فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

در شمال ویلا بخرم یا آپارتمان؟

در شمال ویلا بخریم یا آپارتمان؟ شما کدام را ترجیح می‌دهید؟

مروری بر تفاوت‌ها و شباهت‌های خرید ویلا و آپارتمان در شمال

بارها پیش می‌آید فردی به آژانس املاک "بانیان مسکن" مراجعه می‌کند و تقاضایش را مبنی بر خرید ملکی در شمال مطرح می‌نماید. خریدار طبیعتا فاکتورهای زیادی مد نظر دارد اما آن‌ چه در وهله نخست به زبان می‌آورد صرفا "خرید یک ملک" است. لفظ ملک می‌تواند آپارتمان، ویلا، باغ یا هر چیز دیگری را شامل شود ضمن این‌که هر کدام از این‌ها ده‌ها قید و شرط را در بر می‌گیرند. در ادامه کامل‌تر توضیح خواهیم داد با بانیان مسکن همراه باشید.

 

خرید انواع ویلاهای ساحلی در شمال

علت خرید ویلا یا آپارتمان در شمال

در شهرهای بزرگ با وجود جمعیت زیاد رونق کسب و کار بیشتر است و مهاجرت کردن به این شهرها، جهت زندگی بهتر و پیشرفت به مراتب بیشتر رخ می‌دهد، در نتیجه جمعیت آن رو به افزایش خواهد رفت و در پی همین ماجرا استرس و آلودگی‌های مختلف و مشکلات فراوانی را با خود به همراه دارد.
 
تهیه مسکن یکی از مشکلات اساسی در شهرهای بزرگ

از بزرگترین مشکلات در این شهرهای بزرگ مخصوصا در پایتخت تامین مسکن است، سازه‌های تک واحدی و حیاط‌دار که در تصاویر قدیمی دیده می‌شود به شدت کاهش پیدا کرده و جای خود را به ساختمان‌های چند طبقه و برج‌های آسمان خراش داده است، با این سازه‌ها روح لطیف زندگی کمی خشن می‌شود و مردم این شهرهای بزرگ هر از گاهی برای گذراندن اوقات فراقت به محل‌هایی سفر می‌کنند که آرامش و سکوت مورد نیاز داشته باشد و از ترافیک و استرس خبری نباشد، به قولی از این هم‌همه و تکاپو برای چند روزی که شده در امان باشند.

دغدغه‌های آپارتمان نشینی

آپارتمان و ساختمان‌های چند واحدی در شهرهای بزرگ معمولا در ابعاد و متراژ کوچک با حداقل یک اتاق خواب همراه است، دغدغه جا پارک ماشین و انباری وسایل هم جای خود را دارد، اما مهم‌تر از همه سر و صدا کردن کودکان در منزل‌های آپارتمانی و بشین و بازی نکن‌های والدین هست، این جمله برای خیلی از ماها آشناست چون همسایه‌ها اذیت می‌شوند.
بچه‌های کوچک ما حق دارند بازی کنند و تفریح داشته باشند، این دلایل و مشکلات که در به اصطلاح آپارتمان نشینی مطرح است با گذراندن چند روز فراقت در یک آب و هوای بکر در کنار خانواده کاملا لذت بخش خواهد بود.

نظر مردم در مورد دل کندن از شهرهای بزرگ و مهاجرت به شمال

 طبق نظر‌سنجی از دوستان در مورد این‌که آیا حاضرند از آپارتمان نشینی در تهران دل بکنند، ویلای حیاط ‌دار در شمال داشته باشند؟ این عزیزان در پاسخ عنوان داشتند که آرزوشون داشتن یک ویلا حیاط دار در شمال می‌باشد، اما دسته‌ای اذعان داشتند به دلیل مسایل کاری نمی‌توانند به شمال جهت سکونت مهاجرت داشته باشند.

چه موقعیتی باید فراهم شود تا افراد بتوانند از آپارتمان نشینی در تهران جدا و ساکن خانه‌ای ویلایی با حیاط زیبا در شمال شوند؟

عده‌ای در پاسخ گفتند، شمال از نظر امکانات و تحصیل فرزندان در حد پایتخت نبوده و به خاطر امکانات رفاهی و آموزشی و پیشرفت کاری نمی‌توانند و اگر این مسایل حل شود حاضر به مهاجرت خواهند شد، عده‌ای نیز مساله کاری در شمال برای‌شان مهم بود و اگر حل شود حاضر به این جابجایی خواهند بود.

