فروش ویلا در شمال، بانیان مسکن
خرید ویلا در شمال، فروش ویلا در بهترین مناطق

جنگل دوهزار و جنگل سه هزار کجاست؟

تاریخچه جنگل دو هزار و جنگل سه هزار

تاریخچه جنگل دو هزار و سه هزار را جزو جنگل‌های هیرکانی منطقه مازندران می‌دانند و یکی از دلایل نام‌گذاری جنگل دو هزار و سه هزار از بین روایت‌های مختلف، ارتفاع این دو جنگل از سطح دریاست! بدان معنی که جنگل دو هزار در حدود 2000 متر و جنگل سه هزار در حدود 3000 متر از سطح دریا ارتفاع دارند.
از سوی دیگر در گویش مازنی “هراز” به معنی رود است که در گذشته به سه هراز یعنی سه رود به نام‌های (شلف‌ رود، گرما رود، مرانرود) یاد می‌شد. جریان گسترده این سه رود که در مسیر خود حاصل‌خیزترین جلگه‌های مازندران را بوجود آورده و در نهایت به دریای خزر می‌ریزند، سبب نام‌گذاری دو هراز و سه هراز در این منطقه بوده و به مرور زمان به دو هزار و سه هزار تغییر یافت.

 

نقشه جاده دو هزار و سه هزار

 

نقشه جاده دو هزار و سه هزار

 

حتما بخوانید: جنگل گیسوم کجاست

 

تنکابن کجاست؟

تنکابن با نام قدیم شهسوار یکی از شهرستان‌های غرب استان مازندران بخش کوهستان و مرکز دهستان یوج است که از سمت شمال به دریای خزر، از سمت غرب به شهرستان رامسر، از جنوب به رشته کوه البرز و شهرستان طالقان، از شرق به کلاردشت و از شمال شرق به شهرستان عباس آباد متصل است.


تنکابن

 

جنگل دو هزار و جنگل سه هزار کجاست؟

اگر بخواهیم در مورد آدرس جنگل دو هزار و سه هزار برایتان بگویم باید گفت؛ در استان مازندران و در جنوب شهرستان تنکابن (شهسوار) و منطقه خرم آباد در مسیر روستای قلعه گردن به روستای خشکه رود، وارد جاده‌ای جنگلی خواهید شد که به جنگل دو هزار و بعد از طی مسافت 10 کیلومتر، ارتفاع بیشتر و بیشتر می‌شود و به جنگل سه هزار و در انتها مسیری پر پیچ و خم و پوشیده از شاخ و برگ درختان به ارتفاعات مشرف به قله‌ سیالان خواهید رسید.

البته مسیر‌های فرعی در اطراف تنکابن نیز به جاده دو هزار راه دارند، نظیر جاده الموت به سه هزار که از مسیرهای کوهستانی و قدیمی است.

 

جنگل دوهزار

 

حتما بخوانید: قلعه رودخان کجاست؟

 

جنگل دو هزار بهتر است یا سه هزار؟

در پاسخ به تفاوت جنگل دو هزار و سه هزار باید گفت، جنگل دو هزار و سه هزار در یک مسیر قرار دارند که 10 کیلومتر ابتدای جاده، به جنگل دو هزار نسبت داده می‌شود و بعد از آن شروع جنگل سه هزار را شاهد خواهیم بود، چون هر چه به سمت بالاتر جاده حرکت می‌کنیم افزایش ارتفاع خواهیم داشت و همین اختلاف ارتفاع باعث تفاوت این دو جاده جنگلی زیبا شده است، پس می‌توان گفت ارتفاع جنگل سه هزار از جنگل دو هزار بیشتر است.

تفاوت دیگر جنگل دو هزار و سه هزار را می‌توان به اقامتگاه‌ها و امکانات در آن نسبت داد، چرا که هر چه از جاده فاصله می‌گیرید به اقامتگاه‌های سنتی و بومی نزدیک‌تر می‌شوید و از اماکن مدرن و امکانات رفاهی ابتدای جاده دورتر خواهید شد.

در ضمن رودخانه‌ای که در جنگل دو هزار جریان دارد به همین نام شناخته می‌شود و در مسیر رسیدن به جنگل سه هزار شاهد رودخانه‌ای خروشان به نام “چشمه کیله” هستیم.

جاده جنگلی دو هزار و سه هزار تنکابن (شهسوار) از میان روستاهای متعددی گذر می‌کند که مرکز آن‌ها روستای امامزاده قاسم نام دارد که این منطقه در سال 1372 با نام دهستان دو هزار ثبت گردیده و جاده‌ای که از میان دهستان‌های این محدوده گذر می‌کند به نام جاده دو هزار شناخته می‌شود.

