

 

شعری زیبا در وصف روستای کدیر:

اگر خواهی کدیرم را ببینی

تو را لازم نباشد ذره بینی

به هر جا بنگری کوه و در و دشت

به هر نقطه که می‌خواهی زنی گشت

نبینی جز قشنگی و طراوت

از آن بالا ببین، تا زیر پایت

قلالو و کلاک، دارکاشم و چج

به تاریخ جهان باید شود درج

کتاب گینس هم باید بداند

که هیچ جایی کدیرم را نماند

به این ییلاق بیا در ماه خرداد

و یا شهریور و در تیر و مرداد

هوایش آن چنان مطبوع و پاک است

به کل اکسیژن و عاری ز خاک است

کدیر از لطف و کردار الهی

بود سرشار هر نعمت که خواهی

 
قیمت ویلا در کدیر
 
 

خلاصه کلام:

روستای کدیر استان مازندران به دلیل اهمیت بالا در مقوله گردشگری و خرید و فروش ویلا در شمال در میان روستاهای جذاب شمال، ما را بر آن داشت تا با معرفی روستای کدیر به شما عزیزان در تصمیمی درست همراهیتان کنیم.

روستای کدیر نوشهر را تا جایی که ممکن بود برایتان توصیف کردیم، اگر سوالی در رابطه با خرید یا اجاره ویلا در روستای کدیر داشتید می‌توانید با ثبت سوالات و نظرات خود در قسمت پایین مطلب، با ما در ارتباط باشید.

با تشکر و سپاس از جناب آقای مهندس مهدی بحرینی، دهیار روستای کدیر جهت گردآوری مطالب مربوط به این مقاله و معرفی روستای کوهستانی و ییلاقی کدیر نوشهر به شما عزیزان.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.