وضعیت معامله کردن این واحد‌ها یا اجاره کردن آن داستان دور و درازی دارد، در فصولی از سال ممکن است ملک مدنظر موجود نباشد یا قصد فروش و جابجایی نداشته باشند، اجاره نشین‌ها هم اکثرا فصل تابستان را بهترین موقع برای جا به جایی می‌دانند، زیرا مدارس تعطیل و این دغدغه را ندارند.

 

حتما بخوانید: ویلا تریبلکس چیست

 

نتیجه:
ویلاهایی نیز در مناطقی از شهرهای بزرگ و پر‌ جمعیت وجود دارد ولی به جد می‌توان گفت صاحبان آن ویلا نیز به دنبال جایی با آرامش بیشتر و آب و هوای مناسب‌تر برای گذراندن تعطیلات و اوقات فراقت خود می‌گردند، چون تنفس در هوای پاک و رفت و آمد سریع بدون ترافیک، دید جنگل و دریا را نمی‌توان در این‌گونه ویلاهای شهری یافت.

پس بهترین گزینه برای این افراد و شامل شدن تمام گزینه‌های آرامش بخش خرید ویلا در شمال کشور است، سختی زندگی در جای شلوغ و پر رفت و آمد و دغدغه‌های روزمره، شلوغی جاده و مسیر تا رسیدن به شمال کشور خستگی به بار می‌آورد که کمتر کسی آن را نچشیده، از طرف دیگر این خستگی با حضور در این فضای دلنشین و دیدن جنگل و شنیدن صدای موج دریا به طور کامل در می‌رود، در تمام فصول سال معامله ویلا و ملک در شمال کشور انجام می‌شود پس جای نگرانی برای نبودن یا کم بودن ویلا در این منطقه وجود ندارد و هر زمان اراده کنید می‌توانید ویلایی در شمال برای خرید داشته باشید.

برای بحث قیمت سازه‌ها بد نیست مقایسه‌ای انجام بدهیم بین ویلاهای تهران و آپارتمان‌های این کلان شهر با ویلا و آپارتمان ساحلی یا جنگلی در شمال!

قیمت آپارتمان در تهران بستگی به منطقه آن و در میانگین می‌توان متری 25 میلیون تومان در نظر گرفت، البته این رقم به صورت میانگین است در مناطقی به 60 می‌رسد، اما ویلاهای تهران از لحاظ قیمتی به قولی سر به فلک کشده و قیمت کل بنا به چند ده میلیارد تومان هم می‌رسد.

ویلا در بهترین منطقه شمال طی نظرسنجی (نوشهر، متل قو، نمک آبرود، سیسنگان، رویان) می‌باشند که جزو آپارتمان، ویلاهای پر فروش شمال مطرح می‌شود و به طور میانگین قیمت آپارتمان متری 10 میلیون تومان، ویلاهای لوکس در مجموع نزدیک به چند میلیارد خواهد رسید و با کمی امکانات و منطقه بهتر قیمت‌ها تغییر چشم‌گیری نمی‌کند و در کل اختلاف فاحش قیمتی بین ویلا و آپارتمان در مناطق مختلف شمال حس نمی‌شود.

این نکته را عارض شدیم تا بگوییم برای فراقت و استراحت خود و خانواده و اقوام آیا ساکن شدن در این منطقه از شمال نسبت به قیمت‌های نجومی در شهرهای بزرگ به خصوص پایتخت به صرفه نیست؟

بحث را با این سوال کلی شروع می‌کنیم که:

آپارتمان با ویلا چه تفاوتی دارد؟

آپارتمان و ویلا به خودی خود شاید آن قدرها هم با هم متفاوت نباشند به هر حال هر دو، بر محل زندگی دلالت دارند، بر جایی که بتوان شبانه روز را در آن‌جا سپری نمود و زندگی را احساس کرد. با این حال تفاوت‌هایی میان این دو مشهود است. آپارتمان از چند واحد تشکیل شده بنابراین تنها شما نیستید که در آن ساختمان زندگی می‌کنید.