روستاهای یوج، کلاچ، برسه، گاویشته، میانکوه، نوشا از زیباترین و معروف‌ترین آبادی‌های جنگل دوهزار و سه هزار هستند که دسترسی به بعضی از روستاها با ماشین امکان‌پذیر نیست و با گذشتن از ییلاق‌های عسل محله، اشکور محله، گلستان محله به صورت پیاده می‌توان به روستاهای بالا دست جنگل سه هزار رسید و از آن جا قله سیالان را نظاره کرد.

 

جنگل سه هزار

 

جاذبه‌های دیدنی جنگل دو هزار و سه هزار

از اماکن زیارتی و جاذبه‌های گردشگری جنگل دو هزار و سه هزار و حومه می‌توان به مواردی چون (آب‌گرم سه هزار، رودخانه لیرسر، قلعه نرگس، آبشار عروس، امامزاده قاسم، امامزاده میانکوه، امامزاده صالح، منطقه حفاظت شده بلس کوه، روستای قلعه گردن، موزه مردم شناسی برسه، روستای عسل (اسل) محله، آب‌گرم فلکده، پل چشمه کیله، دشت دریاسر، قله سیالان، هرسنگ، ییلاق وینی، پارک جنگلی چالدره، استخر پرورش ماهی دو هزار و ... نام برد.

در زیر به توضیح مواردی از مناطق جذاب و گردشگری دو هزار و سه هزار با تصویر اشاره خواهیم داشت.

 

دشت دریاسر

یکی از زیباترین بخش جنگل دو هزار را می‌توان به دشت وسیع با آب و هوای بی‌نظیر به نام دشت دریاسر با جاذبه‌های گردشگری متنوع چون کوه سیاه کل و کل تلا، چشمه و رودخانه‌های خروشان اختصاص داد.

 

دشت دریاسر

 

حتما بخوانید: انواع سنگ فرش

 

هرسنگ

با عبور از دشت دریاسر به منطقه هرسنگ می‌رسید، طبیعت بکر و چشمه‌های خروشان شما را در خود محو می‌کند و تصمیم به اقامت و گشت و گذار در این منطقه را خواهید گرفت، برای ورود به جنگل دو هزار باید به صورت سه ساعت پیاده از هرسنگ عبور کنید تا به جنگل برسید.

 

قله سیالان

قله‌ای با ارتفاع 4250 متر از سطح دریا منطقه‌ای کوهستانی است که بلندترین کوه تنکابن به شمار می‌رود و برای رسیدن به آن باید از روستای سرسبز عسل محله شروع کنید و بعد از حدود 3 ساعت پیاده روی به دریاسر و در نهایت مسیری پر جنب و جوش که به آن هرسنگ گفته می‌شود، ختم می‌گردد.

 

قله سیالان

 

ییلاق وینی

ییلاق وینی منطقه‌ای کوهستانی است که در واقع محل چراگاه و گوسفند سرای چوپانان الموتی است و می‌تواند محلی برای تفریح و اقامت شبانه دوستداران طبیعت باشد، ناگفته نماند می‌توان از ییلاق وینی با طی مسیری سربالایی حدود 4 ساعت به صورت پیاده روی به قله سیالان رسید.

 

پارک جنگلی چالدره

پارک جنگلی چالدره که قسمت وسیعی از جنگل دو هزار را به خود اختصاص داده و با امکانات کامل از قبیل؛ آلاچیق، کلبه‌های اقامتی، رستوران شبانه روزی، باربیکیو و ... برای اقامت و تفریح افراد در نظر گرفته شده است.

 

پارک جنگلی چالدره

 

استخرهای پرورش ماهی جنگل دو هزار

استخر پرورش ماهی قزل‌آلا که در بهترین کیفیت خود به دلیل آب چشمه و رودخانه هم‌جوار خود را داراست می‌تواند محیطی مرفه برای استراحت و صرف ناهار با عزیزان باشد.

 

آبشار عروس

آبشار خبکندی یا عروس مران، در نزدیکی روستای مران در جاده جنگلی سه هزار به الموت قرار دارد که مسیری از جاده تا روستا در حدود یک ساعت پیاده روی و خاکی می‌باشد.
ارتفاع آبشار عروس 62 متر است و یکی از زیباترین و بلندترین آبشارهای ایران است.

 

آبشار عروس

 

امامزاده قاسم

زیارتگاهی میان چندین زیارتگاه در دل جنگل‌های دو هزار و سه هزار که مکانی دیدنی برای زیارت و گردش و اقامت شبانه برای کوهنوردان می‌باشد.