همین امر کمی مسیولیت و محدودیت با خود به همراه می‌آورد. آن زمان که برای خرید یک آپارتمان اقدام می‌کنید یعنی فرهنگ آپارتمان ‌نشینی را پذیرفته‌اید، یعنی قبول کرده‌اید که قوانین را رعایت می‌کنید و با مشاهده رفتارهایی ناخوشایند از سمت دیگر ساکنین صبوری پیشه می‌کنید، یعنی باور کرده‌اید که چنین مواردی در آپارتمان‌ها متداول و عادی است. در واقع گویی شما با دیگر افراد در این ساختمان شریکید و احترام متقابل لازمه این شراکت است. حال آن که ویلا شرایطش فرق دارد خودتان هستید و خودتان. از طرفی با توجه به فضای باز و گستردگی ویلا، نگران بلند شدن صدا و مواردی از این قبیل نخواهید بود.

خرید ویلا و آپارتمان در شمال

امنیت ویلا با آپارتمان متفاوت است

از دیگر تفاوت‌ها بحث امنیت است. عده‌ای بر این باورند که آپارتمان جای امن‌تری برای سکونت است دلیلش گاهی وجود نگهبان و گاهی هم حضور دیگر واحدها و همسایگان است. هر چند برخی‌ها از خرید ویلا واهمه دارند یا بزرگی آن را دال بر امن نبودنش می‌دانند اما خوشبختانه به یمن ظهور تکنولوژی‌های جدید هیچ جای نگرانی برای این مسیله وجود ندارد و ویلاها کاملا امن و برای زندگی به اندازه آپارتمان‌ها ایمن و مناسبند.

ویلا امکانات بیشتری دارد

در ویلا می‌توان حوض داشت، می‌شود بکرترین باغچه‌ها را ایجاد کرد. به طور کلی دست شما برای پیاده سازی ایده‌های جدید و خلاقانه بازتر است. اما در آپارتمان‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد و اگر بتوان داخل را خیلی شیک طرحی کرد اما در فضای بیرون امکان این کار وجود ندارد.

تفاوت آپارتمان با ویلا

ویلا مراقبت بیشتری می‌طلبد

اگر ویلا خریداری کنید طبیعتا نیاز است مراقب طبیعت و فضای آن باشید و حتی هزینه‌هایی برایش در نظر بگیرید، نیاز است پولی برای بحث امنیتش کنار بگذارید و آن را مجهز به جدیدیترین دوربین‌ها و مدرن‌ترین دزدگیرها نمایید حال آن که با خرید آپارتمان دیگر از این خبرها نیست و حداقل چنین دغدغه‌هایی وجود ندارد هرچند زیبایی که این ویلا به شما هدیه می‌دهد و منظره‌های نابی که در مقابل چشمانتان می‌گذارد بسیار ارزشمندتر از این حرف‌هاست.

قیمت، تفاوتی دیگر

اشاره‌ای به بحث قیمت داشته باشیم، زمانی که پیرامون قیمت صحبت می‌کنیم پای فاکتورهای بسیار زیادی در میان است، نمی‌توان به عنوان یک قاعده کلی اظهار کرد ویلا گران‌تر از آپارتمان به فروش می‌رسد. دلیلش به این نکته بر می‌گردد که آپارتمانی که شما انتخاب می‌کنید ممکن است در یکی از لوکس‌ترین و گران‌ترین شهرهای شمال باشد حال آن که ویلای انتخابی نمی‌گوییم در روستایی دور افتاده بلکه ممکن است در شهری واقع شده باشد که از ارج و قرب بالا بی‌نصیب است.