 

روستای عسل محله

عسل محله یا در اصل اسل محله ده کوچکی از دهستان دو هزار می‌باشد که در 42 کیلومتری جنوب تنکابن واقع شده است که در نهایت به دشت زیبای دریاسر می‌رسد.

 

عسل محله

 

جهت خرید ویلا ساحلی کلیک کنید.

 

موزه مردم شناسی برسه

موزه مردم شناسی دو هزار یا برسه که کم بالاتر از امامزاده قاسم قرار دارد و در این موزه شما با آداب و رسوم، نوع پوشش، فرهنگ و صنایع دستی مرتبط با مردمان قدیمی و بومی این مناطق آشنا خواهید شد.

 

آب‌گرم فلکده

این چشمه آب‌گرم در 33 کیلومتری تنکابن و در نزدیکی روستای فلکده در کنار رودخانه لیره با درجه حرارت متوسط و عدم وجود گوگرد در آب آن و مناظر طبیعی اطراف آن یاد کرد.

 

آب گرم فلکده

 

اقامت در جنگل سه هزار

برای اقامت در جنگل سه هزار گزینه‌های متعددی چون ویلا، هتل، خانه روستایی، اقامتگاه بوم گردی وجود دارد و شما می‌توانند با توجه به سلیقه و بودجه خود گزینه‌ای از موارد اقامتی فوق در جنگل سه هزار برای خود برگزینید.

 

اقامت در جنگل دوهزار

 

اقامت در جنگل د‌و هزار

چنان چه قصد اقامت در جنگل دو هزار دارید، می‌توانید از مواردی چون چادر مسافرتی، مهمان‌سراها، هتل، ویلا، خانه روستایی، اقامتگاه بوم‌گردی یکی را برگزینید و این موارد از ابتدای جاده دو هزار تا انتهای جاده سه هزار در کناره جاده به صورت مدرن و شیک تا عمق جنگل به صورت سنتی و بومی وجود دارد.

از هتل‌های معروف موجود در جاده دو هزار و سه هزار برای اقامت می‌توان به هتل جنگلی چالیدره، هتل سیالان، هتل چام و چاشت، هتل ویلا دو هزار اشاره کرد.

 

اجاره ویلا در جنگل دو هزار

برای اجاره ویلا شمال و یا در جنگل دو هزار شما می‌توانید در خود شهر تنکابن و اطراف آن موردی را انتخاب کنید و یا در مسیر جاده دوهزار از ویلاها، خانه‌های روستایی و هتل‌های متعدد یکی را برگزینید.
اجاره ویلا در جنگل دو هزار را می‌توان با قیمتی در حدود شبی 400 هزار تومان به بالا و در مناطق مختلف مسیر جاده جنگلی و تا حدودی در عمق جنگل بیابید.

از آن‌جا که شهسوار منطقه‌ای توریستی با جاذبه‌های گردشگری فراوان است، پیشنهاد می‌شود در ایام تعطیل قبل از سفر به تنکابن برای اجاره ویلا در جنگل دو هزار یا سه هزار اقدام کنید.

 

اجاره ویلا در جنگل سه هزار

برای اجاره ویلا در جنگل سه هزار موارد متعددی در شهر تنکابن و حومه آن و یا در مسیر جاده جنگلی دو هزار به سه هزار وجود دارد و این که شما کدام منطقه را می‌پسندید به سلیقه شما بستگی دارد، به هر حال با اجاره ویلا در جنگل سه هزار شما می‌توانید به تمامی نقاط دیدنی و جذاب اطراف تا شعاع 20 کیلومتر دسترسی داشته باشید، برای اجاره ویلا در جنگل سه هزار می‌بایست به ازای هر شب اقامت مبلغی در حدود 500 هزار تومان در کمترین حالت بپردازید.

 

اجاره ویلا در جنگل سه هزار

 

کلام پایانی

ما این مقاله را برای آگاهی افرادی که شناخت چندانی از این مناطق ندارند و جاده جنگلی دو هزار و سه هزار را به نام، جاده دو هزار کلاردشت، جاده دو هزار رامسر، جاده دو هزار مازندران و جاده دو هزار شمال می‌شناسند تهیه و تنظیم کردیم با این امید که گامی جهت شناخت درست و دقیق این عزیزان از مناطق شمالی کشور برداشته باشیم.

دیدگاه‌های کاربران:
ارسال دیدگاه:
لطفا پست الکترونیک صحیح خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار دیدگاه شما، موضوع به وسیله پست الکترونیک به اطلاع شما رسانده خواهد شد.