به علاوه این روزها کلمه ویلا رنگ و بویی دگر به خود گرفته به این معنی که ویلا دیگر شاید یک ساختمان خیلی باشکوه و بسیار گران نباشد چرا که امروزه سازندگان تمرکزشان را بر کوچک کردن ویلاها گذاشته‌اند و با هزینه‌هایی کمتر هم می‌توان صاحب ویلا شد.
سعی می‌کنیم بحث قیمت را محتاطانه پیش ببریم تا برداشت اشتباهی نشود اما اگر بخواهیم در کلی‌ترین حالت ممکن صحبت کنیم باید بگوییم ویلاها متراژ بیشتر را شامل می‌شوند و امکانات گسترده‌تری در چنته دارند به این خاطر ممکن است گران‌تر به فروش برسند به عبارت بهتر چنان‌ چه خواهان ملکی ارزان در شمال هستید از میان آپارتمان‌ها بهتر می‌توان گزینه ایده‌آلی پیدا کرد.

شباهت ویلا و آپارتمان

شباهت‌های خرید ویلا و آپارتمان

برخی نکات هستند که به هنگام خرید ملک در شمال باید به آن‌ها توجه کرد فارغ از این که هدف نهایی شما یک آپارتمان است یا یک ویلا. به عنوان مثال بحث امنیت جدی است چه قصدتان خرید ویلا باشد چه انتخاب آپارتمان.

موقعیت ملک مهم است، این که در کدام شهر واقع شده اهمیت زیادی دارد به عنوان مثال اگر ساکن تهرانید ملک‌هایی که در شهر نوشهر، متل‌ قو یا رویان قرار دارند بیشتر توصیه می‌شوند. این که فاصله ملک انتخابی با دریا، جنگل، با جاده‌های اصلی، با امکانات مهم شهری، با مراکز خرید و ... چقدر باشد همگی دقت ویژه‌ای می‌طلبند.

این نکته که ملک بر اساس جدیدترین متد‌ها و مستحکم‌ترین مصالح ساخته شده باشد، نمای خوب و امکانات برجسته‌ای داشته باشد نیز مهم است.

طبق تحقیقات سکونت در خانه‌های مختلف دارای حس و حال و شرایط متفاوتی است اما مستقل بودن در ویلا نسبت به آپارتمان محبوبیت بیشتری دارد.

مزایا و معایب زندگی در ویلا و آپارتمان به طور خلاصه در چیست؟

مزایای آپارتمان نشینی:
- قیمت پایین‌تر نسبت به ویلا
- امنیت بیشتر
- مدرن و شیک بودن
- هزینه کمتر قبوض
- چشم انداز زیبا در طبقات بالاتر
- نگهداری آسان‌تر

معایب آپارتمان نشینی:
- نداشتن حیاط خصوصی
- سر و صدا و مزاحمت واحدهای مجاور
- خرابی مشاعات آپارتمان
- محدودیت تفریح و بازی کودکان
- امکان رطوبت دهی از طبقه بالایی

مزایای زندگی در ویلا:
- مستقل بودن
- نداشتن مزاحمت همسایه
- امکان تفریح و بازی کودکان
- داشتن آزادی بیشتر
- داشتن حیاط و فضای سبز
- امکان راحت تعمیر و بازسازی

معایب زندگی در ویلا:
- نیاز به رسیدگی بیشتر
- امنیت کم‌تر
- نیاز به نظافت و مراقبت بیشتر
- قیمت خرید بالاتر
- هزینه بیشتر ویلا

انتخاب شما خرید ویلا است یا آپارتمان؟
طبق آمار بیشتر افراد خرید ویلا را به خرید آپارتمان ترجیح می‌دهند اما در کلان شهرها به دلیل محدودیت ویلا، آپارتمان‌های لوکس با چشم انداز مناسب آرزوی همه است.

نکته پایانی

لازم دیدیم در پایان یک نکته را اضافه کنیم مبنی بر این که حتما ملکی را خریداری نمایید (تاکید می‌کنیم ملک به این معنی که تفاوتی ندارد آپارتمان باشد یا ویلا یا باغ یا ...) که بعد‌ها بتوانید به راحتی آن را بفروشید. شاید به هنگام خرید ویلا اصلا به فروشش فکر نکنید اما از آن جا که آینده معلوم نیست بهتر است این فاکتور را مدنظر داشته باشید و قبل از خرید به آینده ملک توجه کنید. ترجیحا نمونه‌ای را انتخاب نمایید که تازه تاسیس و به عبارتی نوساز باشد یا حداقل سال‌های زیادی از ساختش نگذشته باشد.